Honda Civic: Civic CEL 8 & 1 [TDC & Oxygen]

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: D15B2

Afgelopen week reed ik met mijn Civic EG4 '91' ging ik richting huis en ineens ging het Check Engine Light lampje branden.
Ik moest naar huis dus ik probeerde gewoon naar huis te rijden maar merkte gelijk op dat er iets fout is, het voelde net of je geen kracht meer hebt en de auto kwam niet boven de 3500rpm (na wat research blijkt dit LIMP mode te zijn?)

Thuis aangekomen heb ik proberen uit te zoeken wat deze fout veroorzaakt en door de 'short-wire' methode ben ik erachter gekomen dat het code1 & code 8 is.
Na wat onderzoek blijkt

1 - Primary Oxygen sensor te zijn (lambda?)
2- Top dead center

Voor Code 1:
Heb ik de Oxygen Sensor doorgemeten onder de motorkap netjes 0.1 - 0.9 af en toe 0.45 (dit zijn goede waardes volgens het Internet?)
Ook nog eens gebackprobed(heet dat volgens mij) bij de ECU kabels precies hetzelfde 0.1 - 0.9 en ook af en toe 0.45
Beide waren goed fluctuerend (2000rpm en stationair) dit zijn toch goede waardes? Waarom krijg ik ineens tijdens het testritje een CEL voor de Oxygen Sensor?

De tweede blijkt dus de top dead sensor te zijn die zich bij dit model bevind in de distributor, maar van wat ik gelezen heb kan het ook zo zijn dat de distributieriem een paar tanden geskipt is? Verder geen idee waar ik naar moet kijken of proberen en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

* Voorheen reed de auto altijd goed en nooit een CEL gehad, zou het misschien door het koude weer kunnen komen?
* Wat ik wel heb gemerkt is als de motor koud is dat hij zich dan in LIMP mode bevind (rijdt echt niet fijn - een beetje krachtloos) na even een klein stukje rijden (motor laten opwarmen, motor uit en weer starten) verdwijnen alle lampjes en heb ik gewoon weer vol vermogen alsof er niks aan de hand is

Ik hoop dat ik genoeg heb geprobeerd en geresearched voor jullie om mij verder te kunnen helpen.
Ik haal mijn informatie van het Internet en ben dus eigenlijk een beginner in de scene, dit is allemaal nieuw voor mij

Alvast bedankt

Dongee

Geplaatst door Dongee (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Dongee (0), 11 jaar geleden

Niemand? Tips of suggesties dan?

Vandaag weer opnieuw doorgemeten Sensor kant - Ecu kant beide nog steeds goede waarden.
ECU Reset gedaan - Code 1 ging uit.

Even snel een stukje gereden (Warme motor) en als je hem even in de toeren jaagt voor een klein stukje 3000-4000 komt Code 1 weer tevoorschijn.

Dongee (0), 11 jaar geleden

Van het weekend gekeken naar de timing of alles nog goed stond TDC, dit was wel het geval.
Dus nadat ik alles weer dicht en vast had gemaakt en startte de auto, was de CEL uit.

30 min gereden niks aan de hand, heb gewoon alle vermogen geen apart rijgedrag alles was gewoon weer goed.

Misschien had het toch iets met het koude vriesweer te maken? Geen idee maar in ieder geval heb ik nu geen CEL1 en CEL8 meer !

Thanks !

Dongee (0), 11 jaar geleden

En het weer is weer kouder geworden, sneeuw en vriezen... Sindsdien heb ik weer CEL1 & CEL8, dus het heeft wel degelijk te maken met het koude weer.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn, waardoor hij in het normale weer (boven 3 graden) wel normaal rijdt/start en met het koude weer sneeuw en vriezen een CEL geeft en in LIMP mode gaat?

JdeP (10), 11 jaar geleden

Misschien verandert de weerstand van deze sensoren door de koude omdat ze al wat ouder zijn,en verlangen naar de eeuwige jachtvelden? [url=http://www.cheesebuerger.de/smilie.php][img]http://www.cheesebuerger.de/images/smili...[/img][/url]

Dongee (0), 11 jaar geleden

Dus dan heeft het te maken met de sensoren en zou het dus handig zijn om de lambda sensor en de ontsteking te vervangen omdat hier de tdc sensor in zit als het goed is.
Of heeft het te maken met dat de bekabeling niet meer goed is?

(hij is wel laatst door de apk keuring heengekomen toen het beter weer was, dus dan werkt de lambda sensor toch eigenlijk wel goed?)
Ik hinder mij eigenlijk alleen aan het vermogenloze en het hoge benzine verbruik doordat hij in 'limp' mode gaat als het koud is.

Bedankt voor uw antwoord !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.