Ford Mondeo: Waarom steeds hoger benzineverbruik; lamdasonde of??

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8

Hoi,
Mijn Mondeo gebruikt in de loop der tijd steeds een beetje meer benzine. Niet schokkend maar duidelijk merkbaar. Ik kocht de auto met 80k op de teller en nu vier jaar later is dat 230k. Behoorlijk veel gereden dus.
In het begin haalde ik een gemiddelde verbruik van 6,6lit/km. Dat is gedurende de laatste 60k opgelopen naar 7,2 lit/km.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ik dacht zelf eerst aan de lamdasonde maar dat is eigenlijk niet logisch. Dat ding meet zuurstof en werkt of werkt niet. Slecht werken zou het motormanagement wel constateren lijkt me.
De motor loopt normaal en ik geef hem zelf de beurten volgens het onderhoudsschema. Bij koude motor loopt de motor tegenwoordig een beetje onregelmatig, dat gaat over na een paar minuten.
Wat zou ik nog meer moeten checken? Temperatuursensor?

Groet, Harmen

Harmenmeijer

Geplaatst door Harmenmeijer (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 8 jaar geleden

Sensoren kunnen ook wat minder worden hoor, het is een samenspel van parameters.
Lamda kan idd dingen anders gaan meten door wat andere weerstand, vervuiling, stekkers...
Pas als je zeker weet dat alles fris is zoals bougies, filters, kabels, motorcompressie ! enz kun je pas gaan zoeken naar de oorzaak.
Een slechte temperatuursensor kan het ook veroorzaken en ik zal als eerste deze gaan vervangen, dus de sensor die de ECU van gegevens voorziet.
Succes

Harmenmeijer (0), 8 jaar geleden

De thermostaat bleek defect. Op het dashboard geeft de meter keurig 90 graden aan maar in werkelijkheid staat de wijzer van de meter op 90 graden bij een werkelijke motortemperatuur tussen de 55 en 105 graden. Dat zet je dus op het verkeerde been.
De werkelijke motortemperatuur kwam in mijn geval maar net boven de 60 graden uit doordat de thermostaat door corrosie altijd op een kiertje open bleef staan. En bij 70 graden ging hij al open. Gevolg was dat het motormanagement altijd teveel benzine toevoerde.
Met de nieuwe thermostaat is het benzineverbruik direct weer genormaliseerd.
De moraal: vertrouw niet op de meters op het dashboard maar meet alles na. De OBD2 socket gaf wel de juiste temperatuur aan. Ook de testmodus van de cockpit was de werkelijke temperatuur te zien. En ook te meten met een infrarood thermometer op de uitgaande koelleiding naar de radiator.
Groeten!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.