auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Vermogen valt weg en rookt daarna hard

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0tddi

Beste mensen, ik heb sinds enkele dagen een probleem met mijn tot voor kort geweldige mondeo.
Het vermogen valt weg als er wat met de gas word gespeeld en duurt even eer het terug komt.
Hierbij rookt de wagen enorm hard en ruik je een redelijk doordringende verbrande diesel geur !

Opeens komt het vermogen dan met kleine schokjes terug en schiet de wagen weg.

De auto heeft 270.000 km, is gechipt(door ford expert) en heeft nog steeds de originele turbo en dieselpomp.
De turbo blijkt nog 100% in orde te zijn(doe er voorzichtig mee) en de EGR is afgesloten dmv de vacuumleiding af te sluiten.
Ook is de cat leeggeklopt.

Wij vermoeden de dieselpomp of de egr klep of eventueel de wastegate van de turbo maar we kunnen zonder echt dingen te gaan demonteren niet meteen vinden wat het probleem is, is er toevallig iemand die hetzelfde probleem al eens heeft gehad ?

Alvast bedankt !!

Geplaatst door

jaeneke (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk ook dat de pomp aan revisie toe is.
Is waarschijnlijk een VP44 van Bosch.
Egr afsluiten met een plaatje is beter omdat je dan zeker bent dat er niets doorkomt.

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

vacuumslagetje van egr halen heeft geen zin
de klep kan vast staan zodat egr altijd open blijft
egr met plaatje afdichten en dan opnieuw proberen.

fordmannetje 0
badge

12 jaar

Ok, die vacuumslang zal idd niet dé oplossing geweest zijn maar de egr zal dit soort van vermogensverlies niet kunnen teweeg brengen vrees ik.

De power valt helemaal weg tot letterlikk nul en na enkele seconden stationair draaien komt het vermogen lichtjes en in schokjes terug om dan ineens een "explosie" van power bij een 2000-tal trpm teweeg te brengen.
Dit alles gaat dan gepaard met een hoop rook tijdens het vermogenserlies en een dikke zwarte wolk als het vermogen terug komt.

jaeneke 0

12 jaar

Kan ook de electrische sturing van de turbo zijn die niet goed meer werkt of de schoepen die vast zitten.

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

[quote=Hendrik4290]Kan ook de electrische sturing van de turbo zijn die niet goed meer werkt of de schoepen die vast zitten.[/quote]
Helaas is het een vaste turbo, niks sturing... Wel een goed idee want de wastegate kon ook wel eens vast zitten maar zover wij kunnen zien is het dat niet.

jaeneke 0

12 jaar

We hebben gisteren de auto uitgelezen en we krijgen geen foutmelding, eveneens op het dash gaat er geen lampje branden als de power weg valt.

Het zou toch echt iets mechanisch kunnen zijn, een andere mechanicien die ik ken heeft meegekeken en hij zei ook om toch maar eerst eens de egr af te dichten en dan naar de turbo te kijken want zonder foutcode op de pomp kan het de pomp bijna niet zijn volgens hem...

Deze avond hoop ik meer te weten...

jaeneke 0

12 jaar

Beste mensen, ik wil jullie hartelijk danken voor alle hulp en ideeën maar we hebben de oplossing !

Ik kreeg zonet telefoon van mijn maat dat er 2 slangen dienden vervangen te worden en het dieselfilter.
Ik weet niet juist welke slangen maar dat hoor ik morgen als ikde auto ga ophalen.
Ik ben erg blij want tot nu toe was dit de bedte wagen die ik ooit heb mogen rijden !

Nogmaals bedankt !

jaeneke 0

12 jaar

[quote=jaeneke][quote=Hendrik4290]Kan ook de electrische sturing van de turbo zijn die niet goed meer werkt of de schoepen die vast zitten.[/quote]
Helaas is het een vaste turbo, niks sturing... Wel een goed idee want de wastegate kon ook wel eens vast zitten maar zover wij kunnen zien is het dat niet.[/quote]
Dan is het waarschijnlijk de 90 pk versie, die heeft ook geen VP44 maar iets anders van Bosch.

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

[quote=Hendrik4290][quote=jaeneke][quote=Hendrik4290]Kan ook de electrische sturing van de turbo zijn die niet goed meer werkt of de schoepen die vast zitten.[/quote]
Helaas is het een vaste turbo, niks sturing... Wel een goed idee want de wastegate kon ook wel eens vast zitten maar zover wij kunnen zien is het dat niet.[/quote]
Dan is het waarschijnlijk de 90 pk versie, die heeft ook geen VP44 maar iets anders van Bosch.[/quote]
Nee, helaas ben je mis :-)
Het is de 115pk versie namelijk :-)

jaeneke 0

12 jaar

Die heeft in( België toch) altijd een variabele turbo als het de tddi is

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

[quote=Hendrik4290]Die heeft in( België toch) altijd een variabele turbo als het de tddi is[/quote]
Nee echt, het is een vaste turbo, het vermogen komt ook pas echt op gang vanaf 2000trpm...

jaeneke 0

12 jaar

de pomp is nooit gereviseerd, heeft nog duizenden km gelopen na deze berichten, bij 304.000km heb ik hem afgeschreven wegens te veel kleine prullen die versleten waren, de auto heeft verder altijd nog top gereden ! :-)

jaeneke 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.