Ford Focus: Klimaatsysteem weigert na start met warme motor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 (90pk)

Wanneer de motor warm is en de auto even stilgestaan heeft met de motor uit, blaast de airco na starten alleen nog warme lucht. Het betreft hier een automatisch klimaatsysteem. Bij een koude motor werkt het klimaatsysteem prima.

Indien de klima weigert, staat op punt 5 van R16 geen spanning. Werkt de klima dan staat daar wel spanning op. Door wat wordt R16 ingeschakeld?

Wat kan het probleem zijn? Bij voorbaat dank voor je reactie.

Keesvanunen

Geplaatst door Keesvanunen (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

snap even niet waar je punt 5 van r16 hebt
maar van eatc (electronsiche automatische temperatuur control)
punt 16 hebt genomen dan gaat deze naar een actuator die de temperatuurklep bedient
in dat geval probeer een eatc module op sloop aan te komen en te instaleren

echter heb je het anders gedaan dan kan ook de klep of acutor niet goed zijn

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

Welk type Focus is het? in 2004 lopen beide modellen: van 08/1998 t/m 01/2005 en het model vanaf 07/2004 t/m nu

Doet de koppeling van de compressor het wel als de motor warm is? en de koelvin, blijft die ook draaien?

[url=http://img689.imageshack.us/i/focus1999o...][img]http://img689.imageshack.us/img689/9238/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Suc6,
Markus

Keesvanunen (0), 13 jaar geleden

@truckerowner: Punt 5 van R16 is pin 5 van relais 16 zoals die zit in het zekeringenkastje in de motorruimte. Het is me opgevallen dat wanneer de klima het doet daar spanning op staat en wanneer de klima het zou moeten doen maar weigert er geen spanning op staat. Volgens een amerikaans ford schema zou relais R16 aangestuurd worden door de "Powertrain Control Module (PCM)". Ik vermoed dat ik daar weinig/niets aan kan meten en ik de oorzaak dus elders moet zoeken.

@Doktor: Overigens betreft het hier een wagon model t/m 01/2005 (dus met de ronde achterruit). De koelvin blijft draaien. Hoe kan ik controleren of de koppeling van de compressor het doet?

RaliasR (0), 13 jaar geleden

Magneetkoppeling kun je links vooraan bij je distributieriem zien (links bij de intercooler naar beneden kijken)
Eerst even de plaatsbepalen en dan even de airco aan , dan kun je zie of de koppeling mee gaat draaien
Maar niet meedraaien wil nog niet zeggen dat de magneetkoppeling niet goed is, kan ook nog een drukprobleem zijn.
Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.