Sinds een paar weken heb ik in mijn diesel focus het volgende verschijnsel.
Als ik het gaspedaal indruk, en het motortoerental dus toeneemt, gaat de aanjager een hogertoerental draaien.
Zodra het motortoerental constant is verlaagt de aanjager zijn toerental weer naar het oorspronkelijke toerental.
De laatste dagen verschijnt er af en toe een mededeling "motor systeem storing" in het display. Die verdwijnt als ik het kontakt afzet en weer op nieuw start en blijft dan weg.
Wie heeft enig idee?
Joop
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet eens het accu voltage. Motor uit, stationair geen verbruikers, stationair veel verbruikers. Kan zijn dat de dynamo niet meer 100% is.
Voor het storingslampje zul je de motor computer moeten laten uitlezen.
Moet a) het lampje branden of tijdens de rit gebrandt hebben en b) mag de motor NIET uitgezet worden, ook niet bij de dealer!
De laatste opmerking begrijp ik niet. Die over dat de motor niet uitgezet mag worden
14 jaar
Je zegt zelf: "storing verdwijnt als ik het kontakt afzet".
Is wel zo makkelijk als je de storing ook nog kunt uitlezen.
Diesels hebben ondanks alle wettelijke verplichtingen helaas de neiging om foutcodes te "vergeten".
spannings regelaar is stuk (diodebrug)
14 jaar
Deze klacht heb ik ook een keer gelezen op mijn werkorder, met dezelfde omschrijving.
Bij die auto was er iets onder de motorkap wat ging fluiten bij een hogere toerental. Had dus niets met de aanjager te maken.
Zet de aanjager eens uit en ga dan eens rijden, hoor je het geluid dan ook??
Accuspanning gemeten.
Niet draaiende motor 12.8V
Stationair draaien geen verbruikers 14.4 volt
Stationair draaien met verbruikers 14.2 volt.
Zal vanavond tijdens naar huis rijden de aanjager eens uitzetten
14 jaar
En als je gas geeft hoe hoog is dan de spannig ???
Gr. Harry
Op advies van Postie tijdens het rijden de aanjager uitgezet. Het zelfde geluid komt dan, het lijkt echt op een aanjager die harder gaat lopen.
Opmerkelijk is dat het alleen tijdens acceleratie is. Het maakt niet uit in welk toerengebied bv van 1500 naar 1800 omw of van 2500 naar 3000 omw. Het effect is het zelfde. Maar alleen als ik rij. Als ik stationair draai en dan het toerental verhoogd blijft het effect weg. Er moet kennelijk vermogen worden geleverd.
Nog tips?
14 jaar
Dan zal er toch ergens een lekje zitten in je in of uitlaat systeem.
Spruitstukpakking of misschien wel een turboslang.
Dus niet de aanjager.
Juist wat Postie zegt.
Laat hier even naar kijken.
Gr. Harry
Gisteren eindelijk tijd gehad om te kijken. Inderdaad een scheur in de turboslang. het is de haakse slang die direct van de turbo komt. Nu willen ze echter bij de Forddealer een complete turboslang set verkopen. Dat is die haakse slang dan een metalen buis en dan weer een lange rubberen slang. Het geheel moet 112,- ex BTW kosten.
Is er een mogelijkheid om alleen dat haakse deel te kopen?
Joop
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar