Ford Focus: trillen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8tddi

Klant komt binnen met het volgende probleem: bij optrekken komt er een trilling in de auto die uit de aandrijving lijkt te komen.
bij doortrekken in de 3e of 4e versnelling is het prbleem het heftigst, bij gas loslaten of koppeling intrappen is het probleem opgelost en ook als je heel rustig optrekt voel je het bijna niet.
Als je een bocht naar rechts maakt is het trillen heftiger en als je een bocht naar links maakt is het trillen weer bijna weg.

Aandrijfassen zijn vernieuwd, versnellingsbak en koppeling is vervangen, achterste motorsteun is vervangen, banden zijn omgewisseld met andere auto.
Heeft echter niets geholpen, 2-massa vliegwiel zit niet op deze auto (zitten alleen op tdci), dus kan het ook niet zijn.

wat we wel hebben is een trilling in de motor die als je stil staat zich het beste laat voelen bij ongeveer 1100omw/min.

de trilling onder het rijden openbaart zich met wat hogere toerentallen.

Ophanging en lagers zijn gecontroleerd en lijken goed.
Motormanagment is uitgelezen en er is geen storing aanwezig!

Heeft iemand een idee waar we het moeten zoeken

Arend

booter

Geplaatst door booter (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

Het lijkt dus het sterkste voor te komen onder belasting. En niet in de 5e?
Zijn de aandrijfassen/bak en koppeling vervangen vóórdat het probleem er was of heb je dat gedaan om de trilling proberen weg te krijgen?
Lijkt toch een beetje op versleten draaipunten in je ophanging en/of aandrijving.
Toch niet een uitlaat die je zit te foppen?
Anders de andere motorsteunen?
succes

Postie (0) PRO, 12 jaar geleden

Zijn de complete assen vervangen? Ook het vaste stuk aan de rechterzijde met de steunlager?
Zijn het nieuwe assen??
Meestal is het vaste stuk met de steunlager het probleem.

booter (0) PRO, 12 jaar geleden

Hebben eerst complete ophanging gecontroleerd en daar was niets mis mee
Merkten op dat er speling op de binnenste homokineet rechts zat, hebben daarom de complete as met steunlager vernieuwd.
door een opmerking op problemcar met een zelfde type probleem, hebben we ook besloten de linker aandrijfas te vervangen (2x) want ook hier zat wel iets speling op. Assen waren allemaal nieuw (ruilsysteem GKN)
toen dit ook niets opleverde is met de klant besloten om de versnellingsbak te vervangen, uit voorzorg is besloten om de koppelingsset en druklager ook mee te vervangen.

dit heeft dus niets opgeleverd, uitlaat die rammelt is het absoluut niet het voelt als een oneenparigheid in de aandrijving, en de frequentie verandert met de wielsnelheid en niet echt met het toerental.

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

Jemig, zoveel kosten en nog geen resultaat. Vervelend.
Wil je nu toch persé de trilling onder controle krijgen?
Occasion van jullie bv?
Het lijkt erop dat gewoon alles goed en spelingsvrij werkt.
Gek: trillingdemper op de krukaspoelie nog heel? Spanrol ok?
Rij eens zonder multiriem?
Distributietiming echt 100%?

Zou je de historie van deze auto kunnen achterhalen? Schade voorheen bv?
Uitlijning ok?
Probeer eens iets meer uitspoor bv?
succes

booter (0) PRO, 12 jaar geleden

Ben nog even langs een revisiebedrijf geweest en ook die zei dat dit niet uit de motor vandaan kwam, krukaspoelie trouwens al gecontroleerd en deze is goed.

ga inderdaad nu nog even de uitlijning extra checken en evt. aanpassen.

vreemde is dat we laatst een beurt hebben gedaan en dat het toen in de proefrit al is opgemerkt door een monteur alleen was het toen zo weinig dat we in overleg met de klant besloten hebben er niets aan te doen.
Nu 5 weken later is het trillen veel erger geworden en er valt eigenlijk niet normaal mee te rijden

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

is het plots erger geworden of steeds langzaam aan?
Straks heeft de klant een stoepje gepakt net na de beurt?
Er zitten dus wel de juiste wielen op?
Ik neem aan dat je wiellagers ook hebt nagelopen toch?

booter (0) PRO, 12 jaar geleden

wieluitlijning gecheckt en was ok
wielen zijn ook gewisseld met andere exemplaren en ook dit gaf geen verandering
wiellagers nagelopen en niets te horen of te voelen, hebben nog een oude "scooter" voor de wielbalancering aan de wagen te controleren en deze gebruiken we vaak als we twijfelen over een wiellager.

Gaan denk ik toch eerst maar eens een wiellager vervangen om iets uit te proberen.

Arend

booter (0) PRO, 12 jaar geleden

Probleem opgelost, aandrijfas rechts was toch de boosdoener.
Aandrijfas links was wel al 2x verv. door ons, rechts dus nog maar 1x (Ruilas gkn) je gaat er vanuit dat dit dan ook goed is, helaas heel veel sleutelwerk voor niets, heb dit ook bij onze grossier neergelegd maar ja die kan er ook niet zoveel mee, gaan nog even kijken of we nog iets gedaan krijgen bij fabrikant.
Het gekke is achteraf dat we al eerder met elkaar overlegd hebben om toch die rechter aandrijfas nog een keer te vervangen, maar ja totaal geen speling en alles draaide soepel dus daar kon het niet aan liggen, toch???

maar gauw vergeten en de volgende keer toch meer twijfelen aan vervangen onderdelen.

Arend

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

De leverancier is diegene die de garantie hoort te leveren, net als bv een wasmachine.
Hoe de leverancier dan dat gaat doen is zijn probleem.
Met een gesprek is er toch wel uit te komen?
Bedankt voor de oplossing. Idd soms ga je ervan uit dat de geleverde spullen ok zijn en ga je gewoon de mist in.
Je bent wel een volhouder, klasse.

booter (0) PRO, 12 jaar geleden

bedankt voor je bericht, zijn inderdaad nog bezig met grossier en leverancier gaan daar wel uitkomen denk ik.

Arend

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.