Dag iedereen,
Ik heb een '98 honda civic aerodeck met AG LPG G3 systeem gekocht (in ieder geval de verdamper is duidelijk van AG, dus ik neem aan de rest ook). Slechts enkele weken terug, dus veel achtergrondinformatie heb ik verder niet, behalve dat er 300.000 km op de klok staat.
De auto heeft afgelopen weekend een beurt gehad, kleppen zijn gesteld, bougies vervangen etc. Op benzine loopt ie perfect, op gas helaas niet:
- bij warme motor loopt ie slecht stationair, schommelen tussen 300-1500 rpm, soms slaat ie af
- starten bij warme motor gaat erg slecht (niet als ik op benzine rijdt en ook niet bij koude motor!)
- soms houdt hij in en/of slaat hij af tijdens het rijden (gebeurd vaker bij lange ritten, als alles goed warm is, maar onder verschillende omstandigheden. Even heen en weer schakelen tussen gas en benzine zorgt er vaak voor dat ik toch op gas verder kan rijden)
- hij stinkt vaak naar gas, vooral bij starten met warme motor
- hij verbruikt veel gas ondanks rustige rijstijl, circa 1 op 8 (benzineverbruik weet ik niet)
Ik verdenk de verdamper, dus deze ga ik maar eens open schroeven en een revisiesetje erin knallen. Ik las ook ergens iets over een stappenmotor (in de gasleiding voor de verdamper?), maar die zit er niet in deze auto (of ik heb op de verkeerde plek gezocht).
Waar zou die stappenmotor moeten zitten?
Heeft het zin om het systeem naar een specialist te brengen voor inleren? Of eerst de verdamper doen?
Weet iemand een goeie, behulpzame, meedenkende (AG) specialist? Ik woon in Arnhem.
En tenslotte: zou het probleem ook nog ergens anders kunnen zitten? Tips zijn welkom. Ik check liever alles voordat ik er geld in ga steken :)
Bedankt alvast!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een beetje geluk is deze installatie uit te lezen.
Een beetje goed uitgeruste lpg specialist kan je daar prima mee helpen.
Helaas ben ik in jouw regio niet bekend met lpg specialisten.
Probleem opgelost!
Ben bij Verdampere.nl in Helvoirt geweest voor advies en ik ben NOG NOOIT met zo'n fijn gevoel weggereden bij een garage. Een dik uur werk en wat klein materiaal en slechts 40 euro afgerekend. Auto loopt weer prima op gas en ik heb weer een boel geleerd. Het was een eindje rijden vanuit Arnhem, maar zeker de moeite waard en ik kan het iedereen die ruzie heeft met zijn gasinstallatie aanraden!
De gasinstallatie werd direct uitgelezen; de stappenmotor bleek nauwelijks nog te werken. Dit is een lineair motortje wat via een veer tegen het membraan van de verdamper drukt en zo de gas hoeveelheid naar het mengstuk regelt. Ding zit in het midden van de verdamper en is zeer eenvoudig te demonteren, reinigen en smeren met perslucht en siliconenspay. Vervolgens bleek dat de regelsnelheid van de stappenmotor nog niet optimaal was, dus is de computer nog even open getrokken en zijn alle soldeerpunten op de printplaat even voorzichtig overnieuw gesoldeerd. Vervolgens was de regelsnelheid nog steeds niet als nieuw, maar weer ruim voldoende om het systeem in te leren en mee vooruit te kunnen.
Nog wat details voor de echte lezers: de lage regelsnelheid zou veroorzaakt kunnen worden door het verouderde membraan dat iets stugger is, door de verouderde stappenmotor, of door een slechte/trage lambdasensor. Bij een AG DGC systeem zoals ik heb is de lambdasensor erg belangrijk; het systeem regelt namelijk uitsluitend met behulp van deze sensor. Zowel stationair als bij deel- en vollast pendelt de lambdawaarde tussen de 0,0 en 0,8 (let op; dit is de waarde die wordt uitgelezen en dit klopt niet met de gangbare notatie van lambda waarbij alles onder de 1 duidt op een rijk mengsel. Ik weet niet hoe dit wel geïnterpreteerd moet worden). Op benzine wordt meestal alleen bij stationair draaien en deellast naar het lambdasignaal gekeken, de rest van de inspuithoeveelheid hangt dan af van een kenveld. Zo'n kenveld wordt ook gebruikt als de lambdasensor het begeeft en de motor in 'noodloop' gaat. Op gas houdt het dan gewoon op, bij dit type installatie. Mijn lambdasensor ziet er uit alsof deze recentelijk nog is vervangen, maar het kan wel de oorzaak van het trage regelen zijn als de sensor zelf traag is (dat schijnt voor te komen met goedkopere merken). Tot slot is me verteld dat de membranen van deze AG verdampers het slechts zelden begeven, de zwakke plek van de verdamper is echt de stappenmotor. Net als de soldeerpunten bij de computer. Verder waren het volgens de specialist betrouwbare systemen. Uitleesapparatuur is echter wel noodzakelijk voor het stellen van een goede diagnose als je het mij vraagt; je moet kunnen zien dat die rare lambdawaarde pendelt tussen 0,0 en 0,8 en ook de stand van de stappenmotor is dan af te lezen. Deze informatie kan je eigenlijk niet missen, anders wordt het gissen. HA!
10 jaar
Ha mooi!
En dan nog bij een specialist uit mijn regio ook nog.
Goed gedaan!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar