close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Transit: Transit: afslaan icm oplopende temperatuurmeter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDDI 2.0 100pk

Transit 100pk 2liter TDDI 2002 230000 km heeft het volgende probleem:

Klacht was dat de bus na ca 5-10 km rijden afsloeg. Op korte ritten geen probleem. Auto is al meermaals in garage geweest hiervoor zonder resultaat. Gehele brandstofsysteem gecontroleerd op lekkages, filters vervangen etc. Geen foutcodes bij uitlezen

Na uitgebreide proefrit blijkt het volgende:

Motorvermogen ok, motor loopt netjes, nagelt niet, start goed. Wel eerste seconde na start dieselklop, maar da's meen ik normaal voor deze motoren.

Probleem is uit te lokken door ca 3000 rpm te rijden in 1 of 2. Binnen 100 meter slaat-ie dan af. Tijdens deze 100 meter loopt temperatuurmeter op tot maximaal. Bij ongeveer maximaal houdt de motor eerst in en slaat dan af. Bij oplopen van de temperatuur op de meter slaan de koelfans normaal aan. Motor kookt niet.

Zodra eerste symptonen van inhouden optreden, is afslaan niet meer te voorkomen. Ook niet door de motor op toeren te houden door bergaf in versnelling te blijven rollen met gas los. Pas na contact uit-aan slaat de motor opnieuw aan. Lijkt dus of de ECU de boel platgooit. Kan het zijn dat de ECU de motor afzet bij overtemperatuurmelding?

Bij afzetten van het contact blijft temp meter vervolgens staan waar hij stond (hoort dat bij ford?). Bij opnieuw aanzetten contact valt temp meter iets terug. Bij iedere keer uit/inschakelen contact herhaalt zich dit, zodat door meermaals in/uitschakelen de temperatuurmeter weer omlaag gebracht kan worden tot normaal.... Soms valt de meter na 1 poging al terug tot normaal.

Daarna kan er weer een eindje gewoon gereden worden, hierbij begint de temperatuurmeter weer langzaam op te lopen tot bij max de motor weer afslaat enz. Dit doet mij vermoeden dat de meteraanwijzing niet klopt, de motor kan onmogelijk zo snel afkoelen/weer opwarmen.

Na afslaan kan je na ca 5 sec weer starten. Dan kan je gelijk weer een heel eind rijden. Hoe langer je wacht met de startpoging, hoe verder. Na starten kan er ook gelijk plankgas naar 5000 rpm worden getrokken zonder inhouden. Dat is m.i. niet te rijmen met een verstopt brandstof systeem.

Echter na iedere keer opnieuw starten komt het probleem sneller terug (cq loopt de temp sneller op).

Ook opvallend: airco schakelt willekeurig in/uit (klapperen) ook bij uitgeschakelde airco. Kachel werkt niet (vacuumdoos van de kraan wordt niet bekrachtigd)

Moet ik dit zoeken in een koelprobleem of zou het electrisch zijn?

Geplaatst door

MDZNL (70)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Temperatuurzender kapot ,ECU ziet dat als te hete motor en schakeld de motor uit als beveiliging.Probeer het maar eens als de stekker van de tempzender er af is wat er dan gebeurd.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Bedankt Hans, gaan we proberen. De auto staat momenteel in Arnhem, dus het kan even duren maar ik meld me terug.

Dit zou dan mogelijk ook ook het probleem met de in/uitschakelende aircocompressor en de verwarming verklaren-> ECU schakelt kachel pas in bij bepaalde koelwatertemp, ECU schakelt airco uit bij oververhitting.

Martijn

MDZNL 70

16 jaar

Ik heb dit al diverse keren mee gemaakt,ik lees het nog wel van je.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Gebeurt dit ook met een koude motor?
Wat ook wel eens gebeurt is dat de waterpomp defect gaat, de pomp word aangedreven door de stuurbekrachtigingspomp dmv een verbindingsasje.
Nu rot dit asje wel eens in en is de aandrijving weg en staat je waterpomp stil, dus geen doorstroming.

Postie 0
badge

16 jaar

Probleem is opgelost, het was de as van de waterpomp (doorgeroest). De temperatuurmeter en de ECU hadden dus gelijk deze keer.

Opmerkelijk wel hoe lang je dan toch nog kan rijden voor de boel te warm wordt.

Allen bedankt voor het meedenken!

MDZNL 70

16 jaar

[quote=MDZNL]Probleem is opgelost, het was de as van de waterpomp (doorgeroest). De temperatuurmeter en de ECU hadden dus gelijk deze keer.

Opmerkelijk wel hoe lang je dan toch nog kan rijden voor de boel te warm wordt.[/quote]
Of voordat het warme water de sensor bereikt? :)

kakanox 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.