Ford C-Max 2006: turbo1.6 tdci dv motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 16v tdci dv

wie weet raat
turbo ivm defeckt vervangen na 150km weer stuk
hotline gebeld volgens ford moeten we de komplete motor vervangen
ivm metaal deeltjes in compl systeem
wij zien dit niet zitten (geen garantie meer)
leg dit maar eens uit aan klant
is die kl motor niet op een of andere manier schoon temaken??
heeft iemand hier ervaring in ??????

dick@home

Geplaatst door dick@home (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik heb hier geen ervaring mee, maar de oorzaak is volgens mij dat de retourbuis van de turbo dicht gaat zitten en dat problemen gaat geven.
Bij Peu en Citr is dit ook een bekend probleem. Zij moeten een andere specificatie olie toepassen hierop. Pleeg eens een telefoontje naar de collegas.

dick@home (0) PRO, 16 jaar geleden

oke bedankt zal ik zeker doen gr dick

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Inderdaad hotline is correct !

Ik heb dit jaar ook een nieuwe motor in een Focus gestoken, ook een 1.6 TDci.

Wij kregen de wagen binnen, die trok niet meer !
Collega deed de diagnose en de turbo bleek stuk te zijn.

Na deze te vervangen en testrit ging het olie lampje aan.
Oliedruk meter erop en bij stilstand met motor op stat. druk ook bij vetrekken zakte de druk zelfs naar 0.5 bar !!!

Nadat ik het carter had verwijderd zag ik in het filter van de olie aanzuigbuis ijzer maalsel.
Nu had ik ook via e-tis het een en ander te weten gekomen, ook vacuum pomp verwijderd ook daar zat het vol ijzer.

De info van hotline was dit te controleren en idd daar allemaal ijzer moest er dus een nieuwe motor + nieuwe turbo en leidingen gestoken worden.

Als er daar overal ijzer zit dan zit dit in het motorblok ook en dat gaat er nooit uit !!!

Eigenlijk moet je dus zowieso oliedruk checken bij vervanging van motor, dit doe ik altijd (collega dus niet)
Het is niet omdat het olie lampje niet aan gaat dat de oliedruk ok is (contactje kan ook voor porblemen zorgen)

Motor vervangen ging eigenlijk best goed, vlotter dan de 1.8 Tdci van een S-max (het bekende lagerschalen probleem) waar ik meer werk aan had (ophanging verwijderen enz ) de 1.6 kan je zo verwijderen in zijn geheel en de bekabeling is makkelijker los te maken => 1 stekker als ik het goed heb + een paar massa's verder geen ophanging of zo.

Je kan altijd eens rondhoren of er geen firma zich bezig houd met een blok te spoelen of zo ?
Probleem is > is er een klein deeltje ijzer dat achter blijft dan kan dit al voor problemen zorgen.
Vraag is of jullie dat risico nog eens willen nemen ??

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

check het verhaal eens bij volvo
of bel colega volvo dealer

volvo heeft dezelfde motoren

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat is ook het eerst dat ik daar van verneem dat volvo ook die motoren gebruikt ?
Dat het een peugeot motor is dat weet ik, trouwens op de stekkers van de verstuivers staan de citroen en peugeot logo's !

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Postie]Ik heb hier geen ervaring mee, maar de oorzaak is volgens mij dat de retourbuis van de turbo dicht gaat zitten en dat problemen gaat geven.
Bij Peu en Citr is dit ook een bekend probleem. Zij moeten een andere specificatie olie toepassen hierop. Pleeg eens een telefoontje naar de collegas.[/quote]
Welke oliespecificatie is de juiste voor deze motor?
Ik zie dat Ford een A1/B1 voorschrijft en Peugeot een A3/B3 voor dezelfde motor.

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Wij doen in al onze motoren 5w40 full syntetische en nog nooit geen problemen gehad.

De motor die ik hierboven heb vernoemd had 160.000 km en kwam van een andere garage (klant ging steeds daar)
de wagen was trouwens maar 1 jaar oud !!! Ja, beetje veel gereden hé.

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij peu en citr is een speciale service bericht voor dit probleem, er moet dan een 5w30 olie in, welke specificatie is mij niet bekend helaas.

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Dan mag er zeker 5w40 in aangezien die beter is van kwaliteit, 5W30 komt in mijn focus (1) niet in !

dick@home (0) PRO, 16 jaar geleden

bij deze motor was stationair een olie druk van 2.1 bar en bij 2000rpm zelfs 4.3bar
lijkt mij ruim voldoende is zelfs iets meer als de specificaties.
die op etis staan
daarom dachten wij dat het allemaal in orde was maar helaas
ik denk dat we een goede en duure les geleerd hebben en maar een nieuw blok moeten bestellen
en een regeling met de eigenaar moeten treffen
en ik hoop dat ford weer eigen motoren gaat bouwen
hebben we ook geen last meer van lekkende cq los zittende verstuivers ook zo een leuk probleem
van deze motoren ik ben het zat om mijn werker te spelen doe liever iets anders als kool hakken.
tot zover alle bedankt ik laat de afloop nog weten gr dick

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Danny78]Dan mag er zeker 5w40 in aangezien die beter is van kwaliteit, 5W30 komt in mijn focus (1) niet in ![/quote]
Dat hangt van de specificatie af.
Ik denk dat jij de 5w30 bedoelt die Ford voorschrijft. Dit is een A1/B1 met lage HTHS waarde. In motoren die er voor gemaakt zijn voldoet die olie. In andere motoren geeft die olie op de duur problemen.
Er bestaat ook 5w30 A3/B3/B4 die is behalve de viscositeit identiek aan de 5w40 die jij bedoelt.

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

volvo schrijft voor bij zijn 1.6 d (D4174T) 81kw --> zelfde motor als G8DA/B 80kw van ford

koud klimaat 0W30 CH/B1
Gematigd klimaat 5W30 CH/B1
Altenatief gematigd klimaat 5W40 CH/B1



motoren zitten in de C30 S40 V50


ook volvo heeft veel problemen met de 1.6 diesel motoren

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat zijn de typische problemen bij deze motoren buiten de hier al genoemde loszittende verstuivers?

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

slijten van nokkenassen

vermoedelijk te wijten aan teweinig smering
en door de verlengde onderhouds interval

loszitten van de verstuivers

kopbouten die loslopen

en turbo defect


zelf heb ik ze niet in onderhoud
maar collega garage heeft er bosjes

ford dealer bij ons heeft zelf ook wat bedacht op loszitten van verstuivers
afkitten

dick@home (0) PRO, 16 jaar geleden

nieuwe motor is iom klant besteld hij wil geen risico lopen dat de turbo of iets anders weer stuk gaat
al met al is dit probleem iets waar we allemaal wat van kunnen leren
ik hoop dat andere deze fout niet zullen maken
allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties dick

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Hendrik4290][quote=Danny78]Dan mag er zeker 5w40 in aangezien die beter is van kwaliteit, 5W30 komt in mijn focus (1) niet in ![/quote]
Dat hangt van de specificatie af.
Ik denk dat jij de 5w30 bedoelt die Ford voorschrijft. Dit is een A1/B1 met lage HTHS waarde. In motoren die er voor gemaakt zijn voldoet die olie. In andere motoren geeft die olie op de duur problemen.
Er bestaat ook 5w30 A3/B3/B4 die is behalve de viscositeit identiek aan de 5w40 die jij bedoelt.[/quote]
Zeker niet, die 5W30 is slechter van kwaliteit dan de 5W40 die wij gebruiken in de tijd toen Ford begon met deze olie hadden wij gebeld of deze 5W40 erin kon en dat was geen probleem ze was beter kwa specificaties.
En die 5W30 is kwa uitzicht niet wat ik in een motor zou gieten.

Motor problemen hebben wij nog nooit gehad bij onze eigen onderhouden wagens => wel hoor ik veel van andere garages (door olie ?? wie weet)

Dick, zowieso bij turbo defect op die motoren en vacuumpomp zit ijzer in + in aanzuiging carter dan kan je het vergeten en beter op veilig spelen en een nieuw blok + leidingen steken !

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Voor de duidelijkheid:
Ford 5W30 is een A1/B1 olie met lage HTHS waarde.
Er is tegenwoordig ook 5W30 A5/B5 olie eveneens met lage HTHS waarde

Anderzijds is er ook 5W30 A3/B3 en/of B4 , dus met hoge HTHS waarde, die is zeker minstens evengoed als de courante 5w40 die ook A3/B3 en/of B4 is.

dick@home (0) PRO, 16 jaar geleden

oke motor intercooler en turbo vervangen
klant rijd weer
afwachten maar ik verwacht geen problemen meer
ps oude olie pomp gekontroleerd op olie drukklep zaten krassen pomp zat vol met slijpsel
net zo als de vacuum pomp.
alllen bedankt dick

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Zoals ik al zei, de vacuumpomp zit meestal vol ijzer vijlsel => dat is al een reden om de motor te vervangen.
Inderdaad nu gaan er geen problemen meer komen ivm dit probleem.

dick@home (0) PRO, 16 jaar geleden

oke laatste update klant rijd nu +- 3 weken rond ik verwacht niet dat er nog problemen komen
ik wil een ieder die met tips en oplosingen gekomen zijn hartelijk bedanken.
met vr gr dick

mcitr. (0), 15 jaar geleden

Is dat alleen met die motor of hebben ook andere turbomotoren dat euvel?

Danny78 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=mcitr.]Is dat alleen met die motor of hebben ook andere turbomotoren dat euvel?[/quote]
alleen de 1.6 Peugeot motoren die veel kilometers doen en goed doorrijden => probleem zit hem vooral in kleine carterpan en inhoud + olie type !

Ik kan hier melden dat wij met 5w40 nog nooit dit probleem hebben gehad, 5w30 daarentegen !!

Bij Peugeot zelf gebruiken ze ook hoogwaardigere olie.

Bij de 1.4 kan dit ook maar ik denk dat die ofwel minder kilometers doen ofwel minder sportief rijden.

Het is juist bij die motoren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.