Bij het vervangen van mijn zomerbanden voor mijn winterbanden had ik gemerkt dat er een wielbout beschadigd is.
Navraag bij de Ford garage levert op dat de hele naaf vervangen moet worden.
Dat vind ik vreemd omdat je een wielbout bij de mondeo er uit kan tikken (gelezen op een forum) en kan vervangen.
Hoe werkt dat bij de S-Max? Zitten die vastgelast oid?
Bij het zoeken naar losse wielbouten op verschillende onderdelensites kom ik trouwens ook geen losse bout tegen voor de S-Max.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koop of leen een draadvijl. Zoek de spoed op en werk de schroefdraad bij . Te koop bij de gereedschaphandel!
Groeten.
wielbouten(universele) zijn toch ook bij iedere autowinkel te koop en anders wel te bestellen? Anders bij de sloop. Schroefdraad kun je opnieuw tappen, zoals PUNT al noemde.
Succes
12 jaar
Schroefdraad kun je opnieuw tappen,maar als de beschadiging te groot is krijg je van die platte draad.
En is de draad van de wielbout beschadigd door beschadigde draad in de naaf?.
12 jaar
heeft u wiel bouten of wielmoeren in de hand als u het wiel demonteerd, met andere woorden zitten er gaten of bouten in de naaf
Er steken bouten uit de naaf.
En hier is er 1 van beschadigd.
Zou ik dat met een draadvijl kunnen repareren? Volgens mij is het nog niet zo heel erg beschadigd.
En wat voor draadvijl voor een draad M14x1.5? (ik heb hier geen ervaring mee...)
12 jaar
Vraag er naar bij een automaterialen handel. Als je zo´n vierkante vijl ziet is de werking direct duidelijk.Succes.
gebruik wel een nieuwe moer anders kans dat de moer de draad weer beschadigd
Ik zou in dit geval de hele naaf vervangen, waarschijnlijk heb je een bout doorgedraait en is het schroefdraad beschadigd.
Nieuw schroefdraad tappen kan wel maar als ie niet goed gaat kan je evengoed de hele naaf vervangen.
Marco
12 jaar
Dat denk ik ook, Die Ford dealer had hier ook al naar gekeken, en dit advies meegegeven. Wat de TS ook moet realiseren, is dat een gerepareerde schroefdraad, niet meer zo sterk is. Hierdoor worden de overige 3 moeren/ bouten zwaarder belast, zodat deze ook sneller verslijten.
Het gaat uiteindelijk om de veiligheid, wat de TS hiermee doet, moet hij natuurlijk zelf weten.
volgens mij zijn deze bouten er ingeperst, goed ik kan het vanaf hier niet beoordelen, maar een dealer verdient meer aan xxxxx dan aan xx, maar als je deze draad netjes herstelt met een nieuwe moer zou ik persoonlijk nog wel mee rijden
Klopt Jan, maar jij bent in staat om dit juist te beoordelen. Bovendien kun jij dit euvel verhelpen.
Bij de TS is dit een ander verhaal. Hij wordt (naar ik aanneem) juist geadviseerd door de Ford dealer.
Ik ga nog eens kijken hoe erg de beschadiging is en afhankelijk daarvan koop ik een draadvijl of ga ik naar de ford garage.
Volgens mij zat de beschadiging vooral op de punt van de bout. Maar ik heb er een moer overheen moeten draaien (dat wiel moest er toch weer op...) en ik weet niet wat het effect daarvan is geweest.
Over het puntje: goed geholpen bij de ford garage.
Ze hebben het nog niet gezien, maar ik had erover gebeld. Vijlen doen ze niet, gelijk een nieuwe naaf is het advies.
Ja op zich wel goed geholpen bij onderhoud, maar ze zijn nogal prijzig. Een niet ford garage kan onderhoud volgens mij goedkoper uitvoeren.
Niemand die (goed) reageert op de vraag of en waar ik een andere bout kan bestellen en hoe deze vastzitten.
Waarschijnlijk dus niet bekend... Dan ga ik daar niet meer verder naar zoeken.
Dedankt voor de info. Zodra ik nieuws heb hoe dit is opgelost zal ik het plaatsen.
12 jaar
Je zou kunnen kijken wat de spoed is van de schroefdraad en daar bij een technische groothandel een snij-ijzer voor halen en kijken of je op deze manier de draad op kunt zuiveren.
Als er schroefdraad uit de moer steekt zou je ook het beschadigde deel 2 a 3 gangen glad kunnen vijlen zolang er maar voldoende draad overblijft voor een volle moer dikte.
Velg zit gecentreerd op de naaf bouten houden hem alleen op zijn plaats dus als er nog een volledige moer dikte draad overblijft draagt hij nog evenveel als de andere 3 moeren.
[quote=FordReneFord]Ik ga nog eens kijken hoe erg de beschadiging is en afhankelijk daarvan koop ik een draadvijl of ga ik naar de ford garage.
Volgens mij zat de beschadiging vooral op de punt van de bout. Maar ik heb er een moer overheen moeten draaien (dat wiel moest er toch weer op...) en ik weet niet wat het effect daarvan is geweest.
Over het puntje: goed geholpen bij de ford garage.
Ze hebben het nog niet gezien, maar ik had erover gebeld. Vijlen doen ze niet, gelijk een nieuwe naaf is het advies.[/quote]
Oké, als ze hem nog niet gezien hebben vind ik dit ook kort door de bocht. Telefonisch kun je zoiets ook niet beoordelen.
Zo´n bout kun je in ieder geval bij de Ford dealer halen/ bestellen. Dat moet geen probleem zijn
[quote=Ralf_Jensen]Zo´n bout kun je in ieder geval bij de Ford dealer halen/ bestellen. Dat moet geen probleem zijn[/quote]
Dat kan dus niet, dat vind ik zo raar.
Deze bouten worden niet los verkocht, alleen in één geheel aan de naaf.
Ook bij winparts of mister-auto staan ze niet op de lijst. De naaf trouwens ook niet...
12 jaar
Hoeveel mm is er beschadigd . Slijp met een doorslipschijf dat stukje er af . Er steekt altijd wel een stukje door de moer heen. Netjes afwerken en klaar is RENE. Dit duurt al 5 dagen . Succes.
[quote=Punt]Dit duurt al 5 dagen . Succes.[/quote]
Ja, maar mijn winterbanden zitten er nu op. En nu heb ik ook geen probleem.
Het gaat erom dat ik straks mijn zomerbanden er weer om ga zetten.
En dan...
Rigoreus het laatste stukje eraf halen... zie ik niet zitten.
Ik ga kijken voor een een draadvijl. Lukt dat niet: nieuwe naaf.
Bedankt allemaal voor de info en de aandacht.
Ik laat weer van mij horen als ik een oplossing heb.
(in het voorjaar dus....)
12 jaar
De bouten kunnen dus wel vervangen worden. Ford levert ze alleen niet.
De garage had eerder al eens een naaf vervangen en van de oude naaf de goede bouten eruit getikt.
Hier hebben ze er 1 van overgezet op mijn S-Max.
Een stuk goedkoper dan een hele naaf.
Tip voor diegene dit dit heeft met een voornaaf:
Laat een nieuwe achternaaf bestellen en de bouten overzetten.
De achternaaf is namelijk een stuk goedkoper dan de voornaaf (E 100,- verschil begreep ik).
Of kijk of je een naaf bij de sloop kunt kopen en zelf de bouten eruit tikken.
12 jaar
Bedankt voor de tip en feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar