Hallo heb sinds kort een probleem met mijn transit,als ik de airco aan zet hoor ik soms een tikkend geluid,
nu dacht ik dat het de airco pomp was,maar soms hoor ik het nu ook als ik de airco niet aan heb ,ga ik rijden is het weer weg.
kan iemand mij zeggen waar ik het zoeken moet voordat ik onnodig ga sleutelen.
Groet Herman.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
v-riem spanrol ?
krukastrillings demper ...
verwijder eens je v-riem en laat de motor dan draaien, als het dan weg is dan zal het wel een van die dingen zijn !
Danny78 ,
mijn dank voor jou advies , het is waarschijnlijk de spanrol.
Groet Herman.
geen probleem, graag gedaan ;-)
Zeker weten dat je airco uitstaat? Met de luchtstroom op de voorruit staat namelijk ALTIJD de airco aan, ook al is het lampje in de schakelaar uit....
Succes ermee!
Ben benieuwd hoe dit is afgelopen of dat er iemand een oplossing heeft.
Heb nu zelf een transit van 2005 daarvan komt er een tikkend/metaalachtend geluid van de airco pomp, krukaspoulie of riemspanner.
Als de magneet koppeling inslaat verergert het geluid. Met losgenomen multieriem is geluid helemaal weg. Ook als de motor enige tijd heeft gelopen is het geluid helemaal weg.
De riem klappert wel vandaar dat ik eerst de riemspanner ga vervangen. (dynamo heeft geen vrijloopkoppeling)
Heb zelf een Transit 2.0 TDCI uit 2005 en deze maakt ook dit geluid, uit onderzoek bleek dat bij het inschakelen van de airco, de pomp regelmatig uitschakeld als de maximaal ondertemperatuur/druk is bereikt.
Airco werkt verder normaal, alleen hoor je bij stationaire draaien de magneetkoppeling van de aircopomp regelmatig inkomen met dat metaalachtige geluid.
Geluid komt zo om de 20 seconden bij stationair
Rij al 2 jaar met dit geluidje...
13 jaar
[quote]uit onderzoek bleek dat bij het inschakelen van de airco, de pomp regelmatig uitschakeld als de maximaal ondertemperatuur/druk is bereikt.[/quote]
STOP toch met deze vermeldingen, als je het systeem niet hebt na laten kijken op maximaal ondertemperatuur/druk KOM AAN.
Ook al rij je al twee jaar zo rond, wat voor jou normaal is geldt niet voor een ander persoon, dus met andere woorden maak je niet druk het hoort zo. ook al rij je zo rond na verder onderzoek !
Airco werkt verder normaal ? omdat jij ervaart dat ie ijs en ijs koud is of koelt ?
Rij nog maar een tijdje verder ermee, je komt jezelf tegen.
Jouw onderzoek berust op digitaal informeren, maar nog niet ééns het systeem in praktijk te laten/hebben controleren, hou toch op met deregelijke beweringen als je jouw airco systeem nog nooit heb laten controleren, en dat ook nog via verder onderzoek.
Dromen zijn bedrog !, wat ik vandaag heb gedroomd vertel ik overdag !
Hallo Auto Airco & Service Techniek,
Bedankt voor je reaktie,
Heb je als expert dan ook een tip of of mischien een oplossing of een uitleg van de werking?
Vr Gr Eric
13 jaar
Een tip heb ik wel, de oplossing niet daar ben jij de persoon voor om dat op te lossen.
Het klopt met wat je zegt: "dat de pomp regelmatig uitschakeld als de maximaal ondertemperatuur/druk is bereikt" echter is dit niet normaal voor het systeem en het is niet "maximaal" maar minimaal.
De druk in het systeem is afhankelijk van de vulgraad (hoeveelheid koudemiddel) en de omgevingstemperatuur, als bij jou nu te weinig koudemiddel in het systeem zit, komt de verdamper en zuigdruk niet overeen deze liggen nagenoeg gelijk bij een correct werkend systeem.
De compressor vraagt om koudemiddel, maar krijgt niet voldoende aangeleverd, de zuigdruk zakt en raakt beneden de minimale zuigdruk, compressor slaat af uit veiligheid, en wacht natuurlijk weer op de druk die in de verdamper ontstaat, daar staat tegenover dat de druk die dan in de verdamper heerst ook gelijk de laagste temperatuur bepaalt.
Hier heeft de compressor onder te lijden af en aanslaan, maar ook de magneetkoppeling.
Je zult toch wel weten, dat iets wat rond draait daar energie bij vrij komt, die wordt omgezet in warmte, warmte laat materialen uit zetten, en natuurlijk slijtage niet te vergeten.
Nu, het systeem is wel juist afgevuld en nog doet zich dit fenomeen voor, dan kan het zijn dat de maximale speling van de magneetkoppeling te groot is, ook wel luchtspleet genoemd.. dit ontstaat dan weer uit slijtage enz, enz.
Tip: laat het systeem nakijken op de vulgraad, of wel een airco service uitvoeren, is het probleem dan nog aanwezig, luchtspleet controleren op maximale speling of de magneetkoppeling is kapot aan het draaien.
Kijk maar ééns op de pomp daar zitten als het ware 3 doppen op, waarmee de lamellen van de magneetkoppeling aan elkaar bevestigd zijn, die kunnen los schieten/komen.
Je kan natuurlijk ook door blijven rijden met een airco die niet goed werkt.
Een goede kans alleen dat de compressor vast loopt.
Wat doe je dan?
Door blijven rijden met arko omdat de reparatie te duur wordt?
Rubbers van de distributieriem spanner bleken helemaal verrot te zijn.
Rubbers wat in de kragen zit van de veer.
Hierdoor stond er te weinig spanning op de riem.
Geluid bleek te worden veroorzaakt door het slippen van de riem als de aircopomp in komt.
Bij droog en warm wel weer een nieuw piepend slepend geluid als de airco van de auto uit staat, ruimte tussen de magneetkoppeling schoongeblazen met een compressor en wat WD40 tussen de magneetplaat en de aircopomp poelie gespoten hierna geen geluiden meer gehoord.
Probleem opgelost,
Bedank voor de reaktie's.
vr groet Eric
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar