Had de laatste 2 weken een matig zoemend/piepend geluid, hetgeen meeging met toerental.
Maakte niet uit of ik veel verbruikers inschakelde, geen verschil.
Boordspanning leek goed. Brandstofverbruik ging fors omhoog, van +/- 7,8 l/100 km naar 10,4 l/100 km. Afstandsbediening van sleutel werkte niet optimaal en wisselde sterk van werkafstand. Het leek links onder de motorkap vandaan te komen (als je ervoor staat).
Gisteren naar garage geweest voor een eerste indicatie, monteur zei dat het misschien wel de dynamo kon zijn, maar ook nog wat anders.
Met dit gegeven samen met een maat op zoek gegaan naar mogelijke oorzaak.
Bij steekproefmetingen waren alle keren het voltage naar mijn mening voldoende zo rond de 13,2 V
Het geluid leek een beetje op een ouderwetse storing op de radio, die niet goed ontstoord was.
Bij nauwkeurige spanningsmeting tijdens bedrijf bleek na een paar uur toch dat de laadspanning af en toe niet in orde was, deze zakte bij grote verbruikers af en toe tot 11,0 volt met draaiende motor. Vanmorgen dynamo (120A) gedemonteerd en vervangen voor een nieuwe, storing opgelost.
Waarschijnlijk komt het hogere verbruik door onvoldoende boordspanning waardoor de verschillende onderdelen niet optimaal werkten.
Ik had geluk dat het een 2 liter C-max is. Bij dit model zit de dynamo links voor in plaats van links achter (als je voor de auto staat), zodat het nog goed zelf te doen is. Het geluid is weg en auto start ook wat vlotter. Wij gaan het verbruik aanzien en ik kom hier nog op terug
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedankt voor je verhaal..
We gaan er van uit dat dit probleem opgelost is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar