Ford Focus: valt in toerental onderuit en accu lampje brand

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16V 1.8

Hallo.
Als ik op een kruising aan kom rijden en ik trap de koppeling en rem in dan zie ik dat het toerental onder de 700 komt waarna het acculampje oplicht en de motor bijna uitvalt. Hij moet dan wel ff gereden hebben want met een koude motor heb ik dit euvel niet.Ik moet dan snel gas bijgeven voordat de motor uitvalt. Ook merk ik dat ie stationair niet helemaal fris loopt.

Ik heb de accu en de dynamo doorgemeten en deze zijn o.k. Ik heb er ook een nieuwe stationair regelklep opgezet maar zonder succes.

Er heeft wel verkeerde olie in gezeten. Namelijk 10W40. Ik had begrepen dat dit heel slecht is en heb ook meteen de olie ververst met 5W30 en een toevoeging ingedaan om de klepstoters etc schoon te maken.

Ik heb namelijk begrepen dat door de verkeerde olie er een klep kan open blijven staan. Zou dit het probleem zij. Kun je de kleppen stellen?

Wie o wie helpt me?


Kan helaas de bougiekabels niet doormeten. De schacht van de kabel is te lang kom er met mijn pennetje van de multimeter er niet in.



Ik heb wel andere waardes:

Accu - 13 V

Accu met draaiende motor - 14.7

Accu draaiende motor met alle verbruikers aan - 12,5



Heb een Amperetang om de bougiekabels gedaan:

bougie 1 - 0,74

bougie 2 - 0,47

bougie 3 - 0,68

bougie 4 - 0,74



De range van de multimeter zal wel niet goed staan.



Heb net weer een rondje gereden. Hij dook nu niet meer onder de 700 toeren maar bleef zelfs af en toe een paar seconden op 1500 toeren hangen en zakte daarna net onder de 1000. Word steeds vreemder ofnie?

Hushianni

Geplaatst door Hushianni (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

ergens vacuum lek?
carterontluchting?

Hushianni (0), 11 jaar geleden

daar dacht ik ook al aan, maar heb vanmiddag overal gekeken en kan niets zien. Ook omdat de auto nu ipv onder de 700 toeren valt blijft hangen op 1500 en dan pas naar onderen valt. Dit doet ie dus sinds ( vanmiddag ) ik aan de slangetjes heb gezeten.

Hushianni (0), 11 jaar geleden

Net weer alle slangetjes bekeken, en niets raars ontdekt. Ik starte net de auto, dan loopt ie een paar minuten goed en dan opeens donderd ie omlaag in toeren dat ie nog net niet afslaat en dan loopt ie onregelmatig en het lijkt alsof ie af en toe een klonk klonk klonk geluid ergens maakt. Kan niet achterkomen waar vandaan. Dit is geen konstant geluid.

Hushianni (0), 11 jaar geleden

Ik kreeg een tip om de kleppen te stellen. Maar als de kleppen niet goed staan dan zou ik dat toch ook moeten vernemen als ik 80, 90 rijd, en niet alleen bij stationair?

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

een nieuwe stationair regelklep geplaast??
probeer om de accu een tijdje los te koppelen.

Hushianni (0), 11 jaar geleden

Ik heb de accu dus 1,5 uur losgekoppeld. Daarna de motor 10 min. stat. laten draaien. Daarna een stuk gereden. Maar wat ie nou doet is dat ie m heel hoog in de toeren gooit.
Als ik bijv in de 2 rijd kan ik mijn voet van het gas afhalen en hij blijft doorrijden zonder dat de motor afslaat. Blijft op 1500 toeren draaien. Als ik in de 2 of 3 rijd en ik trap het koppelingspedaal in dan b lijft ie op 1500 toeren draaien. Maar als ik dan stil ga staan blijft ie een paar seconden op 1500 toeren en dan plotseling zakt ie naar 800/900 toeren.

Hushianni (0), 11 jaar geleden

Heb het probleem gevonden!!! Eindelijk ging vanmorgen het check engine lampje branden. Uitgelezen en gaf storingscode P0171 aan. Het mengsel was te arm. Aan het CO apparaat gehangen en gaf lambda 1.4 aan. Dat was dus te hoog. Conclusie: er moest dus ergens een lek zijn waar die valse lucht aanzuigt. Kon de auto eindelijk bij een kennis op de brug zetten en via de ondxerkant de overgebleven vacuum slangen controleren.
Er was weinig te zien. Maar begon op de slangetjes met brake clean te spuiten. Totdat het toerental omhoog ging en dus wist dat waar ik op spoot een lek zat. Heb het slangetje afgehaald en ja hoor zat preciet i een bocht een venijnig sneetje in wat niet te zien was.
Het is het slangetje achter bij het inlaat spruitstuk. Een aardige dikke slang trouwens. Wat via de zijkant richting de onsteking gaat en hier op een buisje zit geschoven. De kant van de slang aan het spruitstuk is groter dan de kant aan onstekingszijde.

Iedereen bedankt voor het meedenken!!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.