Ford S-Max 2007: remprobleem/abs?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Probleem is dat de auto na een koude start(moet lang stilgestaan hebben!) de rem niet vrijgeeft. Soms gaat ook het waarschuwingslampje van het stabiliteitssysteem branden. Na herstarten verdwijnt de foutmelding maar niet direct het probleem met de rem. Lijkt alsof de ABS in werking treedt want het rempedaal kan niet ingetrapt worden. Vanochtend enkele minuten de motor laten draaien en daarna werkte rem weer normaal.
Probleem heeft zich nooit voorgedaan bij het rijden.
Garage kan geen foutmelding vinden. Wie heeft raad?

hmk

Geplaatst door hmk (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford S-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Garage is een dealer? Anders de auto een nachtje voor de deur van de dealer laten staan en dan uitlezen?

hmk (0), 12 jaar geleden

Ja het is een garage, auto heeft er al een nachtje gestaan maar je raad het al, geen storing......
Ze zeggen dat het misschien "abs systeem" is en dus vervangen.... Ik twijfel, bij rijden en overdag herstarten totaal geen problemen. Alleen dus als hij zeg maar 'een nachtje' heeft stilgestaan. Het lijkt erop dat als de motor iets warm is het probleem zich niet voordoet.

hmk (0), 12 jaar geleden

Dealer bedoelde ik dus :-)

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Zit er een electronische handrem op?

hmk (0), 12 jaar geleden

Nee geen electronische handrem. Wel Hill Launch maar die heb ik uitgezet.
Vanochtend weer hetzelfde problee, na het wegrijden is het rempedaal niet in te drukken. De auto remt dus niet maar het rempedaal weigert Waarschuwingslampje van het stabiliteitssysteem gaat na enkele 100e meters branden. Wagen met de handrem stilgezet. Opnieuw starten en probleem (rempedaal weer gewoon indrukbaar en controlelampje) is weg ?!?!?!?! Rest vd dag met het rijden (ook na talloze malen starten) geen enkel probleem. rararara wat is het.

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Wanneer het probleem zich voordoet, heb je dan vlak daarvoor, na het contact aanzetten een bromtoon gehoord vanuit de motorruimte? (ABS-pomp)
Het probleem lijkt te ontstaan doordat er druk op de hoofdremcilinder wordt gezet door het ABS. Je kunt proberen de zekering van de ABS pomp te verwijderen en op deze manier elke ochtend de auto te starten. Is dan het probleem over, moet je het in elk geval in het ABS zoeken. Voordat je wegrijdt met de auto moet je de zekering wel weer terugzetten, want anders ontstaan er gevaarlijke situaties. Is de stekker van de ABS unit gecorrodeerd? Als de auto normaal rijdt en je hard remt op een gladde ondergrond, grijpt dan het ABS wel in?

Doktor (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze motoren hebben een vaccumpomp voor de rembekrachtiger, daar zit een klepje op geschroefd waar de leiding op zit die naar de rembekrachtiger gaat, als ik het zo hoor dan blijft dat klepje in koude toestand hangen waardoor er geen bekrachtiging is en het rempedaal vast zit/ hard aan voelt.

Dit is een bekend verschijnsel, er is een verbeterd klepje te koop voor een paar euro.

Alleen dit in combinatie met de foutmelding op dashboard kan ik niet helemaal rijmen, maar is te proberen.

Suc6

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja natuurlijk, je hebt gelijk Markus. Dat moet het wel wezen, daar is inderdaad een TSB van. En die foutmelding is dan ook te verklaren want het vacuüm in de bekrachtiger wordt gemeten om een goede werking van ESP te waarborgen. Als dat vacuüm niet goed is zal er een foutmelding ontstaan.

Groet,

Kees

hmk (0), 12 jaar geleden

HMK,

Heel erg bedankt voor de tips, de garage heeft alleen (eigenwijs) eerst het slangetje naar de vacuumpomp vervangen omdat daar (volgens de tekening) ook een klepje in zat. Vanochten weer gestart en weer het probleem.
Ik had ondertussen ook al op het amt forum gelezen over het vervangen van terugslagklepje.
Zucht, terug naar de garage vandaag. Daar laten ze zien op de foto dat het aansluiting(wartel) op de vacuumpomp voor mijn kenteken niet vervangen kan worden....... Ze zeggen dat er keen terugslagklep in zit en dat het waarschijnlijk dan toch de vacuumpomp is. (schoep kapot?) Kost +/- 300,= ex montage....... Ze bestellen nu toch de aansluiting op de vacuumpomp en dan moeten we volgende week maar weer zien.
Garage zei ook nog dat er een gaatje in het membraan kan zitten. Lijkt me stug omdat hij het bij "bedrijfstemperatuur" wel goed doet.

Wordt vervolgd.

slayer1981 (0) PRO, 12 jaar geleden

Aansluiting(wartel) vervangen en je bent van je probleem af

hmk (0), 12 jaar geleden

[quote=slayer1981]Aansluiting(wartel) vervangen en je bent van je probleem af[/quote]
Wartel met daarin het klepsysteempje met het kunstof "paddestoeltje" vervangen. Kosten van onderdeeltje +/- € 10,= .............. 5 minuutjes werk! en ja hoor , probleem is weg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Garage zei nog dat ze eigenlijk dit onderdeeltje niet los mogen vervangen. Onzin. Probleem vind ik alleen dat als Ford de complete vacuumpomp vervangt (kosten 300,= + arb.loon) het euvel ook weg is omdat dan automatisch natuurlijk er ook een nieuw terugslagklepje in zit. Je zou dan als onwetende denken dat dan inderdaad de vacuumpomp kapot was...........

Probleem dus zeer goedkoop opgelost :-)

AndyGuzzi (0), 5 jaar geleden

Dag HKM en Doktor,
Kunnen jullie mij een foto of het exacte onderdeelnummer bezorgen van dit onderdeel (AansluitingsWartel met daarin het klepsysteempje met het kunstof "paddestoeltje" ) bezorgen? Ik heb hetzelfde probleem.... maar weet niet welk stuk jullie exact bedoelen??? (is dit de check valve??) Bedankt Andy

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Andy,
Dis topic is zeven jaar oud.De meeste kans heb je als je ze rechtstreeks via mail benaderd
Ferry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.