Ford Focus II 1.6 I (74kW) Benzine 2005, 45.000 km
Klacht:
1) Tik/Bonk bij op laten komen en aangrijpen koppeling bij optrekken. Treedt op zowel vanuit stilstand als bij schakelen naar hogere versnellingen. Het duidelijkst hoor-/voelbaar bij rustig wegrijden. Ook bij het rustig wegrijden met hogere toerentallen klinkt de tik. Met name irritant bij filerijden waarbij veelvuldig de koppeling moet worden gebruikt.
2) Bij rustig optrekken schudt/trilt de auto rond de 2.000 tpm, het voelt als een soort onbalans en onderscheidt zich van oneffenheden in wegoppervlak doordat beweging van de auto niet alleen verticaal is. Het beste voelbaar in de pedalen en bij rustig acceleren in z'n twee, tussen de 20 en 40 km/u, maar ook bij andere versnellingen rond de 2.000 tpm. Heuveltje op is het ook bij constant toerental rond de 2.000 voelbaar.
Wat is ondertussen gedaan:
- Nieuw vet in de aandrijfashoezen
Resultaat:
- Het trillen/de onbalans is ongewijzigd.
- De bonk/tik bij het op laten komen van de koppeling is ongewijzigd
De garage had gehoopt dat met nieuw vet in de aandrijfashoezen de bonk en het trillen over zouden zijn. De garage zegt over de bonk: "Dat doen meer Focussen en is niet specifiek voor deze auto, het wordt waarschijnlijk overgedragen via de motorsteunrubbers die hun eindpunt hebben bereikt. Het trillen/de onbalans is te minimaal om iets mee te kunnen."
Iedere suggestie is welkom...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tweedelig vliegwiel? Zie andere topics
Andere topics gaan over tdci motoren, dit is een benzine.
Zit in de 1.6I wel een tweedelig vliegwiel?
15 jaar
Nee, 1.6 benzine heeft GEEN tweedelig vliegwiel
Waar komt dat gebonk dan vandaan?.
Het lijkt me dat je het wel in die richting moet zoeken.
Of onbalans in een aandrijfas.
Er moet gewoon iets mee zijn,dat gebonk is niet normaal.
Motorsteun rubbers die hun einde hebben bereikt vind ik een zwets verhaal,dan zijn ze gewoon op.
Zit er soms nog garantie op de auto dat je dit soort antwoorden krijgt?.
15 jaar
Er zit garantie op, maar deze is bij een verzekeraar belegd.
Ik heb met de monteur onder de auto gestaan met de auto op de brug. Andere monteur achter het stuur en de koppeling maar laten opkomen bij draaiende motor. 1e monteur heeft me laten zien dat het motorblok kantelt terwijl de bonk hoorbaar is, zijn conclusie: "Eindpunt motorsteunen bereikt". Ik zelf voel op het chassis bij de onderste motorsteun geen bonk, het lijkt ergens anders vandaan te komen. In de cabine lijkt het geluid voornamelijk van de rechter zijde af te komen. Onder de auto is het niet te localiseren door het motorgeluid.
Ik heb thuis de auto rechtsvoor op de krik gezet in de versnelling. Het valt me op dat ik het wiel ongeveer 15 graden 'vrij' kan draaien. Als ik het wiel handmatig heen-en-weer draai, dan klinkt bij het bereiken van de eindstanden een tik die erg lijkt op wat ik in de cabine ervaar als de bonk. Er zit iets speling rondom de ashoes, m.a.w. het wiel is iets te draaien voordat de andere kant van de hoes meebeweegt, maar is nauwelijks zichtbaar. Het wiel hangt door de krik natuurlijk wel erg laag, ik kan niet nagaan hoe de speling is wanneer de assen horizontaal staan (of weet iemand daar een foefje voor?).
Ik kan dus eigenlijk vaststellen dat de hele rechter as meedraait in deze 15 graden speling. De speling lijkt in differentieel/bak te zitten, of is dit een voorbarige conclusie?
15 jaar
Voor mij zou het relatief simpel zijn, je hoort bij het opkomen van een koppeling geen bonk te horen.
Motorsteun rubbers op het eind,ja wat moet je daar als leek mee.
Is het een ford garage?.
Zoniet,dan zou ik zeggen,we laten het een ford dealer beoordelen,tenslotte heb jij garantie.
Of je gaat er mee naar de ANWB en laat daar de boel beoordelen.
Is het BOVAG garantie wat er word verleend, dan kun je dit probleem bij de BOVAG voorleggen.
Ik zou het er niet bij laten zitten.
Nog wat, meld de klacht schriftelijk en aangetekend bij de garage,dan heb je het tenminste op papier staan.
15 jaar
Is het echt ook elke keer als je overschakelt?
Ik heb wel een keer een focus gehad, die tikte een keer bij het wegrijden, als je daarna remt, en vervolgens weer optrekt weer een keer.
Dat was teveel speling in de spiebanen van de homokineet en de wielnaaf.
Sowieso inderdaad een goede tip om het schriftelijk vast te leggen!
Beste Anton,
Wat jij omschrijft is precies zoals ik het ervaar, zoals bij filerijden: Optrekken, vrij rollen, afremmen en weer optrekken. Bij het optrekken klinkt dan de tik.
Het geluid is er niet altijd bij het overschakelen, en bij overschakelen naar hogere versnellingen is het ook steeds minder waarneembaar. Of dat komt doordat er meer omgevingsgeluid is weet ik niet, maar als de auto even vrij rolt met de koppeling helemaal in (bijvoorbeeld bij rustig schakelen) en daarna weer wordt opgetrokken, is het er nagenoeg altijd in meer of mindere mate. Als ik spanning op de assen hou door te spelen met de koppeling is het geluid er niet, maar dat gaat ten koste van de koppelingsplaten en kan toch niet de bedoeling zijn.
Kan de speling die jij noemt ook de oorzaak zijn van de trillingen?
15 jaar
Allen,
De garage is inmiddels aangeschreven, daarbij heb ik ze ook gewezen op dit forum. Hopelijk kunnen ze er wat mee.
Dank voor de suggesties!
15 jaar
Als je het stuur in de uiterste stand draait en je rijd langzaam voor en achteruit,verandert het geluid dan van toonaard of hoor je bijv tikken en/of bijgeluiden of een zacht/hard knakkend geluid?.
Dit moet je zowel links als rechtsom eens doen.
De tik kan ook uit een aandrijfas komen waar speling op zit.
Kijk,een garage zegt al snel dat het normale slijtage is,is het ook wel,maar als je het gaat horen duid het op gevorderde slijtage.
En zolang die auto in de garantie zit zullen ze dat moeten repareren.
En of je het nou wel of niet bij een vergelijkbaar model ook hoort wil nog niet zeggen dat dat normaal is.
Dat je het niet hoort bij hogere versnellingen komt omdat je al snelheid hebt en daardoor komen er minder krachten op te staan.
Wat jij hoort bij optrekken is het opheffen van speling ergens op.
Kun je het ook oproepen door de auto in de 1 te zetten en dan de motor af zetten en buiten de auto een beetje heen en weer duwen,als er ergens speling op zit dan zou je de tik ook kunnen horen.
de tik in de auto is vele malen minder door de geluids isolatie,waarschijnlijk hoor je de tik vele malen harder buiten de auto.
Het lullige van dit soort geluiden is dat de garage je aan het lijntje houd en als de garantie afgelopen is en je brengt de auto een half jaar nadien voor een beurt dan is er plotseling wel wat aan de hand.
Dan vinden ze wel die kapotte aandrijfas.
15 jaar
Ik heb enkele keren gezien, dat er een geluid was bij optrekken vanuit stilstand, toen heb ik de aandrijfassen in de naaf geborgt met Loc-tite, waarna ik ze niet meer heb terug gezien. Nu ik het me herinner was dit bij de 1.6 D focus.
Dus kan niet zeggen of dit ook jou probleem is..
Dat zou zo maar kunnen, daar is een tsb over geweest maar die is officieel alleen voor 2,5 liter.
Wellicht dat het een oplossing kan zijn, niet veel werk voor ze.
TSB 64/2006
Suc6
Mannen,
wij zijn van mening dat als er werkelijk iets defect is dit hersteld moet worden. Wij hebebn deze auto verkocht en moeten dus ook instaan voor de kwaliteit van het product. De auto is inderdaad verkocht met garantie, dat wil niet zeggen dat wij alles zullen proberen om hier onder uit te komen. Met dit soort beweringen haal je het imago van de garage echt omlaag! ( en dat is notabene jullie brood!!)
Toch is het goed dat jullie allemaal mee denken, bedankt voor deze tips . ( P.s TSB's zijn vertrouwelijk!!!!)
Groet Ruud.
[quote=Doktor]Dat zou zo maar kunnen, daar is een tsb over geweest maar die is officieel alleen voor 2,5 liter.
Wellicht dat het een oplossing kan zijn, niet veel werk voor ze.
TSB 64/2006
Suc6[/quote]
Klopt inderdaad, maar in overleg met de HL ook bij de 1.6 D uitgevoerd, en had het gewenste resultaat, 1.6 benzine is mij niet bekend
[quote=ruudvanmaarseveen]Mannen,
wij zijn van mening dat als er werkelijk iets defect is dit hersteld moet worden. Wij hebebn deze auto verkocht en moeten dus ook instaan voor de kwaliteit van het product. De auto is inderdaad verkocht met garantie, dat wil niet zeggen dat wij alles zullen proberen om hier onder uit te komen. Met dit soort beweringen haal je het imago van de garage echt omlaag! ( en dat is notabene jullie brood!!)
Toch is het goed dat jullie allemaal mee denken, bedankt voor deze tips . ( P.s TSB's zijn vertrouwelijk!!!!)
Groet Ruud.[/quote]
Ik wil jullie of andere dealers niet onderuit halen, probeer alleen mee te denken.
De exacte inhoud van TSB's vermeld ik ook niet, ik wijs er alleen maar naar.
Suc6
Mannen,
Ik heb proef gereden met de auto van de klant en een vergelijkbare. Het geluid dat wordt waargenomen lijkt op een motorsteun of iets van dien aard.
De vergelijkbare auto heeft dit nauwelijks, terwijl een andere vergelijkbare auto dit weer wel heeft.
Wij gaan ons concentreren op het uitwisselen van aandrijfassen en motorsteunen. Zodra het geluid meet verhuis naar een andere auto weten we waar het zit.
Het geluid is in de werkplaats goed waarneembaar. Het lijkt het meest op het geluid welke ook wel in de Ford Fiesta en Connect waargenomen wordt. Hoorbaar bij het kantelen van de motor. Het aandrijfasgeluid ( speling op de splines) is hier niet aan de orde. De trilling die door onze klant wordt opgegeven is dermate gering dat hier hoogstwaarschijnlijk geen verbetering in valt te behalen. Dit is een eigenschap van de Focus en C-max.
wordt vervolgd......
Update...
motorsteunen en aandrijfassen uitgewisseld. geen resultaat. vergeleken met twee ander Focussen. geluid is bij de ene wel hoorbaar( identiek) en bij de andere in mindere mate.
Geluid is identiek aan het metaalachtig geluid bij belastingwisselingen in de Ford Fiesta met IB5 bak. Ford geeft zeer duidelijk aan dat dit veroorzaakt wordt door productietolleranties. OLie van de bak gecontroleerd, geen slijpsel, olie op pijl. eind conclusie... geen defect maar product eigenschap.
Op verzoek van de klant hebebn wij nog de speling in de totale aandrijflijn vergeleken... zoals verwacht zit hier geen afwijking in.
Jammer wij hadden het graag voor onze klant op willen lossen ( wij hebben er in totaal 4 uur onderzoek tijd / kosten in gestoken) dit geeft in indergeval aan dat wij er alles aan hebben willen doen.
Mannen, bedankt voor de suggesties en het mee denken...
tot een volgend Topic,
Groet Ruud
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar