Honda Civic: rembekrachtiger/Booster

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Ik krijg nu de indruk dat mijn rembekrachtiger/booster langzaam aan het overlijden is.
Waarom, omdat als ik nu in de auto stap en ik trap op het rempedaal, dit doe ik altijd voordat ik de auto start.
Dan is de rempedaal gewoon hard, is niet altijd zo, maar komt steeds vaker voor.
Meestal wanneer de auto langer stil staat, en dan bedoel ik s 'middags stil zetten en de volgende dag weer pakken.
Maar start ik de auto, dan zakt het pedaal een stukje en dan is er niets aan de hand. en dan voelt het pedaal ook niet meer hard aan.
Heb ik een lek in mijn booster, hoe zou ik dit kunnen controleren ?
De vaccuumklep heb ik al gecontroleerd, kan op de ene kant doorblazen en andere kant niet.
Het enigste wat mij wel opviel is het volgende:
Achter de hoofdremcilinder, dus waar hij gemonteerd is op de booster.
Zat in begin een lek spoortje (ik denk van olie), dat heb ik toen schoongemaakt.
Nu heb ik gisteren weer gekeken en nu zit er wat roestvorming erop, en ik vond het zelf een beetje slof/nattig.
Dan heb ik over dat het lek spoortje over het midden van de booster, naar beneden loopt.
Maar heb geen remolie verlies of lekkage op het chassis.
Zou hij daar misschien lek zijn ?

HenkyBoy

Geplaatst door HenkyBoy (55) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Rembooster is niet overleden. Integendeel: deze werkt precies zoals het hoort te zijn.
Als je wilt weten of de pomp lek is, zul je deze moeten demonteren v/d bekrachtiger. Dat is de enige manier om duidelijkheid te krijgen.

kaleido 1 (965) PRO, 11 jaar geleden

Dat is toch remolielekkage van je hoofdremcilinder , pak deze maar eens los en kijk of hij niet nat is , achter de stofhoes.
Als je rembooster aan de binnenkant nat is weet je het zeker.
Rembooster moet in principe zijn vacuum vast houden , maar door slijtage van afdichtingen kan het vacuum langzaam weg lekken , zolang hij geen problemen geeft als de motor loopt , zou ik me geen zorgen maken , wel over de hoofdremcilinder.

HenkyBoy (55), 11 jaar geleden

Maar ik heb nooit mijn remolie bij moeten vullen.
U heeft over een stofhoes, maar volgens mij (hoofdremcilinder) zit deze gewoon op de booster gemonteerd met boutjes/moeren.
En ik zie hier geen stofhoes.
Henk

kaleido 1 (965) PRO, 11 jaar geleden

Heb je hem er al af gedraaidt dan , boutjes/moertjes los draaien , en de hele hoofdremcilinder naar voren halen met de remleidingen er nog aan , dan zie je het vanzelf.
Ook al hoef je niet bij te vullen , wil niet zeggen dat je niets verliest. goed kijken , een mm zakken zie je niet ,maar is veel remolie.
Als je de hoofdremcilinder terug plaatst , let dan wel op de drukstift dat deze weer goed in de hoofdremcilinder valt.
Is dit niet iets tehoog gegrepen trouwens , je moet wel weten wat en waar je mee bezig bent , anders laten doen.

HenkyBoy (55), 11 jaar geleden

"Is dit niet iets tehoog gegrepen trouwens , je moet wel weten wat en waar je mee bezig bent , anders laten doen."
Ik denk het niet, want voor 5 jaar geleden heb ik zelf een ander onderstel onder de Civic Coupé gezet.
Dit kwam van een VTI af, en ook de rembooster/hoofdcilinder.
En hierna heb ik er andere motor in gesleuteld, B16A2, met alles erop en eraan.
Maar voor zulke vragen hebben wij het forum toch.
Maar ik heb hem er nog niet af gesleuteld, de hoofdremcilinder, zal ik zo spoedig mogelijk doen.

kaleido 1 (965) PRO, 11 jaar geleden

Was een opmerking uit veiligheids overweging , en positief bedoeld.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn soms.

HenkyBoy (55), 11 jaar geleden

Nee begrijp ik.
Maar ik vroeg mij gewoon af als dat zo hoorde, die harde rempedaal, dit is alleen dus bij stilstaande motor na tijdje.
Alleen het tijdsbestek weet ik nog niet precies, dat ga ik nu nog uitzoeken.
Want ik redeneer gewoon zo, wanneer iets vacuüm is, blijft vacuüm, mits er een lek in zit.

kaleido 1 (965) PRO, 11 jaar geleden

Precies , maar zoals gezegd , bij normaal gebruik geen problemen , zou ik me nog niet zo druk maken.
Als er vanalles begint te sissen , en de auto gaat harder stationair lopen , dan zou ik me echt zorgen gaan maken.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

@HenkyBoy:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het oplossen van uw vraag cq. probleem.

HenkyBoy (55), 11 jaar geleden

Is geregeld, komt een nieuwe HRC op en Booster, een 1'.

HenkyBoy (55), 11 jaar geleden

Kan iemand mij het verschil tussen beide boosters zeggen ?
Op de 1 staat NM260V-1 en op de andere staat NM260V-3.
Zou de 2de meer capaciteit hebben.
Kan dit kwaad ?

HenkyBoy (55), 10 jaar geleden

De booster was ander, is nieuwer.
Is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.