Hallo,
Zoals eerder vermeld heb ik nog steeds een probleem met het schakelen van 1 naar 2
en is dit weliswaar temperatuursafhankelijk, hoe kouder hoe slechter en dan moet ik
hem er echt " intrekken "
De schakelassen op de bak gaan los (wanneer kabels verwijdert zijn) dus daar kan het probleem
niet zitten... ofwel synchromess ofwel plakt er " iets "
Auto blijft netjes staan in versnelling met koppelpedaal ingedrukt dus deze werkt nog...
Auto had het al vanaf 25.000km, zit nu op 53.000
Ik heb al van sommigen gehoord om eerst een soort reinigingsmiddel in de bak te doen en even
rond te rijden (iemand ervaring mee?) omdat hij lang heeft stilgestaan...
maar anderzijds wil ik de bak er even onderuit gooien om binnenin te checken...
Waar vind ik de volgorde terug om dit te doen en eventueel schema's van de bak zelf?
Greetz
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als ik dit moest oplossen zou ik er eerst nieuwe olie indoen , die warm rijden en vergis je niet dat is niet met 10 km te doen dus zeker een 3 kwartier rijden dan toevoeging er in voor versnellingsbak dus bij de warme olie en meteen als die er bijzit gaan rijden ,dus niet eerst een sigaretje roken want dan zakt dat spul naar de bodem flink schakelen en weer een drie kwartier rijden na 1000km is je bak beter dan nieuw. succes
wat voor toevoeging?
om lekker soepel te laten schakelen. jaar of 10 geleden hadden ze bij crhijsler de beste maar heb ook wel resultaten behaald met gewone merken.MAAR JE MOET het er niet zo maar indoen zoals meestal gedaan word door tijdgebrek, maar er de tyd voor nemen. En als Moderator ga je nu zeggen dat zijn lapmiddeltjes en werkt niet, nu na 35 jaar heb ik wel gekkere dingen meegemaakt en niet geschoten is altyd mis toevoeging kost 15 en versnellingsbak 2 nullen er bij.oja toevallig was het ook een Ford waarbij ik het de eerste keer gebruikt heb in de jaren 90 zijn er verschillende bakken van de Escort vervangen voor dit probleem en ik heb voor een goede kennis het zo opgelost viel buiten de garantie .
13 jaar
@ Harnak, bedankt voor je advies, had er al nieuwe olie ingedaan maar dat bracht geen soelaas..
Kan je me misschien nog vertellen wat voor soort " toevoeging " er bij moet, een merk ofzo...
Alvast bedankt, indien dit help is alles beter dan de bak eronderuit te moeten halen...
Greezt
Peter
13 jaar
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?8,... lees hier maar eens
13 jaar
[quote=harnak]En als Moderator ga je nu zeggen dat zijn lapmiddeltjes en werkt niet, nu na 35 jaar heb ik wel gekkere dingen meegemaakt en niet geschoten is altyd mis[/quote]
Beste Harnak
Een goede, moderne olie behoeft geen enkele toevoeging meer wat 35 jaar geleden nog wel het geval was.
En natuurlijk niet geschoten is altijd mis, en gelukkig maar anders zou je worden verblijd met een dood vogeltje..
Gr. paul
2jaar geleden nog een zeer goed resultaat bij een Seat werd je bang in bij 50km per uur 20 1000km stil en na 14 maanden ingeruild was nog stil dta het niet altyd resultaat heeft weet ik ook wel maar ooit moet je om een goedkope oplossing wilt iets proberen.
13 jaar
@ Harnak heb 3 dagen geleden het produkt gaan halen bij de verdeler zelf te ST Niklaas, was zo vrij het per
stuk te verkopen ipv per doos...
Helaas nog geen verbetering, heb wel nog maar 250 km gedaan dus weet niet of het nog zou kunnen beteren...
Ik denk dat ik het echt mechanisch moet gaan zoeken denk ik, voelt precies aan of je drukt de koppeling
niet diep genoeg in en de tandwielen komen al draaiend tegen mekaar, hij kraakt wel niet wmaar je voelt in de pook dat hij tijd nodig heeft om erin te glijden...ook raar dat het enkel 1ste en 2de is...
Auto heeft wel 7 maanden stilgestaan voor ik er ben beginnen mee rijden... misschien hier de oorzaak, ik weet het niet... Koppeling plakt toch niet omdat de auto blijft staan wanneer ik deze ingedrukt houd...
Anyway, het was het proberen waard voor de 14, in elk geval bedankt voor de moeite..
Als er nog suggesties zijn steeds welkom...
Greetz
Peter
13 jaar
ik zou het nog even een 750 km aankijken maar nu is je omschrijving anders dan voorheen als ik dit lees denk ik aan gebroken drukvingers van je drukgroep. succes
13 jaar
Update:
Na 1000 km nog geen beterschap, ben uiteindelijk gaan zoeken op het internet en daar erkend men het probleem.
Het zou gaan om een MTX-75 boite en een veelkomend probleem zou een losgeraakte schakelpen zijn van de schakeleenheid die bovenaan de versnellingsbak gemonteerd is.
Velen verwijzen ook naar de koppeling die zou vervangen moeten worden omdat het probleem in de veren
zou zitten... en sommigen naar de synchromesch 1ste en 2de
Mijn vraag: kan ik de schakeleenheid van de versnellingsbak halen zonder problemen te creeeren zodat ik deze kan inspekteren
: indien er niets te bespeuren valt waar moet ik op letten als ik de bak demonteer...zou deze graag
bekijken binnenin...
Heb in het verleden al vele versnellingsbakken opengedaan maar dat waren van oude 4x4's...
deze is de eerste keer dat ik een mondeo bak eraf haal... schema's van de bak binnenin heb ik al...
Greetz
Peter
13 jaar
Hallo,
Probleem is ondertussen opgelost:
Collega mechanieker kwam met een raar maar te proberen voorstel af:
Ik heb een flacon van 25ml bij de boite olie gedaan, is een additief die ze gebruiken als
extra toevoeging in de achterwiel aandrijving van pick up's (limitid slip diff oil)
Het zingen van de boite alsook het schakelen is hierdoor opgelost.
Rare combinatie maar het help wel echt.
Mvg
Peter
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar