auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Taunus: warmlopen ford taunus 1600 b 1982

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

hallo ;

ik ben momenteel in bezit van een taunus die steeds warm loopt ..
de temperatuur gaat na ong 5 km steeds naar het rood .

heb deze week eens den thermostaat uitgepakt en zonder gereden maar dat heeft geen verschil .
dacht dat het ook zou kunnen gelegen hebben aan de visco koppeling , maar deze is goed bevonden ..ik had toevallig nog een tweede rijden en de viscos vergeleken op een goede werking !!!!

kan dit eventueel liggen aan een slecht of verkeerd werkend temperatuur sensor ??
heeft iemand dit probleem ook al eens tegengekomen ?!


mvg christoph

Geplaatst door

stoffel10 (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

schoepen waterpomp al eens gecontroleerd (los op het asje)? dan loopt hij ook zo warm.

Nog 3 mogelijkheden:
1. temperatuurzender in het blok niet goed
2. temperatuurmeter geeft niet juist (meer) aan. Meestal geeft ook de benzinemeter dan niet juist meer aan. Vaak hebben deze auto's nog een spanningsbalanser achter op de klok zitten. Indien deze defect is, heb je dezelfde klacht.
3. radiateur (gedeeltelijk) verstopt of de koelraten hierin zitten los

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

Ik heb vroeger een gelijk probleem gehad met een Taunus met WP Viscose-koppeling.
Ik heb toen de Viscose-koppeling en vin tijdelijk direct verbonden met ijzerdraad waarna het koelprobleem opgelost bleek te zijn.
Er bleek toen een te klein koelblok in de al reeds vervangen imitatie-radiateur te zitten.
(minder aantal koelkanalen en halve diepte van origineel en daarbij minder brede koellammellen)
Na het vervangen van deze foute imitatie-radiateur waren de problemen volledig opgelost.
Al met al kijk even kritisch naar de radiateur en vergelijk deze met een originele want daar zou het probleem mogelijk wel eens kunnen zitten.

Mogelijk kan het ook nog de koppakking zijn welke uitlaatgassen naar het koelsysteem doorlaat.
Dan zou natuurlijk wel een te hoge druk op het koelsysteem waarneembaar moeten zijn.
Uitlaatgassen in het koelsysteem kun je even laten snuffelen naar c.o. waarde.

Succes,

Henk

H.v.d.Schoot 0

15 jaar

Dit komt waarschijnlijk door een aangekoekte radiateur, waardoor de warmte niet wegkan.
Als je hem aftapt en goed erin kijkt bij de dop is het wel te zien, zit niet dicht maar de kanaaltjes zijn te klein geworden.
Spoelen helpt niet, het loopt wel door maar de aangroeisels blijven zitten.
Zeer de moeite waard om te controleren.

groet
Robin Meyer

RGMeyer 0

15 jaar

hallo jongens ;

alvast bedankt voor jullie vele reakties ! lijken mij aardige tips voor eens even te kontroleren !!!!

alvast het volgende ;

de radiator is reeds gereviseert geweest ! daar het probleem toen al aanwezig was heeft dit volgens mij niets te maken met imitatie of zo !!
de temperatuur meter gaat inderdaad naar rood , doch de benzinemeter slaat niet volledig uit , wat dus waarschijnlijk de spanningsbalancer ook doet uitsluiten !!
de waterpomp ga ik deze week eens demonteren , kan mss probleem zijn met de schoepen ,de distributie moet bij deze toch vervangen worden !!
aankoeken van radiator sluit ik uit , daar deze vervangen geweest is ... koppaking ga ik even kontroleren met de co tester !!

ik hou jullie alvast op de hoogte !!

mvg christoph

stoffel10 0
badge

15 jaar

[quote=stoffel10]de temperatuur meter gaat inderdaad naar rood , doch de benzinemeter slaat niet volledig uit , wat dus waarschijnlijk de spanningsbalancer ook doet uitsluiten !!

mvg christoph[/quote]
En dat is nu net een denkfout die je maakt! Je moet het ongeveer zo zien: wat de ene meter teveel aangeeft, geeft de andere te weinig aan.......... ( balanceren betekent evenwicht! )


Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

hallo jongens ,

Vandaag effe voortgedaan aan de wagen en probleem is opgelost !!

Bij het veranderen van de distributie heb ik dan toch maar besloten , uit voorzorg , om de waterpomp mee te vervangen ( ong 50 € ).
Doch echter het probleem was echter nog niet opgelost , temp meter ging nog steeds naar rood !!
Daar ik iedere mechanisch onderdeel al onder de loep genomen had ( thermostaat , visco kopp , radiator , waterpomp ) heb ik mijn aandacht gevestigt op de temperatuursensor !

Ra Ra Ra , bij het veranderen van deze sensor was alle probleem nu eindelijk opgelost !

Temp blijft mooi in het midden zowel stationair , bij file , bergop , of volgas !!!!

Blijkbaar kunnen deze sensoren ook een valse waarde geven en niet enkel werken / niet werken !

Toch wil ik iedereen bedanken die heeft helpen meedenken en de leuke tips die ze hebben, gegeven !!!
Petje bedankt voor de laatste tip , zo had ik het nog niet bekeken !!!!!!!!

mvg christoph

stoffel10 0
badge

15 jaar

[quote=Petje57]Nog 3 mogelijkheden:
1. temperatuurzender in het blok niet goed[/quote]
De goede oplossing had je al gehad.........

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Taunus of stel zelf een nieuwe vraag.