Honda Civic: lektest

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik heb voor een tijdje geleden een lektest laten uitvoeren, deze was 100% goed.
Maar hoe vertrouwd is nou zo'n test.
Als zij zeggen dat de koppakking gewoon goed is, omdat de lektest gewoon goed was, kan ik hier dan 1005 op vertrouwen.
Ik heb namelijk zelf het idee dat ik nog steeds een beetje koelvloeistof moet bijvoegen.
Ik heb geen wiite aanslag aan de dop (sludge) of aan de peilstok of witte walm met door trekken.
Kan het ook de slangeklemmen zijn, help.

Henk.

HenkyBoy

Geplaatst door HenkyBoy (65) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1320) PRO, 10 jaar geleden

Hoezo help ?
Hoeveel verlies je ?
Waar controleer je het , in de radiateur of in het tankje ?
Wanneer controleer je het ?
Afpersen met overdruk zowel met koude als warme motor gedaan ?
Slangklemmen kan , waterpomp kan , radiateur kan enz.

HenkyBoy (65), 10 jaar geleden

Verliezen is minimaal, ik hoef maar een beetje bijvullen.
Het meten, en bijvullen doe ik het expansievatje, controle doe ik bij koude motor.
De lektest is uitgevoerd bij de garage, honda dealer, die hebben de lektest gedaan, deze was goed.
Maar ik weet dus niet hoe zij de lektest hebben gedaan, met een warme of koude motor.
Zij hebben systeem op druk gebracht, en na een poosje was het nog steeds goed.
Maar als de lektest goed was, dan kan het volgende toch uitgesloten worden : waterpomp , radiateur .
Ik heb vorig jaar de versnellingsbak erachter weg gehad, en herinner mij dat ik de slangen van de radiateur los heb gemaakt.
Ik heb gezien dat de onderste slangeklem wel roestig was, misschien deze niet goed aangedraaid en lekt deze een beetje ?

kaleido 1 (1320) PRO, 10 jaar geleden

Is dan toch te zien ?
Overal waar lekkage zit , al is het minimaal , ontstaat er aanslag in de kleur van de koelvloeistof.

HenkyBoy (65), 10 jaar geleden

Maar als dan een garage een lektest doet, en deze is goed, moet je hier dan nog aan twijfelen.
Het is door een honda dealer gedaan, deze moeten toch weten wat ze doen en hoe het moet.
Zal de slangeklem vernieuwen zowiezo.
Maar waar het mij omgaat kan ik ervan uit gaan wanneer de lektest goed is, dat mijn koppaking gewoon heel is.
Omdat de lektest goed is en dat ik verder geen symptomen heb van wiite rook en sludge aan de oliedop en peilstok.
Ik had hem vrijdag trouwens nog laten keuren, ik had een CO uitstoot van 0,59 zonder katalysator, zou die koelvloeistof gebruiken heeft dit invloed op dit getal dan ?

Hans4040 (265) PRO, 10 jaar geleden

Henk, als je wilt reageren vul dan je bericht in, in het witte vlak hieronder en klik 1x op verzenden, niet op citeren.

mvg.
Moderator Problemcar

Theo Sparenburg (5), 10 jaar geleden

Om een koelstoflekkage/lekke koppakking te vinden zijn er 3 testmogelijkheden. Je preekt van een "lektest"maar ik begrijp dat je waarschijnlijk bedoeld dat het systeem onder druk is gezet. Dit moet dan bij koude en warme motor gebeuren. Een andere test is de snuffeltest. Hierbij worden de dampen uit het koelstofreservoir opgezogen. Deze test geeft aan of er door bijvorbeeld door een lekke koppakking uitlaatgassen in het systeem komen. Een derde mogelijkheid is een lekverliestest. Hierbij wordt er perslucht in de cilinder ingebracht. Een metertje geeft het lekverliespercentage aan. Soms is ook ergens de uittredende perslucht te horen.


vr.gr. Theo

HenkyBoy (65), 10 jaar geleden

lektest uit gevoerd, is niet lek.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.