Beste leden en specialisten,
Ik ben Samira een student uit Brussel. Ik had vorige week probleem met mijn ford focus 1999 van 280.000km. De auto reed altijd perfect. Voorheen startte de auto heel snel. Maar vorige week stond ik voor een rood licht, bij groen zette ik de wagen op koppeling 1 om verder te rijden, op dat moment viel de auto spontaan uit. Ik probeerde de wagen te starten, maar dat lukte niet meer. De wagen wilt wel starten maar het wil niet aan slaan.
Ik heb verschillende testen uitgeprobeerd zoals:
1) leiding op de injectoren volledig los gemaakt en vervolgens de auto starten, er kwam diesel uit.
2) bij contact aan hoorde ik tik-geluid in de buurt van de pomp.
3) ik heb met de startpilot geprobeerd en de auto start wel maar zodra ik stop met spuiten dan wil het niet meer verder.
4) dieselfilter vol gegoten met diesel.
5) bij de uitlaat kwam er lucht uit (ik heb mijn hand achter de uitlaat gezet).
Ik ben zo hopeloos dat ik niet meer weet wat te doen. Ik heb de auto door verschillende garagisten laten nakijken, de ene zegt 80% sensor op de motorblok (maar ik weet niet over welke sensor hij het had), en 20% kan de dieselpomp zijn. De andere garagisten zei dat het probleem misschien 70% bij de brandstofpomp ligt en 30% bij de dieselpomp. Dus ze zijn niet 100% zeker!
Kunnen jullie mij aub wijzer maken hoe ik het zelf kan oplossen en allerlei test of technieken die ikzelf kan uitproberen om geen onnodige stukken te gaan kopen.
Ik wil jullie bij deze vriendelijk bedanken voor het lezen van mijn voorgeval.
Groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zult toch eerst fotcodes moeten laten uitlezen
Even je exacte motortype vermelden. tddi?,tdci? ieder type heeft zijn eigen kwaaltjes.
En even laten uitlezen is inderdaad het beste anders kan deze storing door heel veel veroorzaakt worden.
De motor is een 1.8 TDDI --- 66kw (motorcode C9DA) -> Diesel. De auto kan niet uitgelezen worden omdat er geen enkele garages zijn die de auto ter plaatsen wilt komen uitlezen. Zijn er andere oplossingen om het probleem te vinden. Wie kan mij aub helpen?
13 jaar
sleep hem dan naar een garage
of denk ik te simpel?
Ik begrijp u logica maar ik ben studente en wil zo min mogelijk kosten maken, en als er kosten zijn wil ik het graag uitgeven aan stukken. Maar moet het altijd uitgelezen worden, da's toch niet altijd betrouwbaar. Men kan toch het probleem zo herkennen aan de symptomen of ben ik verkeerd?
13 jaar
Ik had gisterenavond nog eens geprobeerd. Ik had de min kabel van de batterij eraf gehaald en de koplamp aan en contact op 2 gezet. Na 20 min. heb ik de kabels terug op zijn plaats gezet en ik probeerde de auto te starten. Bij contact 2 zijn alle lichten op het dashbord uitgedoofd, maar bij het starten wordt 1 licht aan namelijk de abs licht. Kan dit een verband zijn van het probleem?
13 jaar
TDDI heefdt een dieselpomp die vaak defect raakt.
Zou hem toch wel even laten uitlezen.
Beste samira
Het wordt zo een raadspel. Mensen proberen je van alle kanten te helpen, toch zul je zelf ook iets moeten ondernemen wil je het euvel boven krijgen.
Indien je niet bereid of in staat bent minimale kosten te maken, tja! dan houd het ergens op......
Moderator Problemcar
Ok. Wat ik nu zou gaan doen, is de auto uitlezen. Ik hou jullie op de hoogte!
13 jaar
Mag ik een gokje doen? P1664 P1564
ja denk ik ook
Dus je denkt dat de brandstofpomp dood is. Maar dat kan eigenlijk niet want ik heb de moeren op die injectoren helemaal losgemaakt en er kwam diesel uit. Of heeft u andere mening?
Ps: Bij contact 2 hoor je bij de pomp een klik geluid!
13 jaar
Komt het met een druk uit de leiding of stroomt het er meer uit?
Ik heb de eerste leiding op de injector (de moer) los gemaakt en de leiding open gehouden. Bij het starten komt er diesel uitgespoten. Is de druk genoeg?
13 jaar
Als je de wartel een kwart slag los maakt, moet de diesel wel een 10 centimeter hoog er uit spuiten.
Goeiemorgen Postie, ik heb u raad gevold, ik heb de moer half los gemaakt en er kwam diesel uit precies kokend water (met bellen/bubbels). Is dit een goed teken?
13 jaar
Denken jullie dat er een probleem is aan de pomp.
13 jaar
[quote=samirabouzid]Goeiemorgen Postie, ik heb u raad gevold, ik heb de moer half los gemaakt en er kwam diesel uit precies kokend water (met bellen/bubbels). Is dit een goed teken?[/quote]
Bellen en bubbels? Dat klinkt niet goed, lijkt me een gewoon lucht-probleem. Hoewel brandstofpomp vaak stuk gaat bij dit type, denk ik dat je ergens lekkage hebt zodat er lucht in je brandstofpomp komt. Misschien even de leidingen checken onder de auto en bij het brandstoffilter.
suc6
Bedankt jopiekees, dus als er klein beetje lucht zit dan slaat de motor niet aan. Maar het kan zeker ook aan de pomp liggen of is het een luchtprobleem
13 jaar
Probleem met de pomp is erg waarschijnlijk omdat dit heel vaak voorkomt. Maar als je bellen en bubbels ziet verschijnen uit de verstuiverleidingen, loont het wel de moeite om te kijken of lucht in de brandstof het probleem is. Straks monteer je een nieuwe pomp en dan doet die het ook niet omdat het luchtprobleem niet is opgelost.
Inderdaad daar had ik niet aan gedacht. Heel logisch van je Jopiekees. Bedankt. En om dit probleem na te kijken, raadt u mij aan om de leiding tussen het filter en de dieselpomp na te kijken. Of zijn er nog andere plekken waar ik ook zou moeten controleren.
13 jaar
Helaas zul je de gehele leiding van tank tot pomp moeten controleren, want als er eenmaal lucht in zit gaat het er niet meer uit. Een losse doorzichtige slang van tank naar filter en dan van filter naar pomp is wel handig om even te proberen. Dan kun je ook zien waar de lucht er in komt. Voor of na het filter.
Je kunt zelfs een losse jerrycan bij de motorruimte neerzetten met schone diesel om zo al het leidingwerk onder de auto uit te sluiten. Hang je de aanzuigslang van het filter gewoon in de jerrycan.
suc6
Dag Jopiekees, alles goed. Ik heb de leidingen nagekeken en er zijn geen lekken te vinden. Aan wat kan het anders zijn, heeft u misschien andere ideeën?
thx
13 jaar
Ik hoop niet dat je hebt gezocht naar natte plekken op de leidingen, die zul je waarschijnlijk niet vinden. De brandstofleiding van tank naar pomp is een aanzuigleiding. Zodra deze ergens lek is zal er lucht naar binnen gezogen worden, er zal nagenoeg geen brandstof naar buiten komen. Het is dus het beste om een losse doorzichtige slang tijdelijk aan te brengen van tank naar pomp (gefilterd). Dan sluit je alles in één keer uit. Je kunt ook vanaf het filter naar de pomp een doorzichtige slang monteren om te kijken of er überhaupt lucht in de brandstof aanwezig is.
suc6
Hey, ik heb precies gedaan wat je zei. Er is geen lucht te zien in de "geplaatste" doorschijnende leiding. Ik heb de moer terug los gedraaid en nu springt mazout ongeveer 50cm omhoog maar met gehaperd(onderbreking) eruit. Ik heb de tweede injectoren ook os gedraaid en daar was niet het geval als de eerste, er kwam een beetje diesel uit.
Kan het ook liggen aan de sensor onder of voor de motorblok? Weet u misschien welke sensoren er allemaal aan zitten? Bijvoorbeeld om terug te komen op het verhaal, ik stond voor het rood licht (stationair), toen de lichten op groen viel, zette ik de koppeling op 1, op dat moment viel de auto volledig stil en is de wagen niet meer aan de praat te krijgen. Wil dit zeggen dat ik bij de sensoren moet gaan zoeken?
Groeten, Samira.
13 jaar
Ligt je distributieriem er gewoon niet af?? Maakt ie ook een ander geluid met starten als anders?
[quote=samirabouzid]Ok. Wat ik nu zou gaan doen, is de auto uitlezen. Ik hou jullie op de hoogte![/quote]
Al gedaan?
[quote=Postie]Ligt je distributieriem er gewoon niet af?? Maakt ie ook een ander geluid met starten als anders?[/quote]
Ik heb de distributie riem nagekeken (aan de zijkant van het motorblok) en de riemen liggen goed vast. Ik heb ook de tweede riem onder het kap nagekeken en daar zit het ook goed aan vast. Distributieriem kunnen we uitsluiten. Bij het starten met de startpilot startte de auto wel maar ik kon geen gas geven. Zodra ik stopte met spuiten, viel de wagen stil. De auto maakt bij het starten geen raar lawaai dan anders, maar ge hoort wel dat de motor wilt aanslaan maar iets blokkeert het aanslaan.
13 jaar
[quote=UNIVERSEEL11698][quote=samirabouzid]Ok. Wat ik nu zou gaan doen, is de auto uitlezen. Ik hou jullie op de hoogte![/quote]
Al gedaan?[/quote]
Ik heb zaterdag afspraak met een garagist, die komt de auto uitlezen. Maar meestal is uitlezen niet betrouwbaar. Klopt die stelling.
Als een sensor niet werkt, kan het ook ervoor zorgen dat de auto niet aan slaat?
13 jaar
Wacht het uitlezen eerst eens af, maar als die P1664 P1564 tevoorschijn komen is het de veel voorkomende defecte brandstofpomp.
Het lezen van de code is gebeurt. Resultaat is GEEN FOUTE CODE.
De garagist heeft 3 verschillen dure obd 1 apparatuur gebruikt en steeds dezelfde resultaat.
Nu sta ik niet ver!!! Waaraan kan het probleem liggen?
13 jaar
Oke, even samenvatten.
- Geen lucht in brandstof.
- Genoeg druk op verstuiverleidingen.
- Geen foutcode's.
Ik ben toch bang dat "Postie" gelijk heeft, het lijkt er op dat de distributieriem de oorzaak is. Je hebt de riem gecontroleerd zei je, maar wat zag je dan? Lag de riem gewoon goed op de tandwielen? Ik denk dat de riem enkele tanden versprongen is. Dat wil zeggen dat de riem over de tanden heen getrokken is. Dat zie je dus niet als je de riem bekijkt. Dan moet je echt de timing controleren. Dan klinkt het ook logisch dat het gebeurde toen de auto stationair liep want dan heeft de distributieriem het het zwaarst.
Suc6
Bij het starten draait de distributieriem heel goed rond. De garagist heeft ze bekeken. En de riemen lagen goed op de tandwielen. Maar hij zei wel dat het misschien de koppelingssensor is omdat ik toen voor een rood licht stond en bij het rijden viel de auto direct stil. Maar met startpiloot werkt het ook alleen bij gas geven tijdens het spuiten(startpiloot) gaf de auto geen verhoging op toeren.
13 jaar
samirabouzid het word nu toch wat ingewikkelder om zelf op te lossen.
1: 1000% zeker weten! dat er geen lucht in zit, dit kan zelfs via de retourslangentjes van de verstuiver.
Iets lucht en dit systeem slaat niet aan!!!
2 Nokkenas niet 1 tand versprongen?Denk het niet overigens.
3 Toch pomp defect (ondanks geen foutcode in ECU) is heel goed mogelijk.
4 Defte BDP sensor/ of bedrading?
5 Koppelingsschakelaar veroorzaakt dit niet.
Wat de garage ook nog had kunnen(moeten) doen is met zijn diagnose app enkele waardes bekijken.
Vooral toerental pomp en toerental motor.
Oiram
Kan een BDP voor zorgen dat het system niet aanslaat.
Serieus dit wordt echt ingewikkeld en precies dat niemand weet, wat het probleem kan zijn. Ik wil die auto zo verkopen, pff...
13 jaar
Probeer eens er een verstuiver uit te halen, deze op de leiding proberen te krijgen en starten, kan je zien of de verstuiver daadwerkelijk inspuit.
Sorry maar hoe bedoel je? Moet ik de buisje losmaken dat naar de injectoren gaan, en waar zou ik die moeten aansluiten?
13 jaar
Volg dit draadje al een tijdje, maar ik denk dat dit zo langzaam een klusje wordt voor de dieselexpert, als ik de reactie zo lees van de topicstarter.
Gr Fred
13 jaar
Je denkt dat dit onoplosbaar kan zijn door niet dieselexperten?
Is dit probleem zo mysterieus? Oei oei wat een wagen zeg.
13 jaar
Ik wil er alles voor doen? Heeft iemand een mogelijke oplossing?
13 jaar
[quote=samirabouzid]Je denkt dat dit onoplosbaar kan zijn door niet dieselexperten?
Is dit probleem zo mysterieus? Oei oei wat een wagen zeg.[/quote]
Ik wil alleen aangeven dat het niet makkelijk is, achter de computer een toch wel serieus probleem ff op te lossen.
Als je als deskundige de auto bij de hand hebt is het makkelijker zoeken.
Gr Fred
13 jaar
samira, een diesel start altijd met remreineger zoniet ligt je riem eraf of versprongen.al is de brandstofpomp kapot loopt hij nog op remreiniger.er zijn zoveeel antwoorden die nergens opslaaan .lukt het niet bel me maar
13 jaar
Nee ik bedoel, haal er een injector uit, verbuig de leiding iets zodat je de injector er op kan plaatsen, en dan even starten, kan je zien of de injector wel inspuit.
Is er een kleine handleiding hoe je de injector eruithaalt. Moet ik de eerste of de 4de injector eruit halen om te testen. Zijn die makkelijk eruit te halen.
Ps: Heel erg bedankt iedereen, ik leer heel veel bij dankzij jullie.
13 jaar
Beste leden, ik ben naar de ford garage geweest, en zei zeiden dat er een probleem is met de injectiepomp. Namelijk P1664. Ze hebben alles berekend met arbeidsloon inclusief btw aan 2800. Is dit normaal? 2800 is die auto niet waard.
Is er een goedkoop alternatief?
Graag uw hulp, ik ben gechoqueerd.
13 jaar
als ik de pomp aankoop, en ik laat het repareren door een garage, kunnen zij dat ook inlezen of moet ik daarvoor naar een bosch center gaan?
Zou ik riskeren om de computer op de dieselpomp te laten repareren door een diesel expert in plaats van een nieuwe te kopen? Welke optie zou je mij best aanraden?
13 jaar
Ik heb de volgende code gekregen :
P0409 - pcm
P0404 - pcm
P1664 - pcm
P1564 - pcm
Wat zou dit kunnen zijn?
Groeten
12 jaar
dat betekend dat de pomp stuk is en p0404 dat je een egr probleem hebt
dat de pomp stuk is wist je toch al?
waarom steeds doorblijven vragen?zelf repareren gaat niet lukken.
vraag eventueel offertes bij verschillende bedrijven en maak een keus
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar