Van onze Ford Focus Wagon 1.6 Benzine uit 2001 (Km-stand: 90.500) valt zo nu en dan alleen de snelheidsmeter tijdens het rijden uit, de toerenteller blijft gewoon functioneren. Enige momenten/tijd later pakt de snelheidsmeter het weer op en loopt de kilometerteller ook weer op. De volgende zaken vallen op:
- Bij het starten en wegrijden doet de snelheidsmeter het altijd.
- Uitval lijkt volkomen 'ad random'. Geen specifieke snelheden, niet na een bepaalde afstand.
- Ook tijdsduur/afstand voordat hij het weer oppakt is willekeurig. Soms na honderd meter, soms na een paar kilometer (of alles daar tussen in).
- Probleem doet zich voor bij elk type weer.
- Frequentie van uitval lijkt in de loop van de tijd toe te nemen. Begon klein jaar geleden sporadisch, nu met enige regelmaat.
In het begin had ik het idee dat het zich voor deed als je over een (heel) kleine hobbel o.i.d. reed en ook dat hij het weer oppakte als je opnieuw over iets heen reed, ook al was het maar een richel. De laatste tijd heb ik het idee dat dit geen echte rol speelt. Ik krijg de laatste tijd zelfs het idee dat het misschien wel iets electronisch kan zijn omdat het radiogeluid heel lichtjes gedempt wordt als de snelheidsmeter uitvalt en omgekeerd als de snelheidsmeter weer oppakt. Dit is echter heel subtiel en dit zou de reden kunnen zijn waarom het mij pas recent is opgevallen. Maar als je het eenmaal herkent bemerk je het wel, het is geen inbeelding.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een stekkertje dat niet goed contact maakt? Zou het een zekering kunnen zijn? Als het een zekering zou kunnen zijn, is het dan logisch dat de toerenteller altijd normaal blijft functioneren?
Ik hoor het graag.
Groeten, Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Snelheid sensor ook wel speed sensor op de versnellingsbak
is een bekend probleem bij de focus tot bouwjaar 2005
google het maar eens dan kom je diverse topics erover tegen
laatst ook bij mijn eigen focus van 2001 gehad begon met af en toe en daarna steeds vaker
na vervangen sensor geen last meer gehad.
Succes
Hi Lennart,
Bedankt voor je snelle reactie.
Is het vervangen van de sensor iets wat je makkelijk zelf kan doen of is dit werk voor een professional? Ik ben redelijk handig, maar geen ervaren automonteur.
Groeten, Paul
10 jaar
Misschien heb je hier wat aan.
http://www.focusclub.nl/forum/showthread...
10 jaar
Hallo. Ik heb het zelfde probleem. Heb in twee jaar tijd de sensor moeten vervangen en nu is die weer stuk. Ik heb verschillende garages gebeld en die weten niet hoe het kan dat ie drie keer ik korte tijd stuk raakt. Kreeg het advies om de massa kabels te checken en de achterkant van de klok op corrosie te controleren. Ook de dynamo doormeten. Die van mij loopt stationair onregelmatig. Kan zijn dat de dynamo dan teveel piek leverd dat de sensor een dreun krijgt. Een keer is niet erg maar als dat vaker gebeurt gaat ie stuk. Ook zeiden ze een extra massa van de accu naar de moter maken. Het gaat over een focus van 2002 1.6 16v estate. Het kan ook vocht zijn in de stekker van de sensor.
10 jaar
Hi Henrik,
Bedankt voor je reactie. Ik heb tot nu toe nog (steeds) geen actie ondernomen richting een garage of anderzins, omdat de "uitval" bij mij zeer stabiel (laag in aantal) blijft. Hij valt zo nu en dan tijdelijk weg, maar komt dan tussen de 0,2 en 5 km.weer terug. Gezien alle verschillende ervaringen die je op internet leest en de daarmee gepaard gaande garagerekeningen, waarbij het dan regelmatig niet eens (definitief) opgelost is, hoop ik nog steeds dat het bij het 'zo nu en dan' blijft. Dan valt er mee te leven. Ik ken inmiddels de diverse combinaties van versnellingen en toerentallen uit mijn hoofd zodat ik dan toch weet hoe hard ik rijd.
Maar ik ga zeker even aan de slag met jouw handreikingen (o.a. corrosie achterop de klok). Mijn motor loopt ook niet 100% goed stationair. Meestal vrij stabiel, maar soms zakt hij tijdelijk terug tot 250 toeren, om daarna vrij snel via 1.000 toeren weer terug te keren naar de gangbare 750 toeren. Herken jij dit patroon? Weet jij wat dit veroorzaakt of is het een karakteristiek van deze motor.Ik heb hetzelfde type motor als jij.
Groeten, Paul
10 jaar
Het zou de stappen teller kunnen zijn of de automatische choke.zal morgen alles even nalopen.dynamo moet 14.2v leveren als je die wilt door meten.die van mij doet hetzelfde.zou niet naar een garage gaan als je het zelf kunt.kost veel geld.
10 jaar
Herken jij het door mij geschetste patroon w.b. stationair lopen? Is het bij jou hetzelfde? Zou het geen motorkarakteristiek kunnen zijn?
Ik hoor graag je bevindingen.Gr., Paul
10 jaar
Ik herken het ja. Toerenteller doet het gewoon. De dagteller teld niet door. Bij mij staan er streepjes. De sensor werk dus voor de km en dagteller en het inspuitmoment van de motor. Hoe ze dat in hun hoofd kregen snap ik niet. Ik zal alle massa punten bekijken en inspuiten met siliconespray. Dat is vocht werend. En de stekker van de sensor controleren en inspuiten.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar