Ford Kuga 2018: vermogen gereduceerd met een onderhouds melding

Bouwjaar: 2018, Brandstof: Benzine, Motorcode: M8MA, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 110

Hallo, 2 maanden na olieverversing kreeg ik een melding in het dashboord over onderhoud of olieverversen, waarna mijn vermogen vrijwel halveerde .rijdend met een caravan berg op..
na de eerste parkeerplaats die ik tegenkwam mijn dahboord melding gereset d.m.v rem /koppelingspedaal en contact handelingen en daarna weer opnieuw gestart ,was de melding weg en mijn vermogen weer geheel terug.
mijn vraag is ,klopt dit omdat ik dat nergens kan terugvinden dat er vermogensverlies optreed bij deze melding .

boomer 562

Geplaatst door boomer 562 (20) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Kuga? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Master_ (25), 2 maanden geleden

waarschijnlijk heeft de auto dan een soort ' noodloop', met beperkt vermogen. Waren er geen andere storingsmeledingen? Of was de onderhoudsindicator niet gereset bij het olieverversen?

boomer 562 (20), 2 maanden geleden

Er was niets gereset na het olieverversen , verder waren er geen meldingen of storingen .
Nadat ik die handelingen heb verricht met de rem en gaspadaal was de signalering weg dat was afgelopen jaar in Juli onderweg met vakantie in Duitsland, en niet meer teruggekomen, daarna nog een keer Nederland/Italie gedaan zonder enige problemen tot nu toe .
Maar mijn vraag was eigenlijk of het nergens terug te vinden is dat het vermogen gereduceert wordt als die melding komt .

quikfit (715), 2 maanden geleden

Dealer vragen...maar daar kom je blijkbaar niet? Kijk eens uit naar een OBD foutcodelezer voor je Ford waarmee je de olieverversinterval kan resetten.

jessy1984 (0), 2 maanden geleden

idd nog al voorgehad als onderhoud interval niet gereset word , geen zorgen over maken

boomer 562 (20), 2 maanden geleden

Ik maak mij verder geen zorgen ,vind het alleen vreemd dat het nergens terug te vinden is op papier ..
morgen ga ik even met OBD kijken maar ben bang dat er niets te vinden is omdat die melding er nu nog niet inzit, waarschijnlijk tegen die tijd dat er waar een onderhoudsbeurt moet zijn ? in juli .

Heino4267 (225), 2 maanden geleden

Soms komen deze meldingen doordat de motor het niet fijn heeft door te lang in een te hoge versnelling met te weinig toeren te hard moeten trekken. Dan raakt er iets oververhit wat door een sensor wordt gedetecteerd waarna het vermogen wordt teruggenomen ter bescherming van de motor.
Je kent zelf je eigen rijstijl dus je kunt zelf nagaan of dit zich e=heeft voorgedaan of niet.

(Bij bergop rijden ga je meestal voor de veiligheid van de motor rijden rond het toerental van maximum koppel van de motor, in een versnelling die ervoor zorgt dat de snelheid past bij dat toerental.)

boomer 562 (20), 2 maanden geleden

Het moment van signalering gebeurde sóchtend om 6 uur nadat ik net 10 minuten onderweg was ,hellingen doe ik in 3 of 4 (+/- 2500 t)afhankelijk van percentage, caravan is 1500 kg en de auto mag 2000 kg trekken ,dat is allemaal geen probleem ,op de vlakke weg 100 in 5 de versn.
mijn versie heeft 185 pk koppel 320 , beetje aangepast dus
ik rijd deze ritjes al diverse jaren met deze auto ,alleen heb ik die service melding nooit eerder gehad
maar klopt het dat dan het vermogen gereduceerd wordt ,was mijn vraag
overbelasting is niet van toepassing !

boomer 562 (20), 1 maand geleden

De Ford uitgelezen met OBD ,geen stotingen aanwezig of opgeslagen, dus maar afwachten tot de volgende "beurt".

Heino4267 (225), 1 maand geleden

Het zou zomaar kunnen dat de fotocomputer destijds vond dat de olie-eigenschappen niet pasten bij de motorbelasting van dat moment, met deze foutmelding tot gevolg.

Je zou eens bij je garage kunnen navragen welke olie is toegepast en of die exact de juiste specificaties heeft die bij jouw motorblok hoort (de dealer doet er de specifieke olie in die bij jouw motorblok hoort, die is vrij duur, een normale garage doet er vaak iets in van dezelfde xWyy specificatie in "die ook goed is", maar waar je op de lange termijn motorschade van krijgt).
Sowieso zou je met deze belastingen je olieverversingsintervallen zelf kunnen verkorten met 1/3, je motorblok zal je er dankbaar voor zijn.

En over dat toerental: die 2500 t/m is bij hard moeten trekken (je treingewicht is op dat moment tegen de 3500 kg! en helling op) nog steeds véél te laag. Logisch dat de motor dat niet fijn vindt.

boomer 562 (20), 1 maand geleden

Het lampje wat de melding gaf had op dat moment niets van doen wat trekken betreft dat die aan ging had ik geen "trek" probleem, voor normaal rijden blijkbaar vermogen genoeg, olie is volgens ACEA specs vervangen .
Na de reset is het euvel niet meer voorgekomen en het echte trekken (brennerpas) moest nog beginnen, geen problemen ondervonden, en als ik 2500 t draaien en met meer gasgeven gaat ie verder vooruit zit ik nog lang niet aan överbelasting ! Ford mag 2000 max trekken max koppel van 300+ bij 1500+ t

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Kuga of stel zelf een nieuwe vraag.