Honda Civic: Inhouden (max. 120 km p/u)

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 DXI 16V

Beste mensen,

Ik heb een Honda Civic HB 1.5 DXI 16V en heb sinds kort te maken met een heel vervelend probleem.

Mijn honda rijdt zowel op LPG G3 als op Benzine. Bij het aanschaffen van deze auto reed deze prima. Gewoon helemaal perfect. Zowel op benzine als op gas. Het enige probleem toen was dat zo nu en dan het brandstofmanagementsysteem lampje in mn dashboard begon te branden (niet knipperen). Na de auto uit te schakelen en op nieuw te starten brandde het lampje niet meer.

Toen heb ik de auto voor een maand ongeveer opgestald in een garage om mn auto uit te bouwen (vleugeldeuren, bodykit, etc). Motorisch heb ik ook het een en ander vernieuwd, maar dat kan naar mijn mening niet de oorzaak zijn van het probleem. Ik heb motorisch het volgende vervangen: nieuwe versnellingsbak (incl. koppelingsplaat), nieuwe dsitributieriem, nieuwe bougies (originele Honda bougies), race uitlaat (met kat-gebruikt). Uiteraard staat de distributieriem op tijd en ook de ontsteking.

Dan nu het probleem. Na ongeveer een maand wil ik weer gaan rijden met de auto, maar vertoont deze opeens vreemde mankementen, namelijk:

- geen kracht mee; dit in alle versnellingen. Mn auto trekt heel traag op en bereikt een max snelheid van 120 km/u (voorheen haalde ik met gemak 160 km/u)
- bij lage toeren uitvallen (op gas)
- bij stilstaan stotteren/trillen van de auto

Ik heb alles al geprobeerd maar kom er echt niet uit. Ben ook langs de Honda dealer geweest voor het uitlezen van mn auto. Hij heeft toen een paperclip in een of andere stekker geplaatst om te kijken of het lampje in mn dashboard iets deed, maar dat was dus niet het geval en hij adviseerde daarom om de auto niet uit te laten lezen, want dan zouden ze toch niks vinden. Volgens hem komt het vaker voor dat het motormanagementlampje gaat branden (continu, dus niet knipperend) bij autos die zowel op gas als op benzine rijden.

Ik hoop dat iemand van jullie dit probleem ook ooit heeft gehad en weet hoe ik er van af kom.

Jayen

JAYN

Geplaatst door JAYN (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

draai je bougies er maar eens uit, er zal er wel 1 nat zijn.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

controleer of de draad stekker op de bak welke ook je snelheids sensor signaal geeft wel goe d contact maakt
ook de stekker op de ecu goed controleren
en dat slechte lopen/trekken is toch echt een distributie die 1 tand verkeerd staat
en die race uitlaat??
deze kan een verkeerde gasstroom geven waardoor je een verkeerde mengsel samenstelling krijgt
je zal MET de uitlaat mee ook je inlat moeten aanpassen
ander inlaat sprutstuk en een andere brandstof druk regelaar
ook de lambda zal nu een andere/verkeerde waarde geven

JAYN (0), 16 jaar geleden

Even een update:

Na het vervangen van de kabelboom en het plaatsen van een nieuwe lambdasonde zijn alle foutcodes eruit. Het probleem houdt echter nog steeds aan:

- Trekt ontiegelijk traag op zowel op lpg g3 als op benzine (een bus loopt zwaar op me uit, wat vroeger nooit zo was!)
- M'n verbruik is vrijwel verdubbeld. Wederom zowel op lpg g3 als op benzine.
- M'n motor stottert/spruttelt bij het optrekken (tot ongeveer 2500 toeren)
- Max. snelheid is 130 km p/u (met pijn en moeite!)

Iemand die hier raad mee weet?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

distributie staat verkeerd
en je lucht mengsel verhouding klopt niet meer
drukregelaar met handmatige regeling(basis) erop en motor mannagement aanpassen

civic1985 (0), 16 jaar geleden

kop pakking, inlaatspruitstuk pakking. kunnen het beide zijn.

ik weet niet of je nog steeds het lampje heb branden, maar de volgende keer kan je ook even op je comp zelf kijken. daar knipperd een lampje tel dat en dan kom je zelf achter de foutcode. en kunnen wij ook verder kijk naar het probleem. het is nu eigenlijks alleen maar een beetje gisen.

waarom ik dan zeg koppakking of inlaatpakking, is vrij makkelijk nadat ik een mini-me ( een onderblok van een 1.5 met een bovenblok van een 1.6 VTEC-e ) het zelfde probleem had, inlaat pakking vervangen en klaar

civic1985 (0), 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en die race uitlaat??
deze kan een verkeerde gasstroom geven waardoor je een verkeerde mengsel samenstelling krijgt
je zal MET de uitlaat mee ook je inlat moeten aanpassen
ander inlaat sprutstuk en een andere brandstof druk regelaar
ook de lambda zal nu een andere/verkeerde waarde geven[/quote]
het is een honda. niet een dodge 5.4l 8 cilinder.

hij heeft hem na de kat geplaatst, en zelfs bij een honda kan je er alles onderweg trekken en dan is het nog start en loop

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

mijn ervaring met honda en dan met name civic is anders
heb er enkele in onderhoud en een paar om gezet naar V.TEC
wat je dan voor bizarre dingen ziet met diverse regelingen

civic1985 (0), 16 jaar geleden

je zegt het nu zelf. omgezet naar VTEC ja dan krijg je wel dat soort dingen. maar deze is stock. en rijd op gas. nu ben ik zowiezo van mening dat je op gas moet kopen maar dat ter zijde. denk dat er iets niet goed is aan een van de pakkingen of aan een klep. want laten we niet vergeten dat gas een veeeeeel drogere verbranding heeft.

hoeveel heeft de motor gedraaid?

JAYN (0), 16 jaar geleden

Even een korte update.

Na een nieuwe kabelboom en een nieuw blok (compressie laagste cylinder 13 bar, ontsteking/distributie op tijd) te hebben geplaatst brand het motormanagement lampje niet meer.

Het probleem houdt echter nog steeds aan:
- geen kracht mee; dit in alle versnellingen. Mn auto trekt heel traag op en bereikt een max snelheid van 120 km/u (voorheen haalde ik met gemak 160 km/u)
- Verbruikt twee keer zoveel

Ik ben echt radeloos!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.