close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Transit: Transit 300s FD DC 100: vermogen zakt terug + slaat af

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1998cm3 / 74kW

Hallo,

Reed vandaag op de snelweg rond de 100km/hr. Plotseling zakte vermogen langzaam terug. Zie toerenteller teruglopen.
Naar vluchtstrook gegaan. Stil gaan staan, daarna sloeg de motor af.

Na paar minuten geprobeerd te starten. Lukte gewoon. Niets vreemds aan de motor te horen.
Trok normaal. -> Weer weggereden. -> Na paar honderd meter: zelfde verhaal.

(helaas niet op temperatuurmeter gekeken; er brandden geen lampjes op het dashboard).

Wegenwacht gebeld. Kwam na 3 kwartier.
Auto startte normaal. Niets vreemds aan te ontdekken. -> kon gewoon naar huis rijden (ca. 4 km).
Vlak voordat ik thuis was, zag ik wel dat de temperatuurmeter iets hoger stond dan normaal (normaal wijzer recht omhoog; nu stuk eroverheen).
Wijzer leek bovendien wat zenuwachtig.

Iemand een idee?

M.vr.gr., Joost.

p.s.: Ter info: Wagen heeft net vorige week grote beurt gehad (oliefilter, carterplugring,luchtfilter, brandstoffilter vervangen)

Geplaatst door

Joost1234 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb ik ook gehad bij mijn transit, na het vervangen van de brandstoffilter.
even langs dealer en laten uitlezen.

leewoo 0

9 jaar

Ik neem aan dat ze dan proberen foutcodes uit te lezen.
Wat was de foutcode bij uw auto en wat moest er vervangen/gerepareerd worden?

Joost1234 0

9 jaar

Fout code weet ik niet meer, maar in eerste instantie EGR klep laten vervangen, verstuivers vervangen (HEEEL duur grapje) maar uiteindelijk alles voor niets laten doen, want het was de drukregelaar op de brandstof pomp die haperde en die kosten vielen reuze mee.

leewoo 0

9 jaar

Dank je. Ga ik dit in ieder geval al even met de garage overleggen.

Joost1234 0

9 jaar

Hallo, eergisteren pas tijd gehad om auto naar garage te doen. -> foutcodes uit laten lezen -> geen foutcodes.....

Nu even onduidelijk hoe verder...
Op internet gezocht naar mensen met zelfde soort probleem.
Ben er een paar tegen gekomen.
Men geeft als mogelijke oorzaken aan:
- temperatuursensor kapot
- verbindingsasje/aandrijfasje tussen waterpomp en stuurbekrachtigingspomp (komt vaker voor dat dit doorroest).
- brandstofdrukventiel (zie ook hierboven)
- waterpomp+thermostaat
- leidingen niet goed vast: valse lucht in het systeem
- kabelboom ergens doorgeschuurd / slecht electrisch contact ergens
- verstuivers
- brandstoffilter
- brandstofpomp
- egr klep
- tankontluchting (<- deze lijkt mij goed)
- gaspedaal (sensor?)

Het is lastig zoeken met een dergelijk probleem.
Ik wil het liefst natuurlijk niet verzanden in het laten proberen van een aantal oplossingen die veel geld kosten en dat het dan pas na de derde of vierde poging opgelost is.
Misschien maar met de makkelijkste/goedkoopste (maar wel aannemelijke) punten starten en dan stapsgewijs kijken of het verholpen is?
Maar wat zijn de makkelijke/[relatief] goedkope punten?

Joost1234 0

9 jaar

Heb je 'm wel bij een ford dealer laten uitlezen?

Wat betreft de verstuivers, erg-klep hadden in mijn geval wel een fout code, alleen was de klacht toen nog niet weg nadat de onderdelen vervangen waren. Bij mij was het de brandstof drukregelaar die haperde maar geen foutcode gaf.
Bij mijn focus bleek het roetfilter verstopt te zitten (ook geen foutcode) lijkt trouwens veel op jou klacht.
Als je zelf wat goedkopere oplossingen wilt proberen kun je JLM cleaner gebruiken(zie advertentie hieronder), en/of injector reiniger verkrijgbaar bij benzine pomp. Baat het niet dan schaad het niet.

leewoo 0

9 jaar

gaspedaal gaat weleens stuk, misschien dit eens proberen van de sloop?

Hallo,

Met "rond de blok" rijden zag ik af en toe de temperatuursensor naar driekwart gaan ipv half (=normaal). Daarna viel deze weer snel terug.
Motor sloeg echter niet af.
Garage is er mee gaan rijden -> snelweg op -> weer 3 maal afgeslagen.

Ik heb als eerste de temperatuursensor laten vervangen. -> gaf geen oplossing. (was proberen waard omdat goedkope oplossing).
Als tweede laten proberen: vervanging waterpomp en stuurbekrachtigingspomp (wel duur grapje) ->
Dit gaf echter wel de oplossing.
Het was inderdaad het verbindingsasje/aandrijfasje tussen waterpomp en stuurbekrachtigingspomp (komt vaker voor bij Transit dat dit doorroest).

Ben blij. Kan weer rijden.

Iedereen bedankt voor zijn hulp.
Ik hoop dat iemand anders nog een keer iets aan dit bericht heeft bij eenzelfde soort fout.

M.vr.gr., Joost.

Joost1234 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.