Hallo allemaal,
Ik weet dat het niet echt het juiste forum is voor tunings vragen, maar ik schat de technische kennis hier wat hoger in dan het gemiddelde forum voor autotuning, waar een luchtfiltertje al gauw 90pk oplevert :-)
Ik heb mijn TDDI verruilt voor een 2.0 TDCI 130pk (euro3) van 2004. Ik heb alleen een beetje het knutselvirus te pakken en dan niet zo zeer van: we maken de buitenkant zo leuk mogelijk, maar op het technische gebied.
Momenteel is de auto gechipt op 161pk en 398nm. Hierna (verkeerde volgorde dus) is de auto voorzien van een grotere intercooler en een katvervanger met een diameter van 57mm, net als de rest van de uitlaat. De eerste 10cm direct onder de turbo is een slagje groter, namelijk 67mm. Na het plaatsen van de intercooler, welke over de chip gevoelsmatig zeker een meerwaarde gehad heeft, zit ik te denken aan een nog grotere intercooler (is mogelijk) in combinatie met een andere turbo (uitzoeken welke, wel een variabele) om het turbogat op te vangen. Naast het plaatsen van de intercooler worden ook alle leidingen vervangen, aangezien de originele set-up wel een aantal onnodige bottlenecks heeft. Gehele inlaattraject is trouwens al los gehaald en gereinigd, vanwege de EGR, die is nu afgesloten.
Nu zijn mijn vragen:
Heeft het,met bovenstaande in gedachten, nut om de gehele uitlaat, direct vanaf de turbo een slagje groter te maken, dus 67mm ipv 57mm? Materiaal is makkelijk te verkrijgen en lassen is geen probleem.
Heeft het nut om bijvoorbeeld de middendemper te verwijderen en dus met alleen een einddemper rond te rijden (geen probleem qua geluidsproductie). Ik hoor en lees wisselende verhalen over de benodigde tegendruk. Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven?
De vragen zijn voornamelijk gericht op de uitlaat, aangezien mijn kennis op de andere gebieden wat hoger ligt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben geen expert op het gebied van diesel-tuning maar dit is wat ik weet.
Het vergroten van de uitlaat-diameter heeft pas effect als de hoeveelheid uitlaatgas die geproduceert wordt problemen heeft met de originele uitlaat. 167 pk is niet al te veel voor een 57 mm uitlaat. Grote kans dat er na het vergroten van de uitlaat weinig gebeurt.
Ter vergelijking de Sierra 4x4 Cosworth en Escort Cosworth hadden een uitlaat van 60 mm. Pas bij een vermogen van boven de 280 pk had het nut om de uitlaat te vergroten.
Een turbodiesel moet zo weinig mogelijk tegendruk hebben, maar zolang de gewenste turbodruk gehaald wordt, is de uitlaat geen bottleneck.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar