close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta: verwijderen remtrommels fiesta 1993

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine

Overbuurman heeft een probleem met zijn fiesta.
Volgens de garage zitten zijn remtrommels vol roest en maken daarom een schurend geluid.
Geprobeerd de trommels te verwijderen, maar kan er niet achterkomen hoe deze eraf moeten.
Had ergens al gelezen bij een type uit 1994 dat er 4 boutjes aan de achterkant moesten zitten, maar deze heb ik noet kunnen vinden.
Wie kan mij uitleggen hoe ik deze trommels er kan krijgen.

Geplaatst door

martijngsi (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

middelste stofkapje wegpakken dan grote moer losdraaien dan trommel met lager en al erafpakken.

Bij de Fiesta van 1996 zie je als je van onder de auto naar de remankerplaat kijkt 4 boutjes. Als je deze los draait heb je de astap, rollager en remtrommel los. Ik neem aan dat het hier toch over de achteras gaat.
Voordeel van deze werkwijze is dat er geen remstof in het lager kan komen bij deze werkmethode.
Wellicht is het bij de Fiesta van 1993 gelijkaardig.
Succes

Roland10244 0

13 jaar

Roland,

Meneer wil hier zijn remtrommel verwijderen , dat kan alleen maar als je de middelste grote moer losdraait en remtrommel eraf trekt.
Let op bij sommige modellen zit er een zelfborgende moer op bij andere een moer met een splitpen, beide vervangen door nieuwe.
Bij vaste naaf zal het lagergedeelte blijven zitten , bij losse lagers zou er een op de astap blijven hangen en het andere in de trommel.
simpel klusje verder hoor.
Remschoenen met remreiniger goed schoonspuiten en droog maken, alle schanier en glijvlakken in de kopervet zetten.
Meteen achter de cupjes kijken van het remcilindertje op lekage en event lagers opnieuw invetten.
Trommel goed uitschuren net als de remschoenen licht schuren ( schuin kantje aan maken in draairichting ) dit voorkomt klemmen/piepen enz

C.Jonker 0
badge

13 jaar

nee
het is eigenlijk niet de bedoeling om de centrale moer los te halen
de achterste 4 bouten moeten los.
centrale moer kan wel maar is niet wat ford voorschrijft
dit is een borgmoer die behoorlijk vast moet op moment.
en moer vervangen.
gewoon de 4 achterste loshalen zonder problemen.

fordmannetje 0
badge

13 jaar

en dan? dan heb je de hele wielnaaf in handen maar je kunt dan niet in de trommel kijken hoor ! daarvoor zou zal toch echt de centrale moer los moeten, deze vervang je gewoon en zet je vast met 100/120 nM net als de dealer doet...vaster is echt niet nodig en moer is zelfborgend.
Maar goed, als u het beter weet dan de profs dan wens ik u veel succes !

Chris

C.Jonker 0
badge

13 jaar

ik beschrijf alleen hoe het moet volgens ford voorschrift.
dus volgens ford etis.
je kan wel in de trommel kijken als je hem zo losmaakt.
ik ben ruim 20 jaar werkzaam bij ford dus praat met mij niet over profs.
ik vraag me af of jij wel bij ford werkt want anders had je het geweten.

fordmannetje 0
badge

13 jaar

pardon?

Een complete naaf eraf halen met remleiding en handremkabel enz, alles loshalen....??
Terwijl het met 1 moer is opgelost?
En dan zeg jij dat je het beter weet ?
20 jaar ervaring en je krijgt er nog geen trommel af?
Je vraagt hier om raad maar wil er vervolgens niks van horen?
Plaats dan niks, maar verwacht ook niks, zonde van de tijd die wij hier in stoppen om mensen te helpen die het wel verdienen !
Ik werk idd niet bij ford nee...maar weet je hoeveel fordjes ik onder handen heb gehad? heb er notabene zelf een ha ha


Wat mij betreft einde topic !!

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Als je de vier boutjes lost, blijft de remankerplaat met de remschoenen aan de as vastzitten. De astap komt los van de as. en je ziet de binnezijde van de remtrommel.
In geval van defect lager of defecte asdichting moet wel het kapje en de centrale moer los
Deze montage is anders dan wat je normaal zou verwachten en eigelijk zeer eenvoudig. Indien het mij niet gezegd was door een Fordmonteur had ik zeker ook de centrale moer los gehaald.

Roland10244 0

13 jaar

kijk dit is een bericht van iemand die aan ford werkt.
en jonker,ik krijg de trommel wel los hoor.dit probleem heb ik niet geplaatst.
leidingen en handremkabels zitten niet aan de naaf!!
nu is het einde topic

fordmannetje 0
badge

13 jaar

ik neem aan dat je alles lekker wil halen en de simpelste oplossing is de moer loshalen.
Maar goed als je de hele naaf en 4 bouten wil loshalen en de moeilijkste weg wil dan moet het maar....
Nee zitten niet aan de naaf dat was mij ook wel duidelijk.

over en sluiten

C.Jonker 0
badge

13 jaar

aha je bent erachter dat ze niet aan de naaf zitten zoals je wel bij punt 8 beweerde.
de moer loshalen is een mogelijkheid ja,heb ik nooit tegengesproken.
ik schreef alleen wat ford voorschrijft.
een pariculier zonder grote momentsleutel kun je beter de 4 achterste bouten laten loshalen,dit is wel een stuk veiliger.
ook de stofkap die je moet verwijderen zal je dan moeten vervangen want die krijg je niet los zonder te beschadigen.
maar het zal martijn ondertussen wel gelukt zijn

fordmannetje 0
badge

13 jaar

stofkapje verwijderen ,oude schroevendraaier tussen trommel en kapje slaan wip je hem er zo af,dan even op de bankschroef van binnenuit weer rechkloppen piece of caké,(tegenwoordig kunnen ze dat niet meer ,ik heb deze dingen nog wel geleerd)en zoals jonker al schrijft wat wil je, de makkelijkste en goede manier of???????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.