Regelmatig klapt de zekering van de ruitenwisser er uit. Men heeft mij verteld dat dit een massa probleem is. Ik heb daarop de massa van het relais aan het L.V. scherm direkt aan het chassis vastgemaakt i.p.v. aan het scherm. heeft het even gedaan en weer eruit. weer nieuwe kontakten eraan gemaakt nu gesoldeerd. weer paar dagen, regenbui en pats, weer eruit. wie weet van dit probleem, alvast bedankt. AD
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan net zo goed aan een stroef mechanisme liggen of een deels defecte motor.
het mechanisme is ok. alles los gehad en in t vet. ga deze week motortje uithalen en laten doormeten. bedankt en je hoort nog.
17 jaar
motortje doorgemeten, is ok. asje en wormwieltje opnieuw in t vet gezet en op advies monteur zekering van 40 amp ipv. 20 ingezet. en hij blijft het voorlopig doen. groetjes ad.
17 jaar
Pas op met het vergroten van zekeringen je bedrading die erop zit is niet berekend voor 40 amp het gevolg zal zijn,brand gr. Bas
17 jaar
Probeer 25 Amp0ere zekering, niet hoger.
heb het nog gevraagd aan die monteur of het geen kwaad kon. geen probleem zei hij. maar ga toch proberen met 25 amp.
17 jaar
DIe monteur kan wel zeggen dat het geen kwaad kan,maar bij een zekering van 40 amp hoort bedrading van 6 mm kwadraat
En bij een zekering van 25 amp hoort 2,5 kwadraat. die bedrading die aan je ruitenwissermotor zit is 1mm kwadraat.
Dus in dit geval gaat de zekering er niet uit maar je berdrading. gr Bas
17 jaar
Ik zaL de beste man het verhaal vertellen, hij zal dit waarschijnlijk niet weten en had de beste bedoelingen met zijn advies maar aan brand hebben we niets. Standaard zit er 20 amp. in. Volgens "Cor 1822" kan 25 amp. geen kwaad, deel je deze mening? groetjes Ad.
17 jaar
Ja 25 amp gaat nog wel maar ga beslist niet hoger. Je moet het zo zien,een zekering is een beveiliging van het circuit waar hij inzit, anders hadden ze net zo goed alles kunnen monteren zonder zekeringen en alles doorverbinden. gr Bas
17 jaar
door omstandigheden toch nu pas motortje vernieuwd hoewel de zware zekering erin bleef, maar durfde dit niet langer. ivm brandgevaar. brobleem nog hetzelfde. wie weet nog wat? misschien toch relais? AD
16 jaar
extra massa aan de motor proberen???
je weet het niet!!
16 jaar
Als de zekering er direkt uit vliegt nadat je de wissers aan hebt gezet, raakt ergens de bedrading onbedoeld de massa (dit kan ook in de zekeringenkast zitten !). Als hij wel (eventjes) werkt na inschakelen zit het in het stangenstelsel / motortje / aandrijving, deze vraagt dan teveel vermogen.
Wordt het motortje niet erg warm?
Als je het motortje "los" laat draaien (dus zonder de stangen) blijft hij dan wél lang(er) zonder mankeren draaien?
Doet hij het alleen bij interval, of ook bij continu?
Vooral bij electrische storingen is het zaak zoveel mogelijk punt voor punt dingen "uit te sluiten", en zo te proberen bij de oorzaakbron uit te komen, anders blijf je aan het zoeken.
16 jaar
Motortje draait heel even met en zonder stangen zowel bij interval als continu. Er ligt ook geen bedrading bloot of maakt kontact met massa, of stangen. Draaisysteem draait heel licht. Als ik het motortje er uithaal, blijft het constant draaien op een starthulp en wordt ook niet overdreven warm. er zit dan natuurlijk geen relais tussen alleen de zekering van de starthulp, en die blijft erin.
16 jaar
kijk eens of je nergens anders sluiting maakt.
ik heb dit probleem gehad met vw transporter,maar dan met de verwarming.
zo gauw die aan ging vloog zekering eruit.
ook daardoor startproblemen en lege accuu.
wat bleek de draden van de verlichting van t dashbordkastje maakte sluiting.
draden gemaakt nooit meer last gehad
gr hans
16 jaar
advw,
Begrijp ik het nu goed, dat het ruitenwissermotortje "gewoon" aangesloten op de kabelstekker aan de auto maar heel even draait (wat is heel even??), maar "los", dus niet aangesloten op de auto, normaal draait (zekering van de starthulp net zo zwaar als in de auto) ?
Bovendien mag het motortje als hij maar even draait vrijwel niet warm worden, als het "(duidelijk) voelbaar is" is er iets mis, dan draait hij te zwaar.
Ik zou ook eens proberen om met een Ampèremeter (parallel geschakeld aan de motor) eens kijken hoeveel Ampère de motor "pakt" (los draaiend). Dit moet flink onder de "zekeringswaarde" zitten.
Robert
16 jaar
[quote=robert10078]advw,
Begrijp ik het nu goed, dat het ruitenwissermotortje "gewoon" aangesloten op de kabelstekker aan de auto maar heel even draait (wat is heel even??), maar "los", dus niet aangesloten op de auto, normaal draait (zekering van de starthulp net zo zwaar als in de auto) ?
Bovendien mag het motortje als hij maar even draait vrijwel niet warm worden, als het "(duidelijk) voelbaar is" is er iets mis, dan draait hij te zwaar.
Ik zou ook eens proberen om met een Ampèremeter (parallel geschakeld aan de motor) eens kijken hoeveel Ampère de motor "pakt" (los draaiend). Dit moet flink onder de "zekeringswaarde" zitten.
Robert[/quote]
Als je parallel aan het motortje meet,meet je spanning.
Je kan beter in serie met de bedrading meten, dan meet je de stroom. gr bas
16 jaar
Op de zekering van de ruitenwisser zit alleen het sproeierpompje nog bij, en die is ook goed.
Als het motortje aan de kabelstekker zit draait hij ongeveer 15 tot 30 sec. ook het "nieuwe" motortje dan gaat de zekering er uit.
Op de starthulp heb ik hem 15 min. laten draaien en is dan normaal warm. De zekering van de starthulp is 15 amp. in de zekeringkast is hij 20 amp.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar