Hallo,
Ik heb een mondeo van februari 2002. Het is een trend model waar niet standaard voorruitverwarming inzit. Nu ligt alle bedrading er wel, en ik heb zelf de relais, zekering F11, F13, F15 en de knop in de middenconsole geplaatst (de ruit komt nog).
Nu is het probleem dat het systeem niet werkt (gele controle lampje in de knop gaat niet branden). Wie weet hoe dit komt? Op de stekker in de middenconsole staat op de betreffende polen de spanning die er op moet staan, en de verlichting van het knopje doet het ook. In de motorruimte staat ook 12V waar het moet.
Ik heb zelf het idee dat de aarde (schakeldraad volgens mij) van de motorrelais via de GEM module loopt, en dat daar dus het probleem zit.... klopt dit? Zoja wat zou het dan bij benadering kosten om het werkend te krijgen? Software van een collection d'r in ofzo?? De ford dealer had dit nog nooit aan de hand gehad en wist niet direct een passend antwoord te geven.....
groeten, Bob.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij kan het zijn dat er een belasting aan het schakeldeel hangen voordat ie inschakeld. Je zou het altijd nog via een externe methode kunnen laten werken met een apart relais. Als je een achterruit verwarming hebt die automatisch uitgaat na een poosje dan zou die via een relais hierlangs gekoppeld kunnen worden. Het is beter dat het raam niet continu verwarmd wordt.
Sytze
Hoi Sytze,
Inderdaad als het echt niet gaat werken via de GEM, dan maak ik zelf even een schakeling, ik heb al iets gevonden over een j-k-flipflop waar ik een automatische uitschakelfunctie bij kan maken, dan kan ik gewoon het originele knopje gebruiken enzo... is even een paar onderdeeltjes kopen, wat solderen en klaar! ;-) Maargoed, als het origineel kan (gewoon via de GEM) is dat natuurlijk het mooist! Alleen moeten ze in de garage dan wel weten hoe ze dat moeten programeren ;-)
groeten, Bob.
17 jaar
Ik denk dat jij er nu al meer van weet dan dealer.......
haha, ik hoop het niet, want dat betekent dat ik moet gaan solderen ;-)
gr, Bob.
17 jaar
Ach, hier staat de weller ook 24/24 per dag aan......
Voorruitverwarming wordt gestuurd via GEM-module. De knop in het dashbord is dus niet rechtstreeks verbonden met het relais. Via WDS/IDS (diagnose apparatuur van de dealer) zou de dealer moeten kunnen zien of de voorruitverwarming in de GEM is ingeschakeld. Aangezien er standaard geen voorruitverwarming inzit, zal de functie 'voorruitverwarming' in de GEM waarschijnlijk uitgeschakeld zijn. Als via WDS of IDS de GEM wordt aangepast zou de verwarming van de voorruit moeten werken.
Hoi Yoshi,
Als ik het goed begrijp uit jouw antwoord, is het dus simpel een kwestie van deze functie activeren in de GEM module?!? Als ik dit zou vertellen tegen de Ford dealer denk je dan dat hij dit snel en simpel kan aanpassen?
Ik heb namelijk alle bedrading getest en als ik de draad (blauw/zwart uit pinnetje 23) die vanaf de GEM loopt naar de relais (uiteraard met de stekker C426 niet ín de GEM maar los) aan de aarde leg, dan hoor ik de relais schakelen en het controle lampje in het knopje gaat dan ook aan.... dus ik hoop maar dat de dealer dit eenvoudig software matig kan aanpassen ;-)
groeten, Bob.
17 jaar
Als de software van de GEM dit toelaat moet dit kunnen. 100% ben ik niet zeker. Die dingen hangen nogal sterk af van bouwjaar tot bouwjaar. Sommige functies worden eruit gehaald en een jaar later worden ze er ineens terug ingestoken. Het is dus te bekijken van auto tot auto.
nou, bedankt allemaal! als de ruit erin zit en hij doet 't niet (dit verwacht ik wel....) ga ik eens even de Forddealer vertellen wat ik hier heb gehoord ;-) nu maar hopen dat hij het voor elkaar krijgt!
gr, Bob
17 jaar
Dat schiet dus echt niet op zeg!! Ben vanmiddag bij de dealer geweest, en verdorie! de GEM is niet zo in te stellen dat het gaat werken... terwijl dit dus wel gewoon in TIS staat dat hij te "configureren" is.... Dus helaas, maar niet getreurd want het gaat wel werken strakjes let maar op ;-) gewoon zelf aan de slag...! Ohja, ik mocht wel ff 30 euro aftikken voor nog geen half uurtje kijken met de WDS computer, pfff
gr, Bob.
17 jaar
zo! succes behaald ;-) 'k heb d'r nu zelf maar een schakeling tussen gezet, en het functioneert eigenlijk precies hetzelfde als origineel met het verschil dat hij al ingeschakeld kan worden met het contact op "accesoire" (want ik heb namelijk de geschakelde voeding van de radio afgetapt....) maar voor de rest: met het originele knopje aan/uit en ook automatisch na ongeveer 4,5 minuten weer uit.....
gr, Bob (en iedereen bedankt voor het meedenken!).
17 jaar
zit die uitschakelvertraging van 4.5 minuten dan verwerkt in de schakelaar ? of hoe heb je dat dan bereikt ?
Hoi Sjaak,
nou, dat was inderdaad wel ff lastig ;-) ... ik heb een aantal op internet gevonden elektrische schematjes samen gevoegd om te komen tot wat hij nu doet.
Als eerste heb ik een j-k flipflop (is een ic hef4027 van philips) schakeling gebruikt, dit is om met het maak-contactje van het dashboardknopje een relais aan en weer uit te kunnen schakelen. Deze hoofd relais stuurt de relais van de voorruitverwarming aan.
Op zo'n j-k flipflop zit ook de mogelijkheid voor een reset (de uitgang wordt dan weer laag ergo de hoofdrelais gaat uit) voor die automatische reset gaat het alsvolgt: als de uitgang van de flipflop hoog is wordt er via een weerstand heel langzaam een condensator geladen welke verbonden is aan de reset, als deze condensator een bepaald niveau heeft bereikt geeft hij het signaal voor de reset, en gaat de hoofdrelais weer uit. Ik heb op deze reset aansluiting (mbv een andere relais) ook nog een aansluiting gemaakt zodat de gehele schakeling bij het aanzetten van het contact altijd met een reset begint (en de voorruitverwarming dus in beginsel altijd uit staat....).
gr, Bob. (als je wilt kan ik je het elektrische schematje wel ff mailen hoor ;-)).
17 jaar
Zet hier es even neer! Heeft iedereen er wat aan.
Sytze
pf Bob, knap gedaan. zou ik niet kunnen. (ik heb geen "goede" electronica achtergrond)
Wilde eigenlijk weten of de schakelaar voor de voorruitverwarming speciaal was maar dat is dus een gewone aan/uit schakelaar. Sjaak
Nou Bob, leuk gedaan! Maar ik heb het even bestudeerd en je krijgt hier onherroepelijk problemen mee. Ik zal je uitleggen wat je fout hebt gedaan: je hebt de voedings spanning rechtstreeks aan de laadspanning zitten. Omdat de werkspanning van de 40** serie 15 volt max is gaat de boel stuk op termijn. Je houdt geen rekening met de piekspanningen die in het laadcircuit zitten, en geloof me! Heb al zo vaak een ic uit die serie aan 12 volt geknoopt, dat gaat alleen goed met een weerstand ervoor en een zener over plus en massa. Of een 7812 gebruiken, dat is wel zo netjes, en die kunnen dacht ik ook 1 A leveren, dus kun je nog rechtstreeks sturen zoals nu. Verder niks mis mee al had ik relais 2 vervangen door een transistor en weerstand netwerkje, dit is nogal bruusk zoals het nu is. O ja, ook nog even een diode in sperrichting over het relais monteren want anders is de stuurpoort ook binnen de kortst mogelijk tijd overleden.
Sytze
hoi Sytze,
Bedoel je dat ik een extra weerstand zou moeten plaatsen in de 12v voedingsdraad (of alleen de 12V die naar de ic gaat...?!?) en dan over de plus en de min van de ic een diode?!? wat is dat eigenlijk: een zener? en hoe groot moet die weerstand dan zijn? (ik heb trouwens de 12V van de radio gepakt en ik weet niet zeker of daar ook een hogere spanning op komt te staan eigenlijk....)
als ik het goed snap is het linker gedeelte van de tekening een andere manier voor de werking van relais 2 en is het rechter gedeelte de diode over de relais die aan de uitgang van de ic hangt toch?!?
groeten, Bob. p.s. ik heb nog ff gezocht op 7812 en dat is dus een soort spanningsregelaar als ik het goed begrijp hè, dus als ik die tussen de voedingsdraad zet is het altijd 12v uitgangsspannig no matter what de ingang doet hè..... ga ik die ook nog ff toevoegen ;-) ....waarvoor is die diode over relais 1 dan eigenlijk?
17 jaar
zo, ik heb zo'n 7812 gehaald (kan zelfs 1,5A leveren) dus die zet ik er zo eventjes tussen, blijf ik alleen nog even met de vraag zitten waarom er een diode over de relais heen moet...?!? (ik plaats hem wel hoor, want ik geloof je op je woord ;-) maar ik ben wel benieuwd naar de reden eigenlijk...)
groeten, Bob.
17 jaar
OKay, de reden: de diode over relais 1 dient ervoor om de onvermijdelijke inductie spanning die optreed bij het uitdoen van elk relais (of andere spoel) af te voeren via kortsluiting via de diode. De stroom is welliswaar zeer laag maar de spanning kan zomaar oplopen tot gigantische hoogte. Dat overleeft het ic niet. Om diezelfde reden moet er eigenlijk ook een transistor netwerk voor het relais komen. De afbeelding met 2 weerstanden en condensator dient ter vervanging van relais 2. Dit is een iets elegantere methode. Ic's aansturen met relais is niet gebruikelijk. De 7812 houd de spanning netjes op 12 volt. Jij denkt dat de boordspanning netjes rond de 12 volt blijft, maar dat is niet zo in werkelijkheid. Als je de boordspanning in kaart brengt met een scoop die zeer kort staat ingesteld kun je zien dat de piekspanningen zeer hoog kunnen zijn. Dat komt omdat er tijdens het starten en vooral na het starten nogal inductie spanningen kunnen ontstaan. Dus eigenlijk exact het zelfde verhaal als met die diode in sperrichting over het relais. Dat is namelijk ook het principe van een zenerdiode. Hij geleid wanneer de spanning boven een bepaald nivo komt, dus ook weer het kortsluit principe om de stroom te begrenzen. Je snapt dat je nou niet makkelijk 12 volt zomaar kort kan sluiten, dus vandaar die weerstand, om de stroomsterkte te doen afnemen. Je schakeling werkt dan nog wel goed, alleen zal ie niet meer een relais kunnen aansturen. Daarom dient er juist weer een transistor tussen stuurstroom en relais 1 te zitten. Zo heeft alles zijn reden. Daarom zijn wetboeken zo dik en ecu's zo uitgebreid, puur om de toevalligheden en kleine piekspanningen en mogelijke andere onvolkomenheden te elimineren en uit te sluiten. De werkelijke schakeling is maar een klein deeltje, het rand gebeuren veel groter alleen maar om een blijvend goede ewrking te waarborgen. Maar als je een 1712 gebruikt ben je zo klaar. Het is een super mooie kleine spanningsregelaar die zelfs in de autotechniek al veel gebruikt werd, zij het dan in andere waardes. Denk aan de 7805. De 5 volt uitvoering op de achterzijde van de kilometer teller om de spanning te begrenzen en de stroom zeer constant te houden. Dat zorgt ervoor dat jou meters niet alle kanten opzwiepen tijdens het gasgeven als de dynamo ineens meer laad. Ik hoop dat je het begrijpt. Denk erom dat de diode over het relais met de anode aan massa hangt!
Sytze
Hoi Sytze,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik snap er steeds meer van ;-) ik heb nu ik toch bezig was ook de uitgang van de ic via een weerstand en een npn-transistor aan de relais gezet (das toch wat je bedoelde met transistornetwerk voor de relais...?!?) ... je moet toch kennelijk met veel meer dingen rekening houden dan dat je in eerste instantie denkt... het is nu al met al best een ingewikkelde schakeling geworden, maar wel eentje die het lang volhoudt denk ik! :-)
groeten, Bob.
17 jaar
Ja dat bedoelde ik. Ook zou ik het reset signaal op die wijze aansturen en niet met een relais. Voor de waarde van de weerstanden en condensator moet je even met een breedboard een opzetje maken en pikvogelen wat de beste waardes zijn. Ik zou es beginnen met 22k voor r1 en 10k voor r2. Dan condensator aanpassen aan die configuratie, dus kijken hoe het dan werkt. Je zult zien dat de waardes voor de condensator nu veel lager kunnen liggen omdat de stroomsterkte nogal afneemt. En dat maakt het weer kleiner en goedkoper. Als je al überhaupt al kunt zeggen dat dit duur is, hahaha.
Sytze
die oplossing voor de opkomst reset kan ik dan mooi voor het volgende project gebruiken (das dan trouwens ook met een npn-transistor, toch?!?). Voor die automatische reset van 4 minuten heb ik inderdaad ook eerst even een proef opzetje gemaakt met verschillende condensatoren en (instelbare) weerstanden..... en je hebt helemaal gelijk veel geld kost het allemaal niet! ik was voor alles bijelkaar geloof ik 20 euro kwijt (dus ook een mooi doosje waar het in past etc.) even ter vergelijking: bij de Ford dealer de GEM checken (wat dus op niks uitdraaide) koste 30 euro... hmmmm :-s
gr, Bob.
17 jaar
De box is vaak het duurste van alle componenten. Ik heb zelf altijd partij voordeel dozen met erretjes en ceetjes. Dan heb je voor 10 euro ongeveer een kilo van elk! Alle waardes zitten erin meestal 20 van ieders. Dan kun je ff lekker knooien en probere. Niet de instelbare erren laten zitten hoor! Vervangen voor gewone. Het is een pracht combi: auto's en electronica. Beide mijn hobby......en nog leuker, mijn werk.
Sytze
Ja ik had je site al even bekeken! Das toch wel erg leuk als je zo hobby en werk kan combineren hoor! Ik werk zelf bij de gemeente op het bedrijfsbureau (werkprocessen in kaart brengen etc.) en dat is ook leuk maar het heeft dus echt compleet niks met auto's en electronica te maken, haha
hmmm, ik moet zelf ook maar eens van die voordeel dozen kopen, ik gebruik nu vaak oude video's en andere apparaten die op zolder staan voor de onderdelen ;-) maar dat moet maar eens wat proffesioneler worden, hahaha.... Nog even over die verstelbare R-en: waarom kan ik die niet laten zitten? gaat de waardes daarvan varieren met de tijd ofzo?
groeten, Bob.
17 jaar
Hallo Hans,
De hele handel is reeds aangesloten hoor, maar evengoed bedankt voor het plaatje, das een duidelijk overzicht van hoe het aangesloten zit! (ik heb trouwens sinds kort een TIS cd en hierop ook al even uitgezocht hoe e.e.a. zit). Ik heb de GEM zegmaar buitenspel gezet door de draad vanaf de schakelaar en de draad richting de relais los te halen en via een andere schakeling te laten lopen... en met de hulp van Sytze is dit helemaal goed gekomen ;-)
groeten, Bob.
17 jaar
oke Bob,
mvg,
Hans.
Inderdaad, na verloop van tijd veranderen de waardes. Plus waarom zou je die dingen laten zitten als je eenmaal de juiste waarde hebt? Om het hele spul bedrijfszeker te houden is het beter eventuele problemen meteen uit de weg te gaan. Mooi dat je het hele spul zelf aan de gang hebt gekregen. Altijd een goed gevoel dat je dingen naar je hand kunt zetten, en helemaal wanneer het een specialist dat niet gelukt is........
klopt! ik ben erg blij dat het nu helemaal goed werkt! 'k ga dan alleen nog even de regelbare weerstand vervangen...
enne.... bedankt voor alle uitgebreide info Sytze!
gr, Bob.
17 jaar
Graag gedaan!
hey, Bob wat loop je tochte zeuren over die 30 euro wat de dealer berekend, jij werkt toch ook niet voor niets, die jongens bij die dealer willen ook gewoon loon, du sgewoon afrekenen.
Dat gezeur altijd over dat geld, iedereen wil alles, maar als er betaald moet worden vind iedereen dat raar.....
[quote=TesT]hey, Bob wat loop je tochte zeuren over die 30 euro wat de dealer berekend, jij werkt toch ook niet voor niets, die jongens bij die dealer willen ook gewoon loon, du sgewoon afrekenen.
Dat gezeur altijd over dat geld, iedereen wil alles, maar als er betaald moet worden vind iedereen dat raar.....[/quote]
Volgens mij ging het in 1e instantie niet zozeer om die 30,- maar meer om het feit dat men bij de dealer niets kon doen voor deze topicstarter. Natuurlijk moet je voor arbeid betalen maar als er niets verandert of verbeterd is het vaak even slikken voor een particulier. Men wil nu eenmaal graag iets ontvangen voor het geld wat je kwijt bent. Denk dat iedereen in dit land graag geld wil in ruil voor werk of goederen. Alleen de antwoorden op deze site zijn gratis.
Sytze
En dat is juist het mooie van deze site, toch?
Sytze,
soms krijg je informatie van een dealer of autobedrijf dat iets NIET kan, alvorens je zo'n antwoord kunt geven moet dit eerst uitgezocht worden, dat kost ook tijd (geld), dus de dealer kon wel wat doen maar het EINDresultaat was dan misschien niet bevredigend volgens de klant, maar daar kan de dealer niets aan doen, of wel ????
Wat ik hier mee wil zeggen is dat diagnose stellen geld kost en niet altijd direct tot een oplossing, is voor veel mensen moeilijk te begrijpen. Dus ook dingen uitzoeken kost geld.
Helemaal mee eens. Weet er alles van, maar het gevoel zal er niet minder om worden bij een particulier. Ik betaal regelmatig geld voor alleen een beetje goodwill zodat je daar later weer profijt van kunt hebben. Maar ook mijn klanten willen meestal iets terug voor hun geld.......daar verander je niets aan.
moest het effe kwijt
Hallo TesT,
Opzich heb je wel gelijk hoor: tijd=geld dat snap ik ook wel. Het zit alleen zo dat er niet meer dan 10 minuten is gekeken, en dan "nee hoor meneer het lukt niet" à 30 euro vind ik gewoon (te) duur! (en dat moest ik ff kwijt! ;-)) De dealer gaf trouwens ook al aan voordat hij begon, dat het niet kon... alleen ik denk (en dat denk ik nog steeds) dat het wel te programmeren is maar dat ze niet wisten hoe dat dan moest. Ze gaven zelf ook al aan dat ze dit nog nooit gedaan hadden...
Enne behalve dit voorvalletje ben ik nog steeds blij met m'n dealer hoor, ik ben in het verleden goed geholpen: gratis gereedschap mogen lenen, etc. (wat ik dan natuurlijk ook gewoon vertel tegen iedereen die het wil weten!) en dat zal in de toekomst ook wel gewoon zo verder gaan....
groeten, Bob.
17 jaar
Hoi Stytze,
Het wordt weer tijd voor les 2 denk ik ;-)
Ik dacht om het helemaal af te maken ga ik toch die opkomst reset (relais) vervangen voor dat schakelingetje dat jij voorstelde... maar daar heb ik natuurlijk wel weer een paar vragen over :-)
ten eerste: zijn die waardes van de weerstanden heel belangrijk of gaat het meer om de verhouding tussen de waardes (dus zo'n beetje 2 staat tot 1).
ten tweede: wat voor type npn moet ik daar zetten? (ik heb nu een c945).
ten derde: die npn transistor gaat toch schakelen door een stuur-spanning.... en met die weerstanden krijg je volgens mij een spanningsbruggetje waardoor er steeds iets van 4 volt op de basis van de tor staat, toch?!? of zit dit anders?
en ten vierde: wat is nou precies de functie van de condensator, want zoals mijn hoofd het ziet, gaat dat ding nu opladen tot die 4 volt en dan staat er nog steeds 4 volt op de basis...?!? of snap ik er nou compleet niks van?!?
ik hoop dat je nog ff wat tijd wilt steken in de uitleg!
groeten, Bob.
p.s. ik heb zelf nog wat zitten nadenken, en ik ben opgekomen, is dat wat denk je?!?
17 jaar
hoi Sytze,
nou ik heb die opkomst reset nog eenvoudiger opgelost, ik heb een condensator (10nf) en een weerstand (1Mohm) in serie tussen de 12V en de nul gezet en tussen de weerstand en de condensator de reset aangesloten... (had ik weer in een ander schematje gezien op het net) Dit werkt perfect! Ook de automatische reset weerstand is nu gewoon een vaste geworden, dus het project is nu helemaal afgerond ;-) 'k vind het wel super cool dat het is gelukt!
groeten, en nogmaals bedankt! Bob.
17 jaar
Heb je al een goeie baan? Heb je morele bezwaren tegen verhuizen? Kunnen altijd een electro techneut gebruiken.....
haha, bedankt voor het aanbod Sytze! ;-) .....ik hou het in m'n achter hoofd :-)
groeten, Bob.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar