Honda 0: honda cbr 600f1 houd in

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 600cc

Hallo mensen.
Ik ben tjerk en ben sinds een week in het bezit van mijn motor rijbewijs.
Ik heb het geluk dat ik op de motor van me broer mag rijden.

Nu heb ik alleen 2 x gehad dat die af sloeg terwijl ik zat te wachten voor een kruisin.
En soms houdt de motor een beetje in. Ik ben er achter gekomen dat dit gebeurt waarneer het licht aan staat.
Verder laad de accu ook niet goed op. Net een flink stuk gereden. Ongeveer een uur en dan kan ik heel even de start motor laten
Draaien en dan is die alweer leeg. Nu heb ik op internet veel gelezen dat het bij Honda regelmatig de spannings regelaar is die voor problemen zorgt.. heeft iemand hier ervaring mee en kan dit kloppen met mijn klachten?

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt

Tjerk

GTjerkI

Geplaatst door GTjerkI (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Bij te lage accuspanning stopt de elektronica ermee , dus is heel goed mogelijk.
Begin met een goede accu , dan meten wat de laadspanning is over de plus en min polen , gemeten op de accu.

GTjerkI (0), 11 jaar geleden

Nou even het 1 en ander gemeten.

De laadspanning blijft onder de 13v

Uit de 3 gele draden van de dynamo komt bij stationair. Zeg 15000 rpm

Ongveer 30v dit wordt wel meer als ik meer gas geef.

Dan wel tegen de 60 v aan.

Verder valt me op dat de stekker van de dynamo goed warm wordt.

De weerstand tussen de 3 gele draden ligt rond de 8 ohm

De weerstand naar massa is oneindig.

Conclusie dynamo overleden?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Wat jij meet is goed . De gelijkrichter is overleden. Dynamospanning kan wel oplopen tot 80 volt en die gesloten kast maakt er 14volt gelijkspanning van. Daarbij moet nogal wat warmte afgevoerd worden. (koelribben) !
Groeten.

GTjerkI (0), 11 jaar geleden

Met gelijk richter word de spannings regelaar bedoeld? Of is dit weer een ander onderdeel

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Het is niet hetzelfde, maar bij die motorfiets is het EEN unit.

GTjerkI (0), 11 jaar geleden

DE OPLOSSING:

vandaag de gok maar genomen. en een spannings regelaar van de sloop gehaald.
na deze vervangen te hebben. een keurige 14.6 volt dc

ik heb ook her en der op internet gelezen dat sommige de sr extra koelen.
sommige doen het met een ventilator uit een computer.

en sommige door middel van extra rijwind koeling.

ik denk dat ik voor het laatste ga. heeft 1 van jullie ervaring mee en hoe hebben jullie dat gemaakt ?

alle advies is welkom.

in iedergeval is mijn laadspanning weer goed.
en wil jullie danken voor de hulp.

groeten
tjerk

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Een Gok? De dynamo maakte een 3fase wisselspanning . Dus kon het alleen de regelaar zijn. Nu nog een betrouwbare accu .!
Groeten.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

De levensduur kan je rekken door niet te veel toeters en bellen aan te sluiten en zorg er voor dat er goed rijwind bij kan komen .

GTjerkI (0), 11 jaar geleden

[quote=Punt]Een Gok? De dynamo maakte een 3fase wisselspanning . Dus kon het alleen de regelaar zijn. Nu nog een betrouwbare accu .!
Groeten.[/quote]
De accu is pas nieuw. En ja voor mij was het een gok. Want ik meet toch echt 8 ohm met mijn multie meter en dat zou minder dan 1 moeten zijn. Echter naar massa is oneindig.

Te veel toeters en bellen doe ik niet aan. Is gewoon orgineel.
Alleen is de standaard rijwind dus niet voldoende.

Ik zat te denken inderdaad iets van een slang van de bestaande wind tunnel die door het inspectie luik loopt te verlengen naar de sr.
Maar der zijn vast mensen die hier hele creatieve oplossingen voor hebben. Daar ben ik benieuwd naar.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als andere dat al gedaan hebben :D

Of.. toch een CPU koeler er op maken.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Wie weet was het voor deze motor de eerste keer ............ dan heb je weer 25 jaar te gaan !
Door overbelasting en/of kortsluitng naar de accu gaat ie stuk.
Veel plezier er mee.
Groet.

GTjerkI (0), 11 jaar geleden

Ik kreeg nog wel een tip. En dat vond ik best een goede.
Namelijk een voltmetertje in je cockpit er bij maken. Zodat je de spanning kan aflezen.
Mocht ooit weer de sr kapot gaan over erger nog doorslaan dan kan je dat snel zien

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Er zijn er ook met ledjes in een klein blokje gemonteerd. Omdat er veel motoren zijn zonder laadspanninglampje een welkome aanvulling .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda 0 of stel zelf een nieuwe vraag.