Ik heb een 1600 cvh met vv carburateur ipv een 1.1 motor ingebouwd.De contactpuntontsteking van de 1.1 motor is vervangen door de elektronische ontsteking van de 1600 motor.De bobine schijnt ook vervangen te moeten worden. Er schijnt ook een weerstandsdraad gemonteerd te zijn,die verwijderd moet worden.
Ik heb ook een gasinstallatie ingebouwd,maakt dat verschil?
Vraag 1 is: welke bobine moet ik hebben,zijn er verschillende typen in en waar moet ik op letten
vraag 2 is: waar vind ik de weerstandsdraad en hoe moet die vervangen worden.
Er zijn niet veel mensen die van deze auto's verstand hebben,goede raad is welkom.
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een weerstandsdraad bij een oude 1.1 ken ik niet, het was gewoon 12v naar klem 15 van de bobine bij ingeschakeld kontakt en vanaf de bobine klem 1 naar de verdeler met punten.
Elke bobine van een ford met CVH voldoet zowel de 1.4 als de 1.6 escort/orion/fiesta enz.
Deze heeft een andere aansluiting maar niet moeilijk, 1 keer plus vanaf kontakt, 1 keer massa, 1 keer toerenteller** en naar je halgever van de verdeler.
Ik hou gelukkig wel van de oudjes, de moderne shit heb ik niks mee :D
Hou hem rijdend ! Succes !
van de bobines uit die tijd zijn er niet veel meer,welke specificaties heeft die zodat ik misschien een vervanging kan vinden van een andere auto .
Met je informatie kan ik iig verder,bedankt
13 jaar
De weerstanddraad kun je vinden als je de + draad van de bobine terugvolgt, hij zit in de kabelboom getaped.
Of een aparte draad trekken.
Je hebt een bobine nodig met een rode sticker er op.
Een CVH moet het goed kunnen doen op LPG.
13 jaar
Leon de weerstand van een bobine met contactpunten zonder weerstandsdraad is/was 4 ohm .
Met voorschakelweerstand ong. 1,5 ohm Primair dus over de moertjes gemeten.
Bij electronische ontstekingen zie je al lagere waardes 0,5 ohm is al normaal . Met 12v er op is dat 24Amp.
De ecu schakelt deze in mili sec in en uit . Groeten.
Met al deze informatie moet ik eruit komen.Hardstikke bedankt,ik laat het weten(kan nog wel even duren,de materialen moeten nog verzameld worden.)
13 jaar
Voor deze fordjes is alles nog te krijgen, geen voorschakelweerstand gewoon plus aan klem 15.
Heb zelfs nog een bobine liggen hier.
je hoeft zelfs geen origine ford bobine te hebben, het is een kontaktpuntontsteking dus simpelste wat er bestaat.
Mijn C kadett heeft ook al 30 jaar een bobine van een kever... alleen condensator is aangepast.
Kijk even op de site en forum van fordclub nederland voor onderdelen.
na veel omzwervingen heb ik een superbobine(nieuw ) van Bosch ,blauw. Gemonteerd op mijn elektronische ontsteking.De weerstandsdraad heb ik gevonden en verwijderd,omdat deze alleen voor de contaktpunten was.Geelgroen dus doorverbonden.De geelgroene draad op +,de zwarte draad van de elektronische ontsteking ook op +,de groene draad op de -,de bruine draad op aarde.Alles volgens schema.Resultaat ..geen vonk.
Bougies en bougiekabels nieuw(koperkern).Kan de elektronica van de verdeler opgeblazen worden?
Enige twijfelpunt: Olving gaat ervan uit dat de 4e cylinder aan de distributiezijde zit ,alle andere informatie gaat uit van de 1e cylinder aan de distributiezijde.maar dan zou ik toch vonk moeten hebben.
13 jaar
Volgens mij klopt er iets niet met je bedrading.
Groen op - van de bobine, o.k. Dat is je toerenteller.
Geelgroen op + van de bobine. Ik neem aan dat daar 12 volt (voeding) op staat.
Houden we zwart en bruin over. Waar komt die bruine draad van daan? Een kant massa, maar de andere kant?
Wat is de functie van de zwarte draad? Die neemt de functie van de contactpuntjes over? Dan moet deze op de - van de bobine.
geelgroen van het contactslot naar de +
groen van de verdeler op de -
zwart van de verdeler volgens schema(Olving) op de geelgroene draad,dus op de +
bruin van de verdeler heb ik op de aarde aangesloten(op het schema staat aan de verdeler een aardeteken)
Mogelijk zou de bruine draad loos moeten zijn?
Ik zal het echter proberen zoals jij suggereert :zwart op de -
bruin loos?
Kan er iets kapot gaan?
kan ik het doormeten ?
erg bedankt voor het meedenken.
de motor is met een vv carb met elektr ontsteking,alhoedwel ik niet weet of die origineel is.
13 jaar
(..) de verdeler komt mogelijk van de 1600 I XR3 (,als het uitlaatspruitstuk van dezelfde motor is,want die was van een 1600I xr3)
13 jaar
Dus groen komt van de verdeler. Ik dacht dat die de toerenteller zou zijn.
Volgens mij goed aangesloten.
Geelgroen is voeding. Geheid goed. Bruin van verdeler aan massa. Geheid goed.
Heb je er 2 van de verdeler over. 1 = voeding en de andere is de functie van kontaktpuntje. Lijkt me goed.
Heeft dit ooit gewerkt?
nee ik heb nog niet een vonk gehad.
de verdeler is waarschijnlijk zeker van de 1600XR3I motor met elektronische ontsteking en een ecu
het nummer van de EM Ignition module is 84SF 12K059AA terug te vinden op een chinese site. Met aansluiting B+ /Hallinput /B-
ik heb alles er af gehad behalve geelgroen en groen.op + en - .ook geen ontsteking.
Ik ben bezig met de rotorkap en rotor te vernieuwen ,anders zet ik de kontaktpunten ontsteking er eerst op ,die is gegarandeerd goed.
weerstanddraadje er weer tussen?
Als dat werkt,moet de rest ook gaan.
Ik blijf puzzelen.het kan niet moeilijk zijn.
Ik wil wel een foto opsturen,of een kopie van het schema,maar dat gaat hier geloof ik niet.
In het laatste geval blijft kapotte elektronica over.
Bedankt zover voor het meedenken.
13 jaar
" Ik heb een 1600 cvh met vv carburateur ipv een 1.1 motor ingebouwd.De contactpuntontsteking van de 1.1 motor"
Je hebt toch een 1600 CVH ? daar zit toch altijd een elctr. ontsteking op? je wilt de contaktpuntonsteking van je 1100 hierop bouwen? ik snap nie helemaal meer.
Hallo Christiaan,om niet alle info van de vorige items te moeten lezen heb ik de opmerking erbij geschreven.
Ik heb niet om zoveel struikelblokken gevraagd,vandaar dit uitgebreid onderwerp:
Ik had een 1.1 motor mk3 met vv carb. en contactpunten.Die liep niet lekker,dus heb ik een 1600 cvh met vvcarb en elektronische ontsteking gekocht .Daarmee zouden al mijn problemen de wereld uit zijn.Hij had ook nog een 5-bak .Nu nog een bobine en aanpassen en rijden maar!
Helaas (zoals je hierboven gezien hebt) doet de elektronische ontsteking het niet.Mogelijk een fout in de elektronica of rotor of kap.
Dus om te testen of de motor wel loopt(de kop is eraf geweest en heeft 10 jaar of langer niet gelopen) heb ik de contactpunten van de 1.1 gemonteerd.En nu vonkt hij wel.Dus moet ik het in de verdeler zoeken.Tot zover mijn verhaal.
Nu probeer ik de motor te starten,vonkt,benzine maar niet lopen.
Mogelijk dus de carburateur,want met startspray start(ploft) hij wel.De benzine komt ook in de venturi(nat)maar mogelijk niet goed.
2e mogelijkheid is dat de hydraulische stoters nog niet goed functioneren omdat de kop eraf is geweest en alles gangbaar is gemaakt.
Kortom is het rood of groen ,bij mij is altijd wat te doen.
13 jaar
Volgens mij zit er een bosch ontsteking op en daar hoort bij een module . Deze zit (bijna) altijd bij de bobine. Dit ding is de schakeleenheid. Wat door de motor wordt aangedreven is de signaalgever. Als het je te moeilijk wordt zet de contactpunten ontsteking er op . Succes.
Ik heb jaren ervaring met ford, maar heb het nog nooit kunnen klaarspelen om contaktpunten in een CVH te krijgen.. knap
De CVH heeft een Bosch electronische ontsteking met Hallgever en module, losse bobine.
Waarom pluk je niet een complete ontsteking van de sloop?
Deze zijn tot de jaren 90 gebruikt in de escort en fiesta en moeten dus nog redelijk te vinden zijn.
je weet dan zeker dat je een complete set hebt en kun je ook meteen zien hoe deze is aangesloten.
over de caburateur is dit een enkele of een register? ( twee gaskleppen )
Hallo Christiaan,De motor 1.1 had een contactpunten ontsteking.de 1600 heeft eenzelfde verdeler maar dan met een module erop en is natuurlijk contaktpuntloos.
Ik heb een bobine van Bosch bij de autohandel gekocht die volgens hen hiervoor geschikt was. Tot zover kloppen onze verhalen.
Helaas kreeg ik geen ontsteking zoals uit de correspondentie met Punt blijkt.Dus heb ik ,omdat ik wist dat dat werkte de ontsteking van de 1.1 op de 1600 gezet.En vandaag bleek dat dat werkte,de motor heeft gelopen.Wel niet mooi,maar dat kan andere oorzaken hebben, b.v. dat de klepstoters nog in moeten draaien.Deze motor heb ik tot nu toe niet kunnen testen,vandaar deze manoeuvre. Nu het werkt,ga ik weer terug naar de elekronische ontsteking.Dan is jouw suggestie nog niet zo gek,maar ik wist niet dat deze ontstekingen allemaal hetzelfde waren.
De carburateur is een v.v. carburateur die in de begin jaren 80 werden gebruikt,een drama als het niet goed afgesteld is,begrijp ik.Dus ben ik op zoek naar een complete Weber.(ik heb er 2 met spruitstuk,maar zonder luchfilter)maar dat komt na de elektronische ontsteking.stapje voor stapje.
13 jaar
ik heb de kontaktpunten weer gemonteerd.condensator vernieuwd en de kontaktpunten.motor loopt als een zonnetje!later waag ik mij aan de elektronische ontsteking.eerstlekker rijden.bedankt voor het meedenken.
13 jaar
Heb ik ook weer wat geleerd...
Nou succes dan maar !!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar