Ik heb mijn koppeling laten vervangen bij een officiele honda dealer voor 900 euro.
De eerst week na deze reparatie reed hij heerlijk, maar daarna begon de koppeling te stotteren. Hij stottert altijd bij 1ste versnelling, achteruit en ik voel het ook een beetje bij 2de versnelling. Dit stotteren had ik nooit meegemaakt voor de koppeling vervanging.
Indien ik een half uur straatjes rijd en zeer veel koppel dan wordt het minder.
Ik heb de dealer gezegd dat ik hier niet blij mee was, maar deze kon niet helpen. Het vliegwiel zou mogelijk oneffen zijn en vervanging hiervan zou me nog eens minstens 1200 euro kosten. Is dit vliegwiel een plausibele verklaring? Kan ik het nog ergens goedkoop laten fixen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als dat na vervanging is gekomen zit dit hoogstwaarschijnlijk in het nieuwe onderdeel anders had je dit de eerste week ook al gehad
de dealer had hier een verklaring voor: de koppeling slijt in het begin altijd een beetje af net als bij een rem, dan voel je de oneffenheden van het vliegwiel niet
ik vind het maar vaag
15 jaar
Beste mindflux,
Laat je koppeling eens een paar keer slippen dit is n.l percies als wanneer je ereen paar honderd km mee rijd.
Kijk dast of het over is
Anders terug naarde dealer
gr.
honda-men
Ik denk dat ik dit een keer geprobeerd heb, dan moet je toch in een hoger versnelling koppeling loslaten en volgas geven? Ik rook toen een luchtje in de auto van de koppelingsplaat. Dit heeft toen niet geholpen.
Inmiddels is het al weer een tijd geleden dat deze is vervangen en ik het probleem zit er nog steeds. Ik heb de dealer gevraagd om er naar te kijken, maar deze zij weinig te kunnen betekenen. Ze hebben beloofd even te kijken, geen idee hoe ze dit doen en of ze alleen een klepje kunnen openen ipv de hele boel weer uitelkaar te sleutelen. De dealer blijft het keer op keer houden bij een hoogst waarschijnlijke vervorming van het vliegwiel en dat ze niets voor mij kunnen betekenen, dan dat ding eruit halen op sturen en laten onderzoeken, dit zou me een vermogen kosten.
Ik vertrouw het niet, graag ga ik naar een andere dealer om te kijken of het te repareren valt.
15 jaar
Beste Mindflux,
Als je voor dat je kopppeling hebt laten vernieuwen er geen last van had dan kan het nooit aan vervorming van het vliegwiel liggen.
Ook als je de koppeling een paar keer hebt laten slippen zou je volgens de dealer de plaat laten inslijten op het vliegwiel en je merkt nu ook geen verschil, dan zit ik er aan te denken dat het koppelingslager stroef over de vers.bak as gaat en niet soepel glijd (te droog)?
Ik hoor het graag wat de andere dealer hierover te zeggen heeft.
vr.gr
honda-men
In alle eerlijkheid: eind vorig jaar is de koppeling vervangen. Drie weken later met monteur een testrit gemaakt en toen constateerde hij ook dat er iets niet in orde was. Hoogst waarschijnlijk zou het vliegwiel oneffen zou zijn. De kapotte koppeling zou verklaren waarom ik niets van had gemerkt voor de reparatie. Ik vind dit een beetje eigenaardige gedachtengang.
Bij de kleine beurt begin april dit jaar is de koppeling bekeken op mijn verzoek. Ik weet niet in hoeverre en wat ze bekeken hebben maar er zou niets geks te zien zijn werd mij verteld. Ze bleven bij het vliegwiel als hoogst waarschijnlijke boosdoener.
In totaal heb ik er vier keer om gevraagd van eind vorig jaar tot deze zomer toe, maar ze hebben aangegeven niets anders te kunnen betekenen dan het vliegwiel te vervangen en dat dit hoge kosten met zich meebrengt. Ze adviseren er gewoon mee te rijden: hij zou er nog 100 mee kunnen worden, al zou het niet goed zijn voor de ophangbeugels oid werd gezegd.
Ik heb eigenlijk geen zin meer om weer aan te kloppen bij de dealer, maar wellicht kan ik het nog een keer vragen of je idee misschien het euvel kan zijn. Het liefst ga ik naar een andere dealer die er met een schone lei naar kan kijken. Ze waren heel vriendelijk bij mij huidige dealer, maar het liep vanaf het begin vast op het vliegwiel verhaal. Overigens was het wel opvallend dat tijdens de reparatie mijn auto 3 weken stil stond, omdat er geen koppelingsplaat uitgeleverd kon worden eind vorig jaar vanuit Honda distributiecentrum belgie: ze hadden een andere leverancier en ze konden niet garanderen of de plaat in orde zou zijn, drie weken later werd hij vrijgegeven. Omdat de andere twee onderdelen (as en nog een druk onderdeel) al binnen waren wilde ze wachten en uiteindelijk is dus gewoon dit onderdeel erin gezet. Gaf bij mij niet bepaald vertrouwen toen het euvel begon.
15 jaar
De klacht kan heel goed komen door het oude vliegwiel en de nieuwe plaat. Maar een beetje dealer zal dat genoemd hebben toen je opdracht gaf de koppeling te vervangen? Subaru's zijn er ook gevoelig voor en zelfs technische mensen bij een lease-mij geven accord om zowel koppeling als vliegwiel te vervangen.
15 jaar
Bedankt voor je opmerking. Nee, er moesten 3 onderdelen vervangen worden werd van te voren verteld: de drukschijf, de frictieschijf en de as waarom deze onderdelen zaten. Als ze me hadden verteld dat het vliegwel ook vervangen had moeten worden, dan had ik dat ook gedaan.
15 jaar
Beste Mindflux,
Ben je nog bij een andere dealer geweest voor een tweede opinie van je koppeling?
gr
honda-men
Hallo honda-men,
Nee, nog niet bij een andere dealer geweest. Ik moest even herstellen van een kleine operatie aan mijn voet. Inmiddels rijd ik weer rond in mn Accord.
Ik wil de auto wel op orde krijgen: koppeling laten controleren, nieuw origineel honda contactslot kopen, nieuw origineel honda linkerbuitenspiegel en de AG gasinstallatie laten controleren. Dat zijn momenteel de issues.
15 jaar
Beste Mindflux,
Je bent nog al wat van plan, kontakslot nieuw kost toch 4510.00 ex spiegel 165.00 ex plus de reparatie aan de AG installatie ?
Zij toch veel kosten
gr
honda-men
Beste Mindflux,
Alles naar wens met de koppeling?
Gr
honda-men
Hallo honda-men,
Ik had veel eerder willen reageren, maar is weer een hoop gebeurd deze week. Ik zal eens toelichten hoe het met de auto is vergaan.
Afgelopen zaterdag na "het op zijn staart trappen" bemerkte ik dat de koppeling minder goed greep wanneer ik het gaspedaal wat harder indrukte. Bij bijvoorbeeld de snelweg oprijden greep de koppeling minder dan normaal 'vast' en de motor schoot sneller in hoge toeren zonder vermogen te leveren. Dit euvel verdween echter al na een uurtje. Vervolgens heeft de auto een paar uur stil gestaan en ben ik weer naar huis gereden in de avond. En hij deed het toen perfect. Op de een of andere manier leek hij op de snelweg zelfs meer vermogen te hebben. Opeens schoot ik zo naar hogere snelheden (150km) terwijl ik dat niet zo gewend ben. En weer bij de snelweg op en af wisselen bemerkte ik de betere acceleratie tussen de versnellingen. Totaal onverklaarbaar voor mij, ik dacht/denk dat dit niet kon komen door het op zn staart trappen, dus twijfelde aan mijn ervaring en of het echt zo was. Maandag ben ik vervolgens nog 150 km gaan rijden, veel snelweg, maar ook kleine weggetjes. Het leek allemaal goed te gaan zonder problemen. Het was een redelijk warme dag ook, met veel zon. Dinsdag en woensdag stond de auto stil (dikke koorts gekregen). Donderdag was het wat minder warm, minder tot weinig zon, beetje miezerig weer en vandaag begon de dag ook niet echt warm, ook wat regen, en helaas bemerkte ik deze twee dagen dat de koppeling weer hetzelfde euvel vertoonde. Op sommige momenten was het stotteren behoorlijk, echt flink heen en weer schudden bij het omhoog halen van de koppeling (stuk of 10 keer meegemaakt deze dagen), maar de meeste andere keren ging het weer beter met een hele lichte trilling zoals zaterdag alvorens het op zijn staart trappen. Waar ik in het begin van de week dacht dat alles over was, merkte ik de afgelopen twee dagen dat het euvel er toch nog in lijkt te zitten.
15 jaar
Beste Mindflux,
Hartelijkdank voor je bericht,
Raar verhaal, zaterdag was het toch goed en een paar dagen erna ook. Het vreemde hiervan is dat als de auto een paar dagen heeft stilgestaan het euvel zich weer voordoet. Moeilijk op op afstand dit te verklaren?
Het zou kunnen dat wanneer de auto lang stilstaat er olie lekkage vanuit het motorblok via de kurukas in het koppelingshuis lekt? en olie op de koppelingsplaat tercht komt en vettig wordt.
Als dit zo zou zijn dan verklaart dat ook nadat we zaterdag de test hebben gedaan en deze dan verbrand zou kunnen zijn.
Oorzaak zou kunnen zijn dat de oliekeerring van de krukas via het priesaslager naar de vers./bak een licht lekkage heeft. Dit hadden ze moeten zien bij het monteren van de nieuwe koppeling.
Je kan eens kijken ofdat het vliegwiel geen licht oliesporen heeft(met lampje of een vloeipapiertje). olie op de koppelingsplaat veroorzaakt slippen van de koppeling en na meer gebruik dat deze verbrand! en droog wordt.
Als je voor de auto staat zit er waarschijnlijk aan de linkerzijde tussen de vers,bak en het motorblok een klein zwart rubbertje ( 3cm-4cm) waarmee je op het vliegwiel kan kijken haal deze eraf en Kijk of dat deze niet vettig is.
Ik hoor het graag
vr.gr.
honda-men
Zie je mail
Ik heb best een tijdje lopen zoeken, maar ik heb het bewuste zwarte rubbertje niet kunnen vinden.
Overigens heb ik het idee dat het wel wat minder is geworden. Het trillen van de koppeling gebeurd wel minder vaak heb ik het idee. Ook heb ik het idee dat het trillen altijd bij hetzelfde punt is; wanneer ik het koppelingspedaal ophaal, dan begint altijd op precies hetzelfde ophaalpunt de koppeling te trillen, iets er boven of iets eronder trilt het niet. Dit punt ligt best hoog.
15 jaar
beste Mindflux,
Wat is trillen en wat is trillen, er is altijd een aangrijpingspunt dat de koppelingsplaat het vliegwilel raakt
Ik denk dat het normaal is en jij er meer op let dan een ander omdat je het weet.
Kijk het nog even aan en anders hoor ik het wel
gr.
honda-men
Trillen is eigenlijk verkeerd verwoord, het is horten en stoten. Op het ergste punt schut de hele auto heen en weer, zakt het vermogen in, en zie je koppelingspook helemaal heen en weer bewegen (2 cm naar voren en weer 2 cm achteren). Ik hoor dan ook een geluid in de auto, 'toek toek toek'. Het zijn meestal 3 of 4 flinke stoten.
15 jaar
Beste Mindflux,
Zou het wel iets met de koppeling te maken hebben?? is het niet iets wat te maken heeft met het opnemen van de motor??
Wat we zaterdag hadden is dacht ik toch verholpen dat was zuiver een trilling in het kopp pedaal!
gr
honda-men
Ik heb geen idee. Mijn vermoeden is dat het de koppeling is, maar ik heb er geen verstand van.
Ik kijk het even aan, mocht het schokken zich weer voordoen (en ik heb tijd), dan zal ik gelijk wat testjes doen met optrekken en bekijken onder welke omstandigheden het zich voordoet.
15 jaar
Beste Mindflux,
Hoe is het nu met je schokkende auto?
vr.gr
honda-men
Hallo honda-men,
Het probleem doet zich nog voor helaas. Ik rij vrij onregelmatig met de auto en ik heb sinds mijn vorige bericht nog geen patroon kunnen vinden wanneer zich nu wel en niet voordoet. Vandaag schokte de auto heel erg tijdens het optrekken.
15 jaar
Beste probleem opgelost?
15 jaar
Beste Mindflux,
Al verder gekomen met je probleem van de koppeling?
Al iets bekend wanneer hij het doet?
ik hoor het graag
gr
honda-men
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Accord of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar