Honda Civic: Foutcode 15 bij Honda Civic uit 1989 (D15B2 motor)

Bouwjaar: 1989

Ik zit met een heel vervelend probleem met een Honda Civic 1.5GL 16V aut. uit 1989 (motortype D15B2). Als ik probeer te starten slaat hij niet aan doordat het motormanagement foutcode 15 heeft opgeslagen (bij de 1.6L motor betekent dit "ignition out failure"). Hierdoor wordt het hoofdrelais niet geschakeld (pin 8 op het relais wordt op 12V gezet door het motormanagement). Het hoofdrelais zelf is 100% in orde!

Zo gauw als ik de foutcode reset door de accupool even los te nemen dan start de auto prima! Hij rijdt dan ook zonder enige hapering. Op dat moment is ook de foutcode niet actief. Totdat ik de motor afzet, dan komt na een seconde of 3 de foutcode terug en start de auto niet meer totdat ik de foutcode weer reset. Inmiddels zijn de bougies, bougiekabels en verdelerkap vervangen zonder enig effect. Ook de 12V spanning bij de bobine is OK. Als ik de primaire en secundaire weerstand van de bobine doormeet zijn deze ook OK.

Heeft iemand nog enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Het vreemde is dat de auto altijd start na een ECU reset, dus het lijkt alsof de foutcode ten onrechte wordt gezet. Zou het de ECU zijn of betekent deze foutcode bij deze motor iets anders?

Alvast bedankt voor het meedenken!

ivo.thuis

Geplaatst door ivo.thuis (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Volgens mij heeft deze motor een bdp spoel voor correctie van het ontstekingstijdstip. Bij dit type willen die wel stuk gaan. Je zou hem als de storing zich voordoet even kunnen doormeten. Zit achter verdeelkap als ik me niet vergis.

ivo.thuis (0), 18 jaar geleden

Tja, dat had ik ook al gezien op internet. Maar dit was voor mij niet zo verdacht omdat ik dan verwacht dat het probleem altijd optreedt. Om alles van de ontsteking voor 100% uit te sluiten heb ik vandaag een complete stroomverdeler van de sloop geprobeerd, maar er is niets veranderd helaas..
Op internet heb ik ook nog ergens iets gezien dat de foutcode bij deze motor iets te maken had met een solenoide van de automatische versnellingsbak, kan iemand hier iets over zeggen toevallig?
Na veel startpogingen zie ik ook zo nu en dan foutcode 16.

Tenzij iemand nog een oplossing kan verzinnen, gaat ie binnenkort dan toch maar naar de sloop ben ik bang. Jammer van zo'n mooie auto met amper 115000 op de teller, maar nog meer investeren is ook niet echt verstandig.

ivo.thuis (0), 18 jaar geleden

Inmiddels is het opgelost. Het bleek toch het main relais te zijn. Ik had het relais een half jaar geleden al helemaal opnieuw gesoldeerd (zelfs de oude tin verwijderd). De relaiscontacten zagen er toen als nieuw uit (de soldeerverbindingen niet). Vandaar dat dit relais nu helemaal niet verdacht was. Totdat het mij opviel dat de relaiscontacten onregelmatig "afvielen". Het bleek dat een relais nogal erg traag afviel, waardoor het motormanagemnt waarschijnlijk een zgn plausibility foutcode heeft gezet (ignition heeft nog spanning terwijl motor is afgeschakeld) en het starten heeft geblokkeerd. Het viel mij trouwens ook op dat de 2 relais een totaal verschillende spoelweerstand hebben (30 ohm en 160 ohm), maar dit zou misschien nog wel eens zo kunnen horen, aangezien één van de relais een weerstand van 42 ohm in serie met de spoel heeft. Ik heb voor de zekerheid beide relais vernieuwd en de auto doet het perfect!

Het blijkt maar weer eens: er gaat zelden iets bijzonders kapot aan een Honda!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.