Ford Focus 2003: werking gasdemping stationair

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: FYDD, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

het toerental loopt op tot boven 2000 als de auto in zijn vrij gezet wordt ,terwijl de auto rijdt.dit blijft aanhouden tot de auto stilstaat,dan loopt het toerental in 2 stappen terug naar 800.met de obdtest is geen afwijking te zien.stappenmotor schoongemaakt,gasklep gereinigd,carterontluchtingsslang is heel .computer gereset.
het effekt is storend.alles werkt verder perfekt.
vraag:hoe werkt het dempen van het toerental,omdat de motor in de vrijloop staat zou het toerental toch terug moeten lopen?wat is de connectie?

leon10

Geplaatst door leon10 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

9 Reacties

1 jaar geleden - kaleido 1

Waarom zou je dit doen ?

1 jaar geleden - Heino4267

Dit is waarschijnlijk ten gevolge van de toenmalige milieueisen zo in gesteld in de software, dus dan is het 'by design" zo en geen fout die je kunt corrigeren.

1 jaar geleden - kaleido 1

Zijn inderdaad meer merken die dit hebben.
Het is ook geen situatie die gangbaar is.

1 jaar geleden - leon10

ik denk dat mijn beschrijving niet goed gelezen (of beschreven) is. ik wil niets veranderen,maar het toerental loopt ongewenst te hoog op ,pas sinds kort na 20 jaar,tot boven de 2000 toeren en gaat na 10 seconden terug naar 1500 en nog 5 seconden later naar 800.dat is in mijn ervaring te traag en geeft onnodig lawaai. omdat ik de auto de laatste 100 meter in zijn vrij laat lopen valt het mij op,dat het toerental pas terugloopt ,zodra de auto stil staat. Je zou zeggen dat de auto losgekoppeld is van de motor,dus is de vraag : hoe werkt het mechaniek,dat toch onder invloed staat van de rollende wielen. het geeft niet als je het niet weet,ik weet het ook niet.

1 jaar geleden - Heino4267

Wat dit verschijnsel zou kunnen veroorzaken is een vacuumlek.

1 jaar geleden - leon10

ik heb de slang achter de inlaat en carterontluchting gecheckt is er nog ergens een vacuum aansluiting?

1 jaar geleden - Heino4267

Een garage checkt dat met een rookmachine. Een beproefde methode voor zelfsleutelaars is om met een spuitbus met iets brandbaars (bv. remmenreiniger) voorzichtig te spuiten rond onderdrukslangen bij een stationair lopende motor. Als dan het toerental wijzigt, heb je een lek gevonden.

1 jaar geleden - leon10

stationair probleem opgelost.er zat een gat in de slang achter de luchtinlaat.bedankt voor de hulp.
ik begrijp nog steeds niet wat de werking is,maar ben tevreden.alles werkt als van ouds.

1 jaar geleden - leon10

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.