Het probleem is als volgt, toen mijn katalysator nog onder de auto zat had ik een verbruik dat gemiddeld rond de 1 op 8,5 lag, dit is berekend over meerdere ritten zowel snelweg als binnendoor. vond dit altijd al wat hoog maar enigsinds aanvaardbaar bij zo'n motor. De co en lambda van de motor was inorde bij stationair en met gas geven.
Omdat de katalysator het binnenwerk ervan los lag is deze vervangen door een kat vervanger. De co ligt nu buiten de toleraties lambda weet ik niet maar dat is ook aannemelijk zonder kat. Nu is het geval dat het brandstof verbruik vele malen hoger ligt 1 op 5/4. Is het aannemelijk dat de lambda sonde defect of vervuild is en hoe kan ik het beste te werk gaan om de sonde te controleren, voltage meten? tussen de 0,2/0,7 volt? of moet ik het probleem toch ergens anders zoeken?
geen storingen
motor h22a5
2.2 vtec
alvast bedankt voor het mee denken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik vermoed dat door de kat er onder uit is de tegendruk anders is en daarom een hoger brandstof verbruik hebt.
groetjes jan.
bedankt voor de reactie
met de tegendruk zit inderdaad wat in het zal toch met de niet aanwezige kat te maken hebben. Hoe kan ik het beste de lamda sonde controleren naar mijn idee is alleen de de weerstand van het verwarmings element te controleren. En alleen door het vervangen van de sonde te controleren of het effect heeft? Waarom ik de sonde wil controleren is omdat ik toen de kat er nog onder zat ook niet heel tevreden was met het brandstof verbruik. daar zit een twijfel omdat de co lambda etc wel in orde waren...
dus wie helpt me verder?
15 jaar
de lambdasonde kan je testen met een tester die daar voor is of door het meetwaarde blok uitlezen met de testkast.
groetjes jan.
Helaas is de auto niet uitgevoerd met obd maar met knippercode. ik zal eens kijken of ik aan zo'n tester kan komen.
bedankt voor de informatie!
15 jaar
Beste Richard,
Is je storingslampje op je dashbord gaan branden?
gr
honda-men
storings lampje is niet gaan branden en heeft ook geen storingen.
he het signaal van de lambda sonde gemeten en die word keurig geregeld ook is de lambda in orde blijft op de 1. Dit geldzowel in het hoge als lag toeren gebied. het uitlaatdeel voor de lambda heb ik gecontroleerd op lekkage en dat is niet aanwezig!
heb de ontsteking afgesteld de stond er iets naast maar niet heel zorg wekkend. ga nu een tank leeg rijden en kijken of het verbruik is verbeterd.
persoonlijk verdenk ik toch de kat ervan!
bedankt voor de reacties
15 jaar
Beste richard,
hou ons op de hoogte.
vr.gr
honda-men
Ik denk toch dat dit in het vervallen van de kat zit, de lambda sondes willen verschil zien voor en na de kat, aangezien dat er niet is gaat de ecu meer brandstof inspuiten. Dit soort problemen krijg je ook vaak met auto's op gas, die hebben zo weinig uitstoot dat de hele zaak ontregeld raakt. Hiervoor wordt dan vaak een lambda simulator geplaatst.
gr
Peco Power
Een 1997 auto heeft volgens mij nog geen lambdasonde na de kat, alleen eentje voor de kat.
Ook betwijvel ik dat een ecu meer gaat inspuiten als er wel een 2e lambda is die hetzelfde signaal geeft als de 1e.
Ten eerste omdat dat slecht voor het milieu is en ten tweede omdat dat niets oplost.
Ten derde omdat tijdens periodes van acceleren en volgas rijden de 2e lambda sonde geacht wordt het zelfde signaal te geven als de 1e.
Ik geloof niet in een hoger brandstofverbruik door de kat, zeker niet als dit al een katvervanger is.
Oldford, je kunt daar best gelijk in hebben, maar ik heb het bij veel amerikanen op gas meegemaakt dat de hele zaak op hol sloeg door een te lage waarde, vandaar mijn opmerking richting 2e lambdasensor en geen kat meer.(alhoewel, al die2.2 preludes hier in nederland liepen volgens mij op gas) Honda was nogal vlot met milieu aanpassingen dus ik dacht dat ie al 2 had.
Dan zou te weinig tegendruk dus het probleem moeten zijn.
gr
Peco Power
Beste Peter,
Inderdaad de prelude 2.2 vtec heeft 2 lambda sensors, een in het uitlaatspruitstuk en een in de voorpijp VOOR DE KAT
Het zijn wel 2 verschillende (verschillende onderdeelnummers)
gr
honda-men
Had ik toch een beetje gelijk, maar helaas is het niet de oplossing voor het probleem..
gr
Peco Power
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Prelude of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar