auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Honda Civic: honda civic 97 cel code 41

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6ls 16v

hoi allemaal,

Ik heb het volgende probleem, mijn geliefde civic uit 97 geeft een storing aan. het 'check engine light' lampje is gaan branden. ik heb hem zelf weten uit te lezen (garage kon het niet) door middel van het doorlussen van de connector met een paperclip. hij geeft een code 41 aan >> primary oxygen sensor heater <<

Heb ik het bij het goede eind als dit de sensor is die vooraan in het midden van 'het blok 'zit? (is dit de lambdasonde?)
Is het moeite waard om die eens schoon te maken of meteen vervangen? en waar zou ik die eventueel het beste kunnen bestellen? (merk,type?)
Of eerst ecu eens resetten om te kijken of het terug komt?

Het betreft een honda civic coupe 1.6ls 16v uit 1997 (EJ6)
Motorcode D16Y7

alvast bedankt voor eventuele tips/oplossingen.

groeten Vincent

Geplaatst door

vincent82 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de lambda sonde , zoals de omschrijving is , zou de verwarming niet werken , meet eens of je spanning krijgt op de stekker , hoeveel draden heeft deze.
Zou een originele kopen , minder kans op nog niet goed werken.
Schoon maken helpt meestal niet.

kaleido 1 7430
badge vip badge

10 jaar

Vandaag geen mogelijkheid gehad om te kijken, om de spanning te meten moet ik dan de stekker losmaken? Is auto op contact voldoende of moet de motor draaien? ( ja ben een leek, maar wil altijd leren )
Wat zouden de waardes moeten zijn?

vincent82 0

10 jaar

heb even gekeken, de stekker bestaat uit 4 draden. 1x wit 1xblauw 2xzwart. viel me trouwens ook op de hij nu stationair heel laag draait, <1000 maar wel constant toerental.
Lijkt een kwestie van lambdasonde vervangen?

vincent82 0

10 jaar

Draaidt normaal 800 toeren stationair.
Heb je al wat gemeten ?

kaleido 1 7430
badge vip badge

10 jaar

nee nog niet, wil ik morgen doen, dan draait de motor gelukkig toch normaal, brandstof verbruik is ook normaal gebleven.
Om de spanning te meten moet ik dan de stekker losmaken? Is auto op contact voldoende of moet de motor draaien? ( ja ben een leek, maar wil altijd leren )
Wat zouden de waardes moeten zijn?

vincent82 0

10 jaar

Auto laten lopen , 2x massa zwart , 1x 12v plus , 1x een regelend signaal

kaleido 1 7430
badge vip badge

10 jaar

het uitlezen is nog niet gebeurd, maar is het een goede optie om de ecu een keer te wissen om te kijken of de melding terug komt?
anders de sonde bij de honda dealer halen? want heb veel gelezen dat niet originele sondes vaak niet goed werken ( bv bosch)

vincent82 0

10 jaar

Net alvast even contact gehad met de dealer. Nieuwe sonde kost maar liefst €311.... Iemand ervaring met andere sensors?

vincent82 0

10 jaar

[quote=vincent82]Iemand ervaring met andere sensors?[/quote]
De ervaring met het monteren van een imitatie sensor (bij Honda) is een hele slechte ervaring.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Hoe kan ik zien welke sensor er nu in zit? Of kom ik achter wat het originele onderdeel is zodat ik het internet af kan gaan struinen?
Ik moet hem nog doormeten, hoe kan ik dat het best doen? Stekker los en welke dan doormeten? 2xwit 1xzwart 1xblauw

vincent82 0

10 jaar

Sorry stekker is 1xwit 1xblauw 2xzwart

vincent82 0

10 jaar

Een op een zwarte massa draad en de ander een keer op de witte en een keer op de blauwe. Op de een zal je 12v meten en de ander een signaal vermoed ik. Waarschijnlijk werkt dit goed en is de sensor oveleden. Even naar de sloop of een bericht achterlaten op onderdelerzoeker.nl en je hebt een orginele tegen een betaalbare prijs

Hendrik M. 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.