hallo ik heb een vraag mischien dat het hier niet hoord sorry dan ik heb een civic met een vtec e nu ga ik nieuwe bak en koppeling der in zetten nu is min vraag ik wil grag een lichte vlieg wiel der in zeten maar het is een 16v maar met een nokke as die verschuift of hoe het werkt? nu is mijn vraag ken dat geen kwad ik wil graag naar 3,5 kilo gaan weet iemand of dat gaat gaarne reactie groet pascal
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een auto met variabele kleptiming (de nokkenas die "verschuift") zoals VTEC moet het geen probleem zijn, maar een vliegwiel van 3,5 kilo lijkt me wel erg licht.
Lees onderstaand stukje maar even dan weet je een beetje hoe en wat:
Een licht vliegwiel heeft een aantal voordelen waardoor de auto sneller accelereert en een betere respons heeft.
Wanneer men een motor opvoert is men op zoek naar een aantal eigenschappen, pkaas & koppel gecombineerd met een snelle respons op het gas. De motor moet wanneer deze koppel levert, de wielen en auto op gang helpen. Tussen de wielen en de motor is de koppeling geplaatst die gemonteerd zit op het vliegwiel. Dit vliegwiel is van origine erg zwaar wat bij een standaard auto zorgt voor een soepel rijgedrag.
Om er voor te zorgen dat al het vermogen naar de wielen gaat en niet door het vliegwiel opgenomen wordt is het aan te raden om een licht vliegwiel te monteren of de orginele af te draaien. Vaak wordt dit gecombineerd met het plaatsen van een sport- of racekoppeling. Het licht vliegwiel heeft ook tot gevolg dat men sneller kan schakelen en dat de motor na schakelen weer sneller vermogen afgeeft aan de wielen (erg belangrijk bij het toepassen van een short shifter). Een orgineel vliegwiel weegt tussen de 8 en 12kg..
Een vuistregel is dat het soepele rijgedrag van een auto niet beinvloed wordt wanneer het gewicht met maximaal 35% verminderd wordt.
Let Op! wanneer men een licht vliegwiel combineerd met een racekoppeling is het zaak om een soepel gedeelte in de aandrijflijn te behouden om de klappen op te vangen. Hierbij moet men denken aan een soepele aandrijfas of een goed afgestemde drukgroep, ook het plaatsen van een hardy schijf kan een oplossingbieden. Dit geld niet voor sportkoppelingen omdat hier altijd verende harten in de koppelingsplaat gemonteerd zijn.
jaik ga proberen tis allen de vraag of blok het houd dat zal zig gaan uit wijsen hij heeft 209.??? gelopen de 3.5 kilo is ook te licht ik was in de veronder stelling van vw daar had ik een van 2.7 kilo op ligen ik hou me aan de 35% dankje voor de reactie
14 jaar
Dat lijkt me erg verstandig. Als je een lichter vliegwiel monteert of de originele laat afdraaien zal je motor dus sneller op toeren komen.
Ik heb VTEC's gezien in de streetrace wereld die met gemak (en uiteraard nog wel wat meer aanpassingen) 10.000 omw/min maken.
Als jou blok in goede conditie is moet deze het wel volhouden.
Heren
Laten we het houden bij het oplossen van technische problemen.
Er zijn legio geschikte / andere forums te vinden waar men kan discuseren over tunen, pimpen en dat soort zaken.
Wij houden het graag bij het oplossen van alleen technische problemen.
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar