afgelopen dinsdag, stond ik (zoals zovelen) savonds om 10 uur op de a15 in de file, ik had verlichting aan en mijn muziek redelijk hard nu was dit het probleem niet, maar na een paar keer met lage stoeren optrekken en een tijdje stilstaan, sloeg de motor opeens af.
ik dacht nou dat kan gebeuren, dus ik probeerde hem op nieuw te starten, en nog een paar keer.
toen heb ik als de bliksem de auto aan de kant geduwt, en even de motorkap open gedaan om te kijken of ik toevallig iets geks zag.
dit was niet het geval, en ik probeerde de motor nog 1 keer te starten, en tot mijn grote verbazing lukte dit meteen, zonder extra gas te geven of ook maar iets speciaals te doen.
ik heb verder mijn weg veilig kunnen vervolgen, maar het viel mij wel op dat mijn digitale klokje gereset was.
nu had ik gistere avond zelfde plaats en tijd precies het zelfde, weer file en weer de motor afslaan, en na een paar keer proberen op nieuw te starten, en kleine 30 seconden wachten en hij liep weer als een zonnetje.
ik heb voor de rest geen enkele problemen met mijn auto starten bij koude, en warme motor is normaal geen probleem, bij koude motor draait hij eerst netjes 1500 toeren, maar met warme motor zag ik dat variëren tussen onder de 500 en 800/900
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn probleem want dit is bijzonder irritant.
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toen je probeerde te starten nadat de motor was afgeslagen ging goed de startmotor wel goed rond? Het zou kunnen dat de accu leeg raakt als je een poos met licht aan en radio met versterker stationair staat te draaien.
Zet je dan alles uit en je wacht even komt de accu weer iets bij en kun je weer starten. Als tijdens het starten de startmotor wel goed rond ging gaat het vorige natuurlijk niet op. Dan is er iets anders mis.
Hans
ja de startmotor ging wel gewoon goed rond, mijn verlichting enz. brande ook nog fel, dus ik had niet het gevoel dat het aan de accu lag.
ps als mijn auto stationair draait en ik doe bijvoorbeel de verlichting aan of iets anders electronisch dan zie ik het toerental een klein beetje dalen, hoort dat?
16 jaar
Beste nick,
Ik zou je hoodfrelais eens controleren deze gaan wel vaker stuk.
Als je de auto wilt starten en je draaid deze op kontakt gaan de dashbord lampjes branden en moet je links onder bij de zekeringkast een klik horen van het hoofdrelais als je die niet hoort dan zal je auto niet starten
Ik hoor het wel.
vg. honda-men
[quote=honda-men]Beste nick,
Ik zou je hoodfrelais eens controleren deze gaan wel vaker stuk.
Als je de auto wilt starten en je draaid deze op kontakt gaan de dashbord lampjes branden en moet je links onder bij de zekeringkast een klik horen van het hoofdrelais als je die niet hoort dan zal je auto niet starten
Ik hoor het wel.
vg. honda-men[/quote]
ik denk dat je me verkeerd begrijp, ik heb normaal nooit problemen met starten, alleen als hij langdurig stationair draait, en ik veel stroomverbruikes aan hebt, slaat hij uit.
al probeer ik hem direct daarna weer proberen te starten dan hoor ik de startmotor gaan maar slaat mijn auto niet aan, en na een minuutje wachten ofzo slaat hij wel aan, mijn lampjes op het dashbord brande wel gewoon.
16 jaar
Beste Nick,
Inderdaad ik heb je verkeerd begrepen en wist niet dat je flink wat stroom verbruikers had.
Kijk eens of je kan meten met stationair draaien van je motor en de stroomverbruikers aan hoeveel je dynamo dan laad.
Ik denk dat je accu te licht is het niet aankan er er dan te weinig stroom van je accu komt voor die stroom verbruikers.
Meten is weten
gr. honda-men
zelf dacht ik ook aan de dynamo, mijn accu is een maand oud dus het lijkt mij gek als dat het zou zijn, maar dinsdag gaat hij even terug naar de garage en gaan ze hem door meten.
zoiezo bedankt voor je reactie en ik laat het nog wel weten als ze iets gevonden hebben.
16 jaar
Beste Nick,
Je moet je dynamo eens meten hoeveel dat deze aan stroom laad als hij stationair loopt
Dit moet 13.9 volt zijn is het aanzienlijk minder b.v. 9 of 10 dan zijn waarschijnlijk je koolborstel versleten.
Onderdeel nr: 31105-PR7-A01 Kosten 32.00 euro ex btyw en is zelf makkelijk te monteren.
gr. honda-man
p.s. zie je mail
ik kom net bij de garage vandaan en daar hebben ze het gratis ff doorgemeten voor me en alles was in orde me dynamo leverde stationair draaient 13,8 volt dusja...
16 jaar
Beste Nick,
Ik denk dat je zoveel stroom afneemt van je accu dat wanneer je in een file staat en de motor stationair staat te draaien dat de dynamo het niet bij kan benen om genoeg stroom te kunnen leveren voor je stroom- verbruikers.Misschien wel als je op toeren rijd. Als hij afslaat wanneer je in de file staat en je wacht een paar minuten dan laad de accu zich wat terug en heb je genoeg spanning om te kunnen starten.
Je kan eens proberen als je je auto stationair staat te draajen om al je verbruikers aan te zetten totdat je auto afslaat( kan enige tijd duren) Als hij dan afslaat meet dan je accu eens door en kijk dan eens hoeveel AH je dan hebt? Ik denk dat het heel weinig is en is de accu waarschijnlijk te klein voor je installatie.
IK hoor het graag
gr. honda-men
[quote=honda-men]Beste Nick,
Ik denk dat je zoveel stroom afneemt van je accu dat wanneer je in een file staat en de motor stationair staat te draaien dat de dynamo het niet bij kan benen om genoeg stroom te kunnen leveren voor je stroom- verbruikers.Misschien wel als je op toeren rijd. Als hij afslaat wanneer je in de file staat en je wacht een paar minuten dan laad de accu zich wat terug en heb je genoeg spanning om te kunnen starten.
Je kan eens proberen als je je auto stationair staat te draajen om al je verbruikers aan te zetten totdat je auto afslaat( kan enige tijd duren) Als hij dan afslaat meet dan je accu eens door en kijk dan eens hoeveel AH je dan hebt? Ik denk dat het heel weinig is en is de accu waarschijnlijk te klein voor je installatie.
IK hoor het graag
gr. honda-men[/quote]
Dat is wat ik in #2 ook al als antwoord gaf.
Hans
Beste hans 4037.
Je hebt gelijk ik had het eerlijk gezegd niet goed gelezen sorry
gr. honda-men
sorry voor het late reageren maar ik wilde jullie toch even mede delen dat mijn probleem is opgelost, het was iets met mijn brandstof pomp, er zat boven mijn zekeringen kastje een draadje los ofzo en die hebben ze nu direct door gelinkt, dat is wat ik er uit begreep.
iniedergeval bedankt voor het reageren.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar