close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus 1.8tddi: versnellingspook voelt "mechanisch" bij schakelen

Bouwjaar: 2001

Ik heb vorige week een focus gekocht uit 2001.
Het valt me op dat het schakelen niet altijd even soepel gaat.
Het voelt "mechanisch" aan (alsof er geen olie in de bak zit).
Ik weet niet of dit normaal normaal is bij de focus met dieselmotor.
Hoe wordt het schakelen ervaren bij andere focus-rijders?

Geplaatst door

freaker666 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hallo lars.

als jij je versnellingspook vanuit de vrijstand naar links drukt,en loslaat,komt ie dan vanzelf weer in de middenstand terug met een kleine kracht?of moet je de pook "helpen"?

laat het ff weten.

niels

Niels8175 0
badge

20 jaar

Hij komt wel prima terug in de middenstand (als nieuw zeg maar).
Ook is het zo dat bij hogere toerentallen (als ik ff flink dooraccelereer) het iets erger is dan als ik "rustig" rijdt.

Zou het kunnen zijn dat de garage bij de afleveringsbeurt, nieuwe olie in de bak heeft gedaan? Ik weet het niet....

Lars

ps. Hij is overigens bij een officcieele dealer gekocht.

freaker666 0

20 jaar

nee,lijkt me sterk dat er andere olie in is gegaan....of de bak moet er een keer achterheen zijn geweest,en dan gevuld met verkeerde olie,want in dat jaar zijn de mtx 75 bakken overgegaan naar andere olie.was eerder atx(automaten olie)en nu 80/90.

"pakken" de versnellingen niet goed?of kan je niet goed overschakelen?en is er verschil met op,of terug schakelen?

je kan de schakelkabels afstellen.is niet zo moeilijk om zelf te doen.haal de kap van je versnellingspook eraf,en plaats een 3mm boor in het gaatje naast je schakelhandel.wel in de vrijstand zetten.verwijder het luchtfilter,en lokaliseer de schakelkabels achterop de bak.zitten met een steun op de bak,en de een heeft een witte aansluiting,en de ander een zwarte.kijk er iets rechts van,en dan zie je een oranje "knop" zitten op de uiteinden van de kabels.druk die in,en ontspan de kabels.dan het lipje indrukken die de oranje knoppen weer spannen aan de kabels,en klaar is kees.

anders loop ff langs de dealer.

soms treed er een breuk op in een van de kabels,waardoor het schakelen ook moeilijker gaat.

sorry voor de vragen,maar heb ik ff nodig om je probleem voor ogen te krijgen..

niels

Niels8175 0
badge

20 jaar

Er is geen verschil tussen op en neerschakelen.
Ook in de vrijstand, als je naar links of rechts drukt
(bij draaiende motor) dan voel je wat trilling in de pook (niet van de diesel - weet niet precies hoe ik het moet omschrijven).
en bij het schakelen zelf is er wat frictie - vooral bij koude start. Maar ook tijdens/na een lange rit na wat harder accellereren, gaat het wat stroef (alsof je de tandwielen in elkaar voelt vallen/draaien. Er is geen geluid (geen gekraak ofzo)

Kan het misschien ook zo zijn dat het koppelingspedaal niet helemaal goed is afgesteld?

Alvast bedankt voor je reactie

freaker666 0

20 jaar

heb aan mijn reactie ff wat toegevoegd.

beetje laat,maar jah...

je koppeling is hydraulisch,daar kan niets aan afgesteld worden.

heeft ie het vooral met het inschakelen naar of van de 3e versnelling?

niels

Niels8175 0
badge

20 jaar

Nou; ik ga niet zelf knutselen aan een (voor mij) nieuwe auto.
Er zit nog een halfjaar 1a garantie op.
Ik wil alleen wat tips in welke richting ik het moet zoeken,
zodat ik bij de dealer niet met mijn mond vol tanden sta.

Ik wil voorkomen dat ik over een jaar met versleten synchromesh ringen zit. Ik heb al genoeg ellende met een vorige auto gehad.

Lars

Het zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn dat de 3e versnelling het er het meeste last van heeft. Ik zal er morgen eens op letten.

freaker666 0

20 jaar

we lopen een beetje langs elkaar heen volgens mij.haha.

maar goed.

met garantie gewoon trug gaan naar de dealer.daarvoor heb je garantie.klopt het met de 3e versnelling?want daar is een terugroep actie voor geweest.die groep moest toen vervangen worden.

niels

Niels8175 0
badge

20 jaar

't is bijna een chatbox :-)

Ik heb wel eens iets gehoord van een servicebrief over de synchromesh ring van de 3e versnelling. De auto is van 5-2001,
ik weet niet of het hierin al verholpen is. Is dit na te gaan?

freaker666 0

20 jaar

jah,lijkt er wel op.haha

de dealer kan dat zien,of dat voor jou auto van toepassing was,en of het verholpen is onder garantie.dat wordt in een database van ford opgeslagen.

dus raadpleeg de betreffende dealer even,en laat het controleren.en beschrijf je klacht uitgebreid,of nog beter,ga rijden met een monteur.maakt het voor ons allen maar makkelijker..

en lokaliseer het probleem ff,in welke versnelling het het ergst is....of in alle....

en als je bij ons aan de balie staat,dan vraag maar naar mij.haha.

succes..

niels

Niels8175 0
badge

20 jaar

Bij welke dealer werk je dan?
Toevallig in zwolle?
Dan zal ik zeker naar jou vragen (je kent het probleem nu ;-)

freaker666 0

20 jaar

nee,niet in zwolle.maar wel in overijssel....

succes met het probleem.en probeer het probleem zo goed mogelijk uit te leggen..

je hebt a1 garantie.

succes..

niels

Niels8175 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.