Beste forumleden,
Ik heb een vraagje, er zit een tik in de motor, nu heb ik al aardig wat mogelijke oplossingen gevonden op dit forum maar ik denk dat dit een ander geval is.
Het volgende is het geval:
Ik hoor een tik vanuit de klepdeksel komen. Dit geluid komt van het rechter deel van het blok (zie foto).
Wat mij opvalt is dat het alleen bij een bepaald toerental hoorbaar is. Stationair hoor je echt ' rikke tikke tikke tikke tikke tik ' knikker geluid.
Als het toerental omhoog gaat gaat het geluid wel mee met het toerental maar 'stopt/veel minder' bij belasting van het blok (optrekken of afremmen op de motor).
Ik heb een keer een defecte automatische klepstoter gehad bij een motorfiets, en die maakte meer geluid namaten je meer toeren ging maken.
Nu mijn vraag:
* Heeft deze 1.6I-16v klepplaatjes? Moet de nokas er dan uit of kan ik dit stellen door alleen de klepdeksel los te halen?
* Ik denk dat er met minder olie is gereden dan aangegeven, net onder het minimale niveau maar wel op de pijlstok.
* Weet iemand of er een riem of een ketting in zit? En zou het dan de kettingspanner kunnen zijn die het niet doet, en dat hierdoor de ketting tegen het blok aan slaat?
* Kan ik met bijvoorbeeld een eenvoudige Stethoscoop luisteren of het de kleppen zijn?
* Of zou het ook de verstuiver oid kunnen zijn?
(Ik zal vanavond een filmpje met geluid plaatsen, misschien dat dat wat duidelijker is ;)
ps: foto laat zien waar het geluid vandaan komt.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/831/soundy.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/831...][img]http://img831.imageshack.us/img831/5836/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motor kan klepplaatjes hebben of je moet een dikkere of dunnere stoter monteren. Klepdeksel demonteren en klepspeling meten.
Zit een distr,riem op geen kettingspanner dus.
Injector/verstuiver zal het wel niet zijn.
Bedankt Postie, Dan ga ik de klepdeksel demonteren en meten (is weten). Wel jammer dat je bij klepplaatjes systeem de nokkenas moet demonteren om andere plaatjes te monteren, zoals ik op dit forum las. Maar goed, ik zal het eerst opmeten en dan van die plaatjes bestellen bij de dealer voor ik de rest los haal.. Meteen maar de distributieriem vervangen als ik dat toch los heb. Hoop dat ik de markering vanaf de krukas kan vinden zonder het blok eruit te halen..
Weet iemand of ik speciaal gereedschap nodig heb? Of ga ik het redden met een doppenset.?
13 jaar
Ik dacht op het focusforum gelezen te hebben dat de nokkenas er niet af hoeft.
Kan zijn dat ik het fout heb.
Zorg voor goede olie in de motor. Ze kunnen er niet zo goed tegen als je er verkeerde in gooit.
5 w30 en niks anders gebruiken.
Gr fred
13 jaar
De laatste onderhoudsbeurt is uitgevoerd bij een niet ford dealer volgens het boekje. Er is dus een goede kans dat zij er gewoon 10w40 in hebben gestopt en dat dit dus te dik is om de nokkenas te kunnen smeren.. Blij dat je het aangeeft kombikart, ik wist namelijk niet dat er van die dunne olie in moest en zou er ook nooit op zijn gekomen aangezien de auto tijdens ze laatste APK ook nieuwe olie heeft gehad (volgens de documentatie) ..
Nouja dan heb ik in ieder geval wat te doen, olie eruit, nieuwe 5w30 erin en speling checken.. Ik hoop dat je gelijk hebt over die nokkenas...
13 jaar
Kijk anders ff op het focusforum.
Ik dacht daar namelijk iets gezien te hebben over kleppen stellen en het nokkenasverhaal.
ff de zoekfunctie gebruiken en dan komt het er wel uit.
Olie is zeker 5w30. Ik zelf rijd hier al 9 jaar probleemloos een 1600 benz van 2002, en heb nergens problemen mee.
Ververs altijd met filter samen.
Gr Fred
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar