Heb een auto staan waar het oliepeil tot ver boven het max stijgt. Dit probleem doet zich regelmatig voor.
Het betreft een auto met DPF en een additief om de roetfilter schoon te branden. Wat hiervan de oorzaak zijn?
De motor loopt voor de rest prima. De dealer zegt dat het komt door een verstopt DPF filter, maar aangezien de auto gewoon probleemloos loopt en trekt geloof ik hier niet in. Iemand dit vaker meegemaakt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is wel een bekend verschijnsel/probleem bij diesels met roetfilters. Hoeft het filter nog niet eens verstopt voor te zijn.
Als je het zeker wilt weten laat je toch eens een keer de olie analyseren? Ik gok op een hoog aandeel diesel.
Hoe wordt de auto gebruikt? Korte/middel lang/lange ritten?
Roetfilter kan verstopt zitten volgens de computer van de auto omdat hij gegevens van de verschildruksensor binnen krijgt. Probeert ie nog steeds te regenereren, begint dus met extra brandstof inspuiten om de boel op temp te krijgen. Dus gaat er diesel langs de zuigeveren in het oliecarter. Je hoeft hierbij in eerste instantie geenvermogensverlies te hebben. Bij Ford moet de roetflter om de 120000 km vervangen worden. Je kan te lang doorrijden met een verstopt filter maar dit kan wel ernstige gevolgen hebben.
[quote=Ronnyrjb]Heb een auto staan waar het oliepeil tot ver boven het max stijgt.[/quote]
Op hoeveel km gebeurt dat na een oliebeurt ?
[quote]Het betreft een auto met DPF en een additief om de roetfilter schoon te branden. Wat hiervan de oorzaak zijn?[/quote]
Olieverdunning met diesel door veelvuldig regenereren van de roetfilter kan de oorzaak zijn.
Hier stijgt het oliepeil redelijk traag aan.
Een lekkende injector kan ook, en dan kan het snel gaan..
Volvo dealer is er bij mij een jaar naar aan het zoeken geweest, maar heeft geen oorzaak gevonden.
Roetfilter werd vervangen, maar dat loste helemaal niets op.
[quote]De dealer zegt dat het komt door een verstopt DPF filter, maar aangezien de auto gewoon probleemloos loopt en trekt geloof ik hier niet in.[/quote]
Hoeveel km heb je op deze roetfilter ?
Merk je aan het rijgedrag van de auto, het verbruik op de boordcomputer, of via een OBD2 lezer dat de roetfilter aan het regenereren is ?
Hoe vaak gebeurt dat dan ?
Met een verstopt filter gaat dit vaker regenereren, omdat het systeem sneller aan de verschildruk komt die het regenereren in gang zet.
Bij het regenereren wordt dan maar een deel van de afzettingen verbrand, zodat er maar een kleine marge vrij komt.
De sensoren die de verschildruk over het filter meten moeten uiteraard ook OK zijn.
[quote]Iemand dit vaker meegemaakt?[/quote]
Al zo'n 30.000 km, helaas . :-(
Als jij er een oorzaak voor vind hoor ik het ook graag.
12 jaar
de auto heeft nu net 200.000km gelopen. Zover ik weet is de DPF nooit vervangen. Het kan mogelijk zijn dat hij niet meer 100% is, maar de rijeigenschappen zijn echt niet slecht. Start goed, trekt goed en rookt niet. De klant merkte dat het verbruik van 1:20 naar 1:14 à 15 is gestegen. Dit is toch aanzienlijk, maar als je ziet hoeveel diesel in het carter terecht komt wel aannemelijk.
De olie stijgt ongeveer 1cm. op de peilstok na zo'n 1500km. De injectors zijn reeds vervangen.
Is het mogelijk om het roetfilter er compleet tussenuit te halen of geeft dit weer andere storingen/problemen?
12 jaar
Kijk eens hoeveel regeneratie-pogingen er mislukt zijn.
Als dit iedere keer mislukt, wordt er voor niets laat ingespoten en zal je oliepeil snel stijgen.
het aantal keer dat er er regeneratie-pogingen zijn mislukt kan ik niet terugvinden in de computer. Maar waarschijnlijk een heleboel..
Wat is hiervan dan de reden, toch het filter verstopt waardoor het regenereren geen effect meer heeft?
12 jaar
[quote=Ronnyrjb]de auto heeft nu net 200.000km gelopen. Zover ik weet is de DPF nooit vervangen. Het kan mogelijk zijn dat hij niet meer 100% is, maar de rijeigenschappen zijn echt niet slecht. Start goed, trekt goed en rookt niet.[/quote]
Aan het rijden op zich merk je bij de mijne niets - ook niet aan het verbruik.
Dat verbruik is tijdelijk wel merkelijk hoger tijdens het regenereren.
Met 200.000 km is de DPF normaal wel aan vervanging toe.
Volgens Ford op 120.000 dacht ik, zoals bij Volvo ?
Anderzijds hebben bij mij 2 nieuwe roetfilters het probleem niet opgelost :-(
Om even te proberen zijn ze nogal duur, en inbouwen is wel wat werk.
[quote]De klant merkte dat het verbruik van 1:20 naar 1:14 à 15 is gestegen.[/quote]
Wow, dat is van 5 naar 6,7 - 7,1 liter / 100km.
Da's veel.
[quote]De olie stijgt ongeveer 1cm. op de peilstok na zo'n 1500km. De injectors zijn reeds vervangen.[/quote]
In mijn V50 stond de olie al een eind boven max. na 1000km, dat is dus ongeveer even snel.
[quote]Is het mogelijk om het roetfilter er compleet tussenuit te halen of geeft dit weer andere storingen/problemen?[/quote]
In principe is dat technisch mogelijk.
Of je nog door de technische controle / APK komt is wat anders, hier in België zien ze dat meteen op de roettest.
Heb je de verschildruk-sensors al eens uitgelezen, of nagekeken op vervuiling ?
12 jaar
Ik snap niet dat regenereren wordt gerelateerd aan een stijgend oliepeil. Bij het regenereren wordt er wel degelijk meer diesel ingespoten en ook op een later tijdstip ingespoten om de temperatuur te verhogen maar er komt hierdoor geen extra diesel in de olie. Bij een stijgend oliepeil moet ik direct denken aan een defecte verstuiver. Een defecte verstuiver kan zoveel diesel inspuiten dat de oliefilm verwijderd van de cilinderwanden, met als direct gevolg, diesel langs de zuiger in het oliecarter. De eerstvolgende stap die nu dus moet worden genomen is verstuivers demonteren en laten testen door een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is.
suc6
Bij het laat injecteren van diesel omwille van het regenereren van het roetfilter, condenseert een deel van de diesel tegen de koele cilinderwanden, en belandt via de schraapveren in de olie.
Volvo heeft er ondermeer op de vijfcilinder-diesels een uitgebreide terugroepactie voor gehad.
Op de universiteit van Magdeburg is er uitgebreid onderzoek naar gedaan (op VW diesels).
Het is een kwestie van aantal post-injecties, de ingespoten hoeveelheden, en het tijdstip.
De studie (in het Duits) :
http://www.ufop.de/downloads/UFOP_Schrif...
Hoe groter het aandeel aan biodiesel, hoe meer problemen.
De biodiesel verdampt immers slechter, en condenseert daardoor meer.
Als de motor goed warm staat, komt de gewone diesel deels terug uit de olie - en gaat via de ontluchting terug de (lucht)inlaat in.
Biodiesel niet. Daarvoor zijn de olietemperaturen te laag.
In de olie wordt het biodiesel-aandeel dus groter dan in de brandstof zelf.
Bij de olie-analyse die ik heb laten doen, zat er 11,9% brandstof in de olie, 2,6% was FAME (biodiesel).
Dat komt neer op bijna 22% FAME-aandeel terwijl we hier standaard B5 aan de pomp hebben.
12 jaar
Bedankt voor je heldere uitleg V50D, weer wat geleerd. Is de stijging van het oliepeil in dit geval dan geheel te wijten aan dat percentage brandstofverlies langs de zuigerveren? Dan mag de auto wel continue aan het regenereren zijn. Ik lees niks over foutcode's, er moeten toch foutcode's in het systeem zitten?
Ik heb hetzelfde probleem... Oliepeil ver boven de max en meer verbruik (1:14, normaal 1:18). Vandaag naar de Ford dealer gebracht, deze stuurt nu de verstuivers op... Ik laat hier weten als er een oplossing uitrolt.
12 jaar
probleem kwam door de DPF filter. Deze was verstopt waardoor het motormanagemant continu wilde regenereren.
Nieuwe filter geplaatst en probleem opgelost.
11 jaar
Nu hopen dat je turbo niet teveel geleden heeft.
Wat ook veel voorkomt is dat de slangen van de verschildruksensor barsten of verstopt raken.
En dat alles voor een beter milieu, en wie betaalt het gelach ......?
Ik heb dus net hetzelfde probleem gepost (gisteren 11/1/2019) . Helaas is er nog geen 100 % duidelijk in het probleem. Ik heb ook tevbeel olie (met diesel verdunde) en het verbruik zit op 6.4 liter/100 km. Heb al wat geexperimenteerd, ga volgende week de auto nog eens laten uitlezen i.v.m. druksensoren en injectoren. Peins dat ik het roetfilter toch maar ga vervangen (mits wat korting bij de onderdelenboer is dat nog betaalbaar). Wel een ambetant werkje want de hele rimram zit vooraan : hitteschild eraf krijgen is de grootste heksentoer maar peins dat het te doen is als de ventilatorkast eraf is. Beetje try-out dus... Auto heeft 160.000 km en loopt voor de rest als een zonnetje (stil , zachte loop, trekt goed op , ...) Eventueel vervang ik in één ruk ook die sensor en de andere leidingen. Is wel een meerprijs maar dan ben ik meer op m'n gemak. Auto met deze kilometerstand en gezien het gebruiksgemak is het waard om nog een kans te krijgen. Heb vorig jaar nog distributieriem en waterpomp laten vervangen wegens lawaaierige waterpomp, dus dat is ook al een kost geweest die'k er graag terug uithaal. Met 15000 km/jaar hoop ik toch dat mijn vrouw er nog een jaar of drie mee doorkan. Kosten is een issue maar de inschrijving van ne andere, hogere verzekeringspremie, ... da's ook geld...
5 jaar
Zou je met al dat werk niet gaan voor een originele DPF?
5 jaar
Origineel filter plaatsen , imi ga je spijt van krijgen , zeker als je nog 3 jaar door wilt rijden.
Inderdaad. Ga morgen dus nog eens oliepeil controleren en dan eens bellen voor een originele. Het prijsverschil zal wel beduidend zijn maar dan is het inderdaad ook een originele. Heb er al eens van Romax geplaatst in een Focus en heb daar niet echt negatieve ervaring mee. Maar origineel zal gewis ook beter passen. Ik herinner me dat die namaak nogal 'ambetant' paste . Er was iets met die schroefjes om 'mvast te zetten...herinner ik mij ergens in het lange-termijn-geheugen ... En dan te hopen dat het probleem ook van de baan is.
Vanmiddag heb ik het oliepeil (bewust iets lager gevuld) nog eens gecheckt. Stond netjes tussen min en max. Dan is vrouw- en dochterlief vertrokken richting Nazareth, een 145 km 'enkel'. Ben dus tamelijk zeker dat ie wel eens zal regenereren op de heen- of terugweg ... Dan eens kijken of het peil dus gestegen zal zijn.
Bevreemdende dingen, die DPF ...
5 jaar
Ik had al een prijs van een vervangende Romax DPF met een prijs rond de 370 euro ... Ben er echter achtergekomen dat daar een kern van cordieriet in zit en niet van silicium carbide . Blijkt naar levensduur en ook betreffende brandstofverbruik een flink verschil te zijn. Ik ga'r vanuit dat een DPF van Ford Motorcraft wel van een silicium carbide kern voorzien zal zijn ...
5 jaar
Vrouw dus terug van Nazareth (niet in de buurt van Betlehem ...) . Na uurtje stilstand oliepeil gecheckt : gestegen... OBD-scannertje eraan : P2458 DPF regeneration duration ...
Grrrrodverdme ! :-)
5 jaar
Ik wist het wel,
Roetfilter eronderuit.
Software aanpassen en karren maar.
Velen zijn jullie voor gegaan met dit 1.6 blok van PSA.
De meeste zijn voor de twee ton al kapot gedraaid,schade is al aangericht door verschraling van de olie door diesel vermenging.
Of de turbo loopt in elkaar met als gevolg metaaldelen van de turbo het blok in,na korte tijd blok ook kapot gedraaid.
Zeker van de bouwjaren die hier genoemd worden was het roetfilter totaal niet uit ontwikkeld.
Er is maar een manier,ding eronderuit,vroeg of laat kost het je je motor.
Ik mag geen reclame maken,maar ik heb er vele door gestuurd naar digicar.
Kenden hun auto na de hand niet meer terug,niet meer inhouden,geen storingsmeldingen meer,geen onnodige noodloop,niet meer overmatig roken,geen oliepeil stijging meer,veel rustigere loop,niet onnodig injectoren vervangen.
Het verbaast me eerlijk gezegd nog dat er nog blokken van 2006/2007/2008 nog heel zijn.
Of ze zijn al een keer vervangen met dezelfde klachten tot gevolg.
5 jaar
@ primera p11 and others ...
Ik heb het bericht van primera te laat gelezen ... Ik voel daar wel wat voor maar in het koninkrijk België gaan ze dus op de jaarlijkse verplichte technische keuring die krengen van diesels dus blijkbaar alternatief controleren op de DPF's.
Bovendien heb ik het DPF'je al vervangen door een OEM-onderdeel met silicium carbide kern (prijs met korting eraf 337,xx euro). Ik heb dit zelf gedaan en het is eigenlijk best doenbaar als je er de tijd voor neemt. Peins dat ik er toch een uurtje of 5 mee bezig geweest ben. Daarna het ik de olie ook vervangen evenals het oliefilter. Daarna heb ik de fouten gewist met m'n OBD'tje van Icarsoft CR-plus. De volgende dag (afgelopen woensdag) ben ik dan bij Ford te Diest geweest. Daar werd de computer aangekoppeld . Het additieftankje (FAP)gaf nog geen melding maar bleek wel leeg te zijn. Bevreemdend. Blijkbaar moet dit na 60.000 km gevuld worden, bij ons was dit 100000 km geleden ALS men het aldaar al gevuld heeft op de beurt van 60000 toen de auto nog van eerste eigenaar was en wij hem in de garage overgekocht hebben. Dus : ook cerium in dat tankje en alles gereset met de computer chez Ford. Aan de kassa een prijs waard van 223 euro. Ik had wel de indruk dat ze niet zo handig waren met hun pc :-). Soit , it happened. Nu eens bekijken wat er gaat gebeuren. Ik ga'm aan de computer hangen na een week (wekelijks) en zien of storing P2458 terugkomt... Toch malafide systemen bij Ford, PSA, ... Je zal 'm maar hebben.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar