Hello Folks,
Ik weet dat dit eigenlijk een auto forum is, maar toch hoop ik dat jullie me met mijn motoscooter probleem kunnen helpen. Mijn Honda Lead NHX110 van bouwjaar 2009 met 27000 KM heeft onlangs een nieuwe batterij gekregen omdat hij niet wilde starten, als ik het contact op "on" plaatste ging het oranje contactlampje(gelijktijdig hoort men een zoemtoon) branden en zodra het uitgaat moet men de startknop drukken. Omdat dit in de koude periode gebeurt was heb ik dus zekerheidshalve een nieuwe batterij gestoken. Nadien ging het een hele tijd goed, nu is het zo dat ik vandaag onder mijn zadel moest zijn en ik had de contactsleutel iets te ver gedraaid, tot mijn verbazing echter ging het lampje weer niet aan, maar men hoorde wel het zoemen. Ik heb dan geprobeerd hem te starten, maar zonder resultaat, hij gaf zelfs geen geluid(eigenlijk hetzelfde als voordien met de koude).
Toen heb ik echter de batterij opgeladen en na een 5 minuten was hij geladen. Nadien enkele malen gestart en dadelijk terug stilgelegd. Na een keer of 10 deed hij dan weer niks meer(enkel het zoemen). Ik heb wel gemerkt dat soms het lampje iets sneller aangaat dan een andere keer. Ik vermoed dan ook dat er ergens een kortsluiting in het contact moet zitten. Op een gegeven moment had ik mijn scooter gestart en ging even binnen toen ik echgter terug buiten kwam lag hij stil. Ik heb hem toen bij de dealer binnen gedaan en hier had men vastgesteld dat de hoofdzekering gesmolten was. Deze heeft men vervangen en men heeft tevens de contacten zuiver gemaakt en er een soort contactspray opgespoten. Nu heeft mijn scooter ongeveer een maand goed gebold en deze week was het weer van dat. Als ik de sleutel omdraai op on, hoor ik enkel de zoemtoon. Mijn contactlampje gaat echter niet aan en hij start ook niet. Ik wil ook nog even vermelden dat de scooter steeds buiten staat(dit kan spijtig genoeg niet anders)
Weet er misschien iemand wat de fout kan zijn, waardoor het lampje niet meer brand en hij niet start?
Alvast hartelijk bedankt,
STYLUS
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meten is weten. Als de scooter buiten staat, kan iedereen er dan ook bij? Kan het zijn dat er gerommeld is aan het contactslot? Maar het signaal vanuit het contactslot moet te meten zijn. De deaker heeft van wel een electrisch schema tot zijn beschikking om te kijken waarom de brandsofpomp wel een signaal krijgt, maar de ontrole-lampjes uitblijven. Als je hem op contact zet, kun je dan wel de knipperlichten en bijvoorbeeld grootlicht inschakelen?
De scooter staat wel achter een poort, dus ik veronderstel dat er niemand bij kan. De knipperlichten, het licht, het remlicht en de claxon werken niet, men hoort enkel even een gezoem
11 jaar
Is het gezoem dat je hoort van de brandstofpomp?
11 jaar
Nee, dat gezoem komt van de module
11 jaar
Ik heb net de contacten van de zekeringen(foto 3) even geschuurd met fijn schuurpapier, door plaatsgebrek ging dit echter niet in het zekeringblokje. Nadien heb ik WD40 op een zekering gespoten en deze herhaaldelijk in en uitgestoken. Dit heb ik voor alle zekeringen herhaald. Spijtig genoeg zonder resultaat. Hij start nog steeds niet.
Hieronder volgt de zekeringsbelegging:
10 A: OP
10 A: TURN
HORN
METER
TAIL
POSITION
10 A: HEADLIGHT
10 A: IGN START
FUEL POMP
20 A: MAIN
11 jaar
Wees voorzichtig met dat spul . Veel plastic delen kunnen er niet tegen . Als je geen geluk hebt valt het in verloop van tijd als los zand uit elkaar .
Heb het zelf ondervonden . Voor metalen delen is het superspul!!
Groeten.
Bedankt voor de waarschuwing, ik heb sowieso het overtollige WD40 verwijderd, maar zal in de toekomst opletten.
11 jaar
Ik zou het electrisch gedeelte "in stukjes knippen". Van punt naar punt meten, net zolang er geen signaal komt.
11 jaar
Eind maart 2013 had ik de Lead binnegebracht en daar heeft men een Quick Doctor rapport van, hem gemaakt, hierin zag men dat hij nog vrij goed in conditie was. Men heeft de Batterij vervangen, blijkbaar was de vorige defect. Tevens heeft men twee relais vervangen die vooraan link langs de batterij zaten, op deze realis stond :"OMRON/KYODEN, G8HN-1A4T-RJ, 12VDC, 0177D" Men had mij de raad gegeven om de scooter volledig te demonteren, en alle contacten te reinigen. Ik heb dit dus gedaan en eigenlijk zat er op weinig punten corrosie, heb ze preventief echter allemaal behandeld. Enkel de twee relais("OMRON/KYODEN, G8HN-1A4T-RJ, 12VDC, 1718DJ" en ("OMRON/KYODEN, G8HN-1A4T-RJ, 12VDC, 21Z7DJ") die rechts van de batterij zaten hadden zware corrosie. Nu had ik ongeveer 550 km zonder enig probleem afgelegd, maar toen ik s'avond terug kwam van het werk was ik aan het rijden en plotseling ging mijn scooter uit, ik heb toen in de zekeringkast gekeken en wat bleek, er was een zekering doorgebrand, namelijk 10 A: IGN START, FUEL POMP. Ik heb toen een andere zekering gestoken en heb toen nog ongeveer 500 meter kunnen rijden en terug viel hij uit. Heb hem toen maar naar huis geduwd, amai wat een conditietraining.
Ik was dus toen opnieuw naar mijn handelaar geweest en vroeg daar naar twee nieuwe relais, daar hij ze niet in voorraad had, stelde hij voor dat ik ze gewoon van plaats moest verwisselen(op het schema(met bestelnummers)) dat hij van Honda had stond vermeld dat het 4 keer dezelfde relais waren, ook al hadden ze andere typenummers), hij vertelde mij ook dat als ik de scooter moest binnenbrengen en zij naar de fout moesten zoeken dit een kostelijke grap kon worden, daar er misschien veel uren in zouden kruipen en het misschien nadien nog niet zou opgelost zijn. Ik nam dus enkele nieuwe zekeringen mee en verwisselde de relais links en rechts van de batterij met elkaar, stak een nieuwe zekering en wonder bij wonder, hij reed weer. Ondertussen heb ik meer dan 3000km ermee gereden en in de week was het weer zover, weer brandde de zekering door(nadat ik een klein stukje gereden had denk 5 meter)), dus stak ik een nieuwe en pats weer kapot. Relais er weer uit en proberen, stak een zekering en hij startte gewoon, heb hem toen ongeveer zonder problemen 10 minuten laten draaien op rolantie. Toen ik aan de gas draaide weer hetzelfde liedje, zekering doorgebrand.
Weet er misschien iemand wat er mis kan? Daar de zekering van 10 A: IGN START en FUEL POMP doorgebrand is vermoed ik dat er iets mis moet zijn met de fuel pomp, zou dit kunnen. Voor elke raad ben ik dankbaar, want eigenlijk ben ik voor de rest tevreden over mijn Lead, vooral de bagageruimte onder het zadel is enorm.
Alvast hartelijk bedankt,
STYLUS3530
11 jaar
De zekering zegt het al , of in het contact/ontstekingssysteem zit de fout of in het brandstof systeem.
Controleren op beschadigde bedrading , brandstofpomp demonteren en testen op sluiting.
Hoe ziet die verbrande zekering er uit. Breukje in het metalen stripje of geheel weg gebrand met een zwarte vlek ?
Daar kan je uit afleiden of er een volle sluiting is of een iets te hoog gebruik .
Er zal wel door trilling een draadje doorgesleten zijn of de brandstof- pomp blokkeert .
Je kunt ook bij een werkplaats vragen om het amperage van de brandstofpomp te meten ,is die veel hoger dan 10 Amp .dan weet je wat meer.
Zoek de fout en Succes.
[quote=Punt]Hoe ziet die verbrande zekering er uit. Breukje in het metalen stripje of geheel weg gebrand met een zwarte vlek ?
Daar kan je uit afleiden of er een volle sluiting is of een iets te hoog gebruik .
Er zal wel door trilling een draadje doorgesleten zijn of de brandstof- pomp blokkeert .
Je kunt ook bij een werkplaats vragen om het amperage van de brandstofpomp te meten ,is die veel hoger dan 10 Amp .dan weet je wat meer.
Zoek de fout en Succes.[/quote]
De zekering heeft enkel een breukje. Gisteren was ik in een Auto onderdelenshop en hier kon men mij enkel zekeringen verkopen die als set verpakt waren, dus zal ik eerst een andere oplossing moeten zoeken, misschien dat ik ze bij de elektronica winkel wel vind los, want om te testen zoveel sets te kopen vind ik onzin, misschien bestaat er wel een soort van testzekering die men telkens opnieuw kan opzetten.
11 jaar
Ik heb de scooter inmiddels weer kunnen starten, nu is het zo dat de batterij een spanning aanduidde van 12.9V voor het starten. Toen ik hem gestart had schommelde de spanning van de batterij tussen de 14.45 en 14.47V. Als ik gas geef bleef de spanning ongewijzigd. Ik ben inmiddels teweten gekomen dat er ook automatische zekeringen voor bestaan, zodra ik deze heb ga ik ze ook eens proberen.
Ik ben ondertussen naar een elektronicawinkel geweest, daar men daar geen automatische zekeringen had heb ik dus Maar gewone genomen en heb er tevens 1 van 15A meegenomen. Tevens heb ik een contactreiniger meegenomen. Terug thuis gekomen wou ik eerst een testrit maken, ik zet mijn contact aan en zodra het lampje uitging hoorde ik de startmotor, Maar vrijwel gelijk ging hij uit, zekering was weer doorgebrand. Ik heb toen de batterij afgekoppeld, alle zekeringen uitgetrokken, de contacten met de contactspray ingespoten, nadien in elke houder met een defecte zekering op en afbewogen om zo alle roest en corrosie te verwijderen, dan heb ik alle zekeringen teruggestoken even gewacht om alles te laten Drogen, nadien batterij terug aangekoppeld. Heb de scooter gestart en toen ben ik vertokken, na ongeveer 500 meter ging hij weer uit, terug gekeken, zekering was weer doorgesmolten.Weer een andere gestoken en heb toen mijn testrit gedaan, ongeveer 4 km), hierop iks hij niet uitgevallen. scooter ongeveer een 40 Minuten uitgelaten, opnieuw gestart en hij startte zonder Problemen, nu een testrtit van ongeveer 6 km gedaan, weer zonder Problemen. Nog een vraag, als ik de zekering zou vervangen door 10A van 15A, is dit gevaarlijk of niet?
Alvast bedankt,
STYLUS
11 jaar
Zou eens extra aandacht geven aan je startmotor deze mag niet zomaar gaan draaien , ook niet even, of je aansturing daarvan.
Hello Folks,
Sinds kort is het weer zo ver, ik was na het werk aan het rijden en opeens merkte ik dat mijn Lead zich inhield, ik keek op het dashboard en zag het oranje lampje branden, toen ik terug gas gaf ging het uit en de scooter werkte weer perfect, een paar dagen heb ik dan zonder problemen gereden en opeens was het weer van dat, tijdens het rijden ging het lampje herhaaldelijk aan en uit, maar als ik terug gas gaf verdween het weer. Ik heb toen de batterij afgekoppeld en de verschillende contacten met contactspray ingespoten. De volgende dag had ik geen problemen meer en reed hij perfect. Toen ik gisteren bijna thuis was van het werk was het weer van dat, maar nu zo erg dat ik de scooter moest stilleggen, toen ik mijn scooter op contact plaatste leek het wel een disco, het lampje ging dikwijls aan en uit en flikkerde dus. Na enkele malen het contact op en af te zetten kon ik hem zonder problemen starten en ben ik nog ongeveer 2 km tot thuis gereden. Deze morgen was het weer disco, dus contact meermaals aan en uit gezet, na een tijdje kreeg ik hem gestart. Bij het rijden na het werk ging af en toe het lampje aan, maar eigenlijk ben ik er zonder problemen geraakt. Toen ik deze middag gedaan had met werken, kreeg ik weer het discolicht toen ik hem op contact plaatste, na enkele malen proberen startte hij normaal en kon ik wegrijden. Na ongeveer een 5 km kreeg ik het discolicht, maar nu tijdens het rijden, ik heb hem dus stil moeten leggen, maar hoe dikwijls ik ook het contact probeerde op te zetten, de disco bleef en kon ik hem dus niet starten.
Ik zou deze scooter graag nog dit jaar houden en zoek dringend een oplossing, weet er iemand raad?
Alvast hartelijk bedankt.
PS: ik denk dat al deze verschijnselen samen hangen met de vorige.
BTW: De scooter heeft nu 33850 KM
10 jaar
Gisteren heb ik geprobeerd om de storing zelf op te lossen. Als ik het contact opzette, ging zoals vermeld het lampje van het motormanagement aan en uit en tevens hoorde ik klikken onder de voorkap. Deze voorkap gedemonteerd en gekeken wat er klikte. Het was de voorste relais(OMRON/KYODEN) aan de rechtse zijde van de batterij. Ik heb deze er toen uitgehaald en vervangen door het voorste exemplaar dat aan de linker zijde zit, beide gereinigd en terug gestoken. Toen ik nu het contact opzette bleef het lampje even aan en ging dan uit. Na enkele malen de startknop ingedrukt te houden startte hij en kon ik ermee rijden. Tijdens de rit(ongeveer 5 km) deed hij heel normaal. Deze morgen toen ik hem wou starten ging het lampje normaal uit, maar bleef hij maar starten en na lang starten startte hij eindelijk. Weet er misschien iemand van wat die relais zijn? Als ik het goed begrijp kan er niks schillen aan de benzinetoevoer, want anders kon ik er niet mee rijden neem ik aan. Weet iemand misschien hoe het komt dat hij nu slechter start?
10 jaar
Eergisteren was ik na de autohandel geweest voor een nieuwe bougie, Ik had een NGK CR7EH 9 nodig, echter hadden ze deze niet en gaven ze me een NGK CR8EH 9 mee, dit was dezelfde zeiden ze me(of dit zo is weet ik natuurlijk niet), maar hij zorgde voor een warmere start vertelde men mij, wel erg prijzig vond ik het kleinood, namelijk 10.
Terug thuis gekomen heb ik dus de bougie vervangen en enkele malen proberen te starten, maar weer zonder resultaat. Toen heb ik de scooter een tijdje met rust gelaten en tegen de avond heb ik het weer geprobeerd en ziedaar, hij startte tamelijk goed. Heb toen alles samengebouwd en de volgende ochtend startte de Lead probleemloos, ik ben ermee naar mijn werk gereden(20 KM) en terug zonder enig probleem, wel dook er nu weer een ander probleem op, namelijk dat de metertjes van mijn tankinhoud en temperatuur het maximum aanduiden, dit heb ik vroeger nog eens gehad, maar dat ging vanzelf weg, ik vermoed dat de omron relais daar de schuldige van waren, weet er misschien iemand hoe de aansluitingen van de relais zijn, dan kan ik ze testen. Ik had tevens bij de autohandel gevraagd of men hier die Omron relais had, maar deze hadden ze niet vertelde men mij, ik weet dat ze bij mijn handelaar 13 stuk kosten wat ik ook erg veel vind, moest er iemand in Limburg of online een goedkopere plaats weten mag hij ze altijd mailen. Als ik ze veel goedkoper vind, vervang ik ze allemaal.
En natuurlijk zoals verwacht, vanmorgen was het weer zover, hij will niet starten, Maar blijft wel demareren.
Ondertussen heb ik de handleiding van de Lead teruggevonden, het oranje lampje dat eerst moet uitgaan bij de start is het storinglampje PGM-FI systeem(MIL). Bij functieomschrijving staat het volgende: "Knippert als er een storing in het PGM-FI-systeem(Programmed Fuel Injection; brandstofinjectiesysteem) is. Dient eveneens enkele seconden te branden en dan te doven wanneer u het contactslot neer de stand ON draait.
10 jaar
mss blijft de schakelaar hangen van je starter knop
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar