Hallo allemaal,
Ik heb een Focus tdci 115pk van 12/2002 en mijn verwarming wordt niet warm genoeg. Het is een automatische verwarming en nu in de winter met koude buitentemperaturen en de verwarming op HI wordt het niet warmer dan 24°, gemeten voor het stuurwiel. Ik heb op 7 jaar tijd al 4 keer de thermostaat vervangen maar dat helpt nauwelijks. Er staan geen foutcodes in de verwarming en ik heb de stappenmotor ook al los gekoppeld en de regelklep van de temperatuur manueel bediend: helpt niet. Net voor de radiator van de verwarming staat een metalen buisje met drie gloeibougies: die werken alle drie.
Als ik 160km/h of meer rijd dan wordt het wel warmer, dan hou ik mijn hand bijna niet voor de ventilatierooster, zo warm wordt de lucht dan. Maar altijd 160 rijden is nu ook weer geen oplossing, ik zou het ook warm willen hebben als ik 120 of minder rijd.
Hoe los ik dit op, kan iemand helpen?
Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het klinkt misschien te simpel, maar als de watertemp van de motor wel bv, 80 gr is kan, of je kachel radiateur verstopt zijn of je kachelkraan gaat niet of nauwelijks open
Wat is een kachelkraan en waar zit die?
14 jaar
Zit er een 88 graden thermostaat in? Die hoort erin, en is hij goed ontlucht?
Er zit een 88° thermostaat in ja, origineel Ford. Moet je iets speciaal doen om het systeem te ontluchten? Ik dacht dat het zichzelf ontluchtte. Ik heb gewoon het afgetapte koelwater terug in het bakje gegoten en hem daarna goed warm gereden.
14 jaar
de kachelkraan zit onder de motorkap, dit is een hendeltje met een staalkabel eraan die in de auto loopt en daarmee de warm en koudstand regelt, zoek deze op en controleer of hij goed opent, met de knop in de auto
14 jaar
Ah, zo wordt dat in NL genoemd.
@edjefel: zie mijn eerste bericht, het is een automatische verwarming dus geen hendeltjes en staalkabels.
14 jaar
ik neem aan de je zoals in ieder auto, de temp kunt regelen dmv de warm/koud knop.
deze knop, electrisch of mechanisch, moet de warmwater toevoer regelen, dus middels een soort van kraan,
dit is een blok tussen het waterleidingsysteem voordat het de auto ingaat.
14 jaar
Als ik je verhaal lees lijkt de doorstroming toch een probleem te zijn die alleen goed genoeg op gang komt bij zeer hoge toerentallen, je kunt evt de kachelradiatorslangen loskoppelen en kijken of er genoeg doorstroomt als je er een waterslang opzet. Maar waarom heb je al 4 thermostaten gebruikt? Ontluchten kan soms erg moeilijk gaan. Zet de auto erg hoog van voren en laat het toerental een tijdje goed hoog en wacht tot alle lucht eruit is, er is nu ook een apparaat wat je op de opening van het koelvloeistoftankje zet en met vaccuum/perslucht de zaak ontlucht.
[quote=wimsel]Wat is een kachelkraan en waar zit die?[/quote]
kachelkraan heeft de Focus niet, warmte wordt geregeld doordat de lucht wel of niet door de kachelradiateur geblazen wordt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar