Ford Mondeo: Warm lopen met caravan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDCI 130

Hallo, Ik heb sedert enkele maanden deze auto en nu valt mij het volgende op;
Tijdens het trekken van een 1300kg zware caravan op 10%helling, loopt in 4de verzet de motor warm.
Dit in tegenstelling tot mijn vorige 90 pk Ford TD.
Heeft iemand hier ook ervarig mee??/

Tevens ben ik van mening dat na de vakantietrip met caravan er meer beweging in de versnellingspook zit
bij gas liften en bijgeven. dit is vooral waarneembaar in de derde versnelling.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn???

Ook het afslaan vd motor, niet alleen maar vooral weer met caravan bij het wegrijden vanuit stilstand is bijzonder irritant.
Zonder flink de koppeling te beproeven kun je dit tegen zelfs een lichte helling op vergeten.
Hetgeen in het buitenland met file dus!!!@#*

Ben erg benieuwd naar de meningen van mede mondeo TDCI rijders

bmw1602

Geplaatst door bmw1602 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

als je moet gaan hardlopen met een 25Kg zware rugzak tegen een berg op, krijg jij het dan ook warm ????, zolang je wijzernaald niet in het rode gaat, en je geen rare geluiden hoort, gewoon als normaal beschouwen.

groeten Marcel

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Loopt tie het rood in?.
Want dat is natuurlijk niet normaal.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Je moet ook niet in 4 blijven rijden maar terugschakelen naar drie. Zet een fiets maar eens in een hoge versnelling en trap tegen de brug op.............

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Door het nieuwe rijden zijn de meeste mensen een beetje verprutst kwa schakelen.
Ze willen met een zware caravan en alles erop en eraan in de 5 omhoog.
Die bak zit er niet voor niks, schakelen met dat ding en niet onder de 2500 voor een diesel en onder de 3000 voor een benzine auto komen.
Daaronder schakelen met die bak.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

je kunt jouw 2 dieselfords niet zomaar vergelijken. Een nieuwe diesel heeft vaak een lichter vliegwiel om de auto levendiger te laten reageren (minder massatraagheid), en de koppelkromme ligt anders (het koppel van een niewe diesel is bij lage toerentallen meestal minder hoog (verhoudingsgewijs), zeker in vergelijk met een "oude" diesel) Sjaak

bmw1602 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor de reacties,
In het rood is hij nog niet gelopen door gas minderen en terugschakelen maar in tegenstelling tot m'n oude mondeo is dit toch wel mogelijk.
De éerste keer ben ik nog gestopt voor de zekerheid en na kontrole van olie en k.vloeistof doorgereden.
Wat toen wel opviel was de enorme hitte en rokende walm toen ik de olievuldop vh kleppendeksel haalde.

Voor de extra speling, wielophanging en motorsteunen zijn nog heel.
Heeft deze auto ook een maximale uitslagdemper???

Doktor (0) PRO, 17 jaar geleden

warm lopen:
1, als de airco aanstaat gaat de koelventilator dan constant zachtjes draaien of gaat hij 30/60 seconden inkeer hard draaien? als hij constan zachtjes draait is het goed, als hij dat niet doet dan is de weerstand(en stekker waarschijnlijk) van de koelvin stuk (zit in de behuizing van de koelvin, onderzijde links).
2, bij deze diesel motoren word de waterpomp aangedreven via een asje achterop de stuurpomp, dit asje met spiebanen wil wel eens slijten en dan valt de waterpomp af en toe uit. als dat zo is dan moet je waarschijnlijk een nieuwe stuurpomp en waterpomp monteren.


aangrijpen koppeling is bij sommige type's erg vervelend, is weinig aan te doen helaas.

bmw1602 (0), 17 jaar geleden

Hallo, De koelventilator is goed.
Ik denk dat deze motor sneller over te belasten is door in een hoge versnelling vol vermogen met caravan
aan te spreken. Hierop is de koeling niet voldoende berekend.
Voor wat betreft het snelle afslaan bij wegrijden heb ik een spontane ontdekking gedaan.nl.
Na het afsluiten van de vacuumslang vd EGR slaat de auto niet meer af.
Dit is ook goed te zien wanneer ik het gaspedaal even aantip viel het toerental voorheen even terug tot 650
Nu blijft hij keurig op 850 en niet effe eronder.
Tevens valt op dat bij accelereren op de snelweg de auto veel minder walmt.
Groeten Djon

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan ben ik bang dat je egr klep aldoor heeft gelekt, en dat je daardoor nogal wat pit kwijt raakt. Deze hoort zeker bij vollast NIET meer geopend te zijn en dat was die bij jou wel. Het kan zelfs zijn dat ie nu nog niet helemaal dicht staat, dus is afdoppen zeker het overwegen waard.

Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.