Hoi hoi,
Sinds enkele maanden heb ik last dat mijn stuur tijdens het remmen behoorlijk trilt boven de 70 km. Het gaat hier om een Ford Focus 1.8 endura turbodiesel (bouwjaar 1999). Ik heb de remmen + blokken inmiddels 2 keer laten vervangen aan de voorkant. 1x door reguliere blokken en schijven en 1x door echte ford blokken + schijven. Iedere keer na een aantal weken ongeveer keert het probleem terug. Heb inmiddels ook nieuwe banden eronder laten zetten (dit was nodig) en mn stuur laten uitbalanceren (voor de zekerheid). De monteur waar ik mn auto in onderhoud heb zegt dat dit een bekend Ford Focus euvel is en wil nu nog een keer de rem-schijven slijpen op de wielen en daanra mocht dit niks uithalen overgaan op het vervangen van de naven, hij had het er wel over dat dit nog wel eens prijzig kan zijn. Iemand enig idee wat de kosten zijn van nieuwe naven en of het raadzaam is ook de wiellagers te vervangen, dit las ik in een post van Niels. Zitten we ook wel in de goede richting te denken of zien we misschien nog iets over het hoofd. Ik heb overigens de schijven gisteren gezien en die zien er gewoon heel mooi uit (zeg ik als leek) geen roest en zover ik kon zien ook niet krom, de blokken waren ook nog goed zij de monteur.
Als jullie nog een tip hebben, hoor ik het graag.
Groetjes,
Jelle
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja, in dat geval moet je inderdaad gaan denken aan een krommen naaf of een kapot wiellager. Ik vind het wel vreemd dat je de trilling alleen krijgt bij het remmen...
succes
Als ik gewoon op de snelweg rijdt, geen enkel probleem hij trekt niet naar links of naar rechts en het trilt ook niet, alleen bij het remmen bij hogere snelheden boven de 70 k/m dus dan gaat het stuur behoorlijk te keer qua trillingen, gewoon niet fijn.
19 jaar
Misschien een klein testje. Krik je auto op. Draai aan het betreffende wiel en zie of het mooi rond draait. Als dat niet het geval is, kan het zijn dat de wielnaaf krom is. Geef vervolgens nog eens een flinke draai aan het wiel en hou ondertussen de schokdemper vast. Indien je trillingen voelt in de schokdemper, dan is vermoedelijk de wiellager stuk. Veel succes.
19 jaar
Misschien ook wel handig om te weten, de auto heeft 224.000 km gelopen.
19 jaar
dan denk ik inderdaad wel dat je wiellager eens aan vervanging toe is. Een vriend van me heeft 110 000 km gereden met zijn Ford Focus en dan moesten er al nieuwe lagers in. Laat de afloop alleszins hier weten...
Succes nog
19 jaar
Maandag gaat de monteur mijn schijven nog eens slijpen op de auto zelf, hij hoopt hiermee de eventuele trillingen weg te slijpen. Ook worden de blokken nog eenmaal vervangen, hierna geef ik het op, dan moeten we misschien toch maar rigoreuser te werk gaan. Iemand enig idee wat wiellagers en wielnaven kosten schattingkje.
Bedankt voor jullie input iedergeval, ik laat het weten wat het nou was of niet....
19 jaar
Indien je al zoveel je remblokken en schijven hebt laten vervangen en indien ze ervoor zorgen dat het vlak tussen de schijf en de naaf steeds zeer mooi proper is, zou ik geen geld meer vergooien aan remschijven en blokken. Ik dacht dat een setje wiellagers op ongeveer 120¤ komt voor de voorzijde, maar dan staan ze er natuurlijk nog niet onder. Voor een wielnaaf heb ik eigenlijk geen gedacht van wat dat zou kosten...
19 jaar
inderdaad aan de auto afdraaien is slim, mits er niet iets definitief stuk is als een lager of kogel. Want dan komt het ook direct weer terug
Banden V<->A wisselen geeft geen verschil? Zo zou je een onronde velg kunnen uitsluiten
Hoi Frederik en Alex,
Zal jullie tips ten harten nemen als ik er maandag bij ben. Zou inderdaad even die velgen van achteren naar voren kunnen laten zetten, kwaad kan het nooit lijkt me.
to be continued.
19 jaar
wisselen is en blijft een 'long shot' hoor, maar wie weet inderdaad. Good luck!
Hoi hoi,
Nou goed nieuws, slijpen van de schijven op de auto met draaiende motor/schijven + de blokken vervangen was dus de oplossing (kosten 150,- euro) voorlopig altans (je haalt hiermee alle eventuele onbelansen er zoveel mogelijk uit is mij verteld). Ik heb voor de zekerheid de ANWB nog even gebeld en die zeiden al gelijk, we zien en horen dit probleem wel vaker, schijnt veel voor te komen bij auto's die ex lease-bak zijn geweest (zoals mijn auto). Hier wordt niet altijd even zorgvuldig in gereden. Wat wel raar is dan, dat ik er toch zeker 100.000 duizend kilometer geen problemen mee gehad heb dus dit gaat dan ook niet helemaal op, en ik ben ook geen roekeloze rijder ofzow.
Hopen dat het zo blijft, in iedergeval jullie allemaal heel erg bedankt voor de moeite en de support.
MVG,
Jelle
19 jaar
Blij je reactie te horen en te zien dat het is opgelost. Vind het wel vreemd dat het vervangen van de schijven niets heeft uitgehaald. Succes verder...
19 jaar
Mooi! sluit ik hem af en wens ik je veel trillingsvrije KM's
Helaas is het probleem weer net zo aanwezig als ervoor. Het was toch zeker 2 weken weg, echt spatzuiver toen, maar nu is het weer net zo als dat het was, Heb nu 3000 km gereden. Heeft iemand nog een suggestie, want nog een keer blokken + schijven vervangen heeft weinig nut lijkt mij. Zou ik nu moeten gaan denken aan nieuwe wielnaven + wiellagers en eventueel nog wat
anders? wat best wel heel kostbaar is denk ik of zijn er misschien nog andere mogelijkheden. Wie weet heeft iemand nog een tip, anders moet ik toch maar gaan denken langzamerhand aan een andere auto, al rijdt deze nog perfect op wat klein onderhoud na, maar dat mag je verwachten met mijn kilometerstand 228.000 duizend kilometer.
19 jaar
228.000 km is een behoorlijke kilometerstand voor een Ford, en als ge voor de rest tevreden bent van de wagen, zou ik zeggen... Houden. Ik vrees echter wel voor u wielnaven, zeker na wat je in je laatste bericht hebt geschreven. En als je je wielnaven vervangt, dan raad ik je aan om ineens de wiellagers ook te vervangen (bespaart je een heleboel geld voor moesten ze in de toekomst toch de geest geven...) Indien er geen merkbaar lawaai te horen is bij het nemen van een bocht zal je wiellager nog wel in orde zijn, maar als de wielnaaf er af is, is het echt geen moeite meer om de wiellager ineens mee te vervangen. Indien het dat niet is, dan is het misschien een niet-ronde band of een kromme velg (maar ik denk dat ik hier vroeger al naar verwezen heb).
Mijn advies: laat de slingering van je wielen eens nameten, indien er als conclusie komt dat je wielnaven krom zijn, laat dan de wielnaaf, lagers (en nog eens de remmen) vervangen (of vervang ze zelf). Als het trillen dan nog niet verdwenen is, dan heb je misschien toch te maken met een kromme velg of een onronde band. Is het dat allemaal niet, dan zou ik de moed opgeven en toch maar naar een andere wagen gaan zoeken... ;-)
succes en laat iets weten, we horen het graag
19 jaar
Hoi Fredrik,
Ik heb mijn Ford inmiddels weggedaan, het begon in de papieren te lopen zonder resultaat iedere keer. Ik heb een Toyota Avensis terug gekocht. Iedergeval heel erg bedankt voor je input en de rest natuurlijk die geantwoord heeft ook heel erg bedankt.
Tot ziens.
Groetjes,
Jelle
19 jaar
Hey MekMek,
daar is deze site voor en daar zijn we natuurlijk voor om je verder te helpen. Met de Toyota heb je volgens mij een goede wagen in huis gehaald. Normaal gezien veel betrouwbaarder dan een Ford. Veel rijplezier alleszins.
Frederik
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar