Honda Honda civic 1.5i 1991: Probleem met de ontsteking

Bouwjaar: 2005

Er is iets mis met de ontsteking van mijn honda civi 1.5i uit augustus 1991. Twee weken geleden heb ik de bobine, die doorgebrand was, vervangen. Nu is de motor er tijdens het rijden mee opgehouden. Aangezien het dunnen en lange ijzeren contactpunt aan de binnenkant van de rotorkap ook is doorgebrand ga ik nu eerst de rotorkap en de rotor vervangen. Mijn vraag is nu: hoe kan ik de oude rotor uit de onsteking verwijderen? En is hiervan online een schematische weergave te vinden? Ik zie wel een kleine inkeping, waar ik vermoedelijk met een klein draaidsleuteltje in moet: maar met wat voor sleuteltje?

Verder wil ik graag weten of iemand een idee heeft wat er aan de hand kan zijn. Wat is er gebeurd? Twee weken geleden wilde de auto 'smorgens pas starten na gebruik van startkabels. Diezelfde avond sloeg de motor af (nadat ik abrupt had moeten remmen voor een door rood rijdende fietster) en wilde hij daarna niet meer aanslaan. Na het monteren van een bobine die ik van de sloop had gehaald, liep de motor weer als een trein. Hij klok stabieler dan voorheen. Maar gisteren hield de motor er dus tijdens het rijden mee op.

Wat zou het probleem kunnen zijn? De bobine? De kap? De rotor? Iets anders? Ik sta open voor suggesties.

Jimmy5436

Geplaatst door Jimmy5436 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Doordat de verdeelkap en rotor niet goed meer zijn is de bobine kapot gegaan.
De rotor zit vast omdat je eerst het inbusboutje los moet draaien daarna trek je hem er zo af.

Hans

Jimmy5436 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie Hans. De (nieuwe) bobine ziet er nog helemaal goed uit. Zou ik die ook (weer) moeten vervangen?

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Nee hoor die is nog wel goed,maar je moet het zien dat de vonk in de verdeelkap stagneerde daardoor is die andere bobine kapot gegaan ,die moest exrta zijn best doen en heeft het daarom opgegeven.

Hans

Jimmy5436 (0), 18 jaar geleden

Iemand heeft mij verteld dat de rotorkap is 'verbrand' omdat de rotorkap er misschien niet strak genoeg was opgezet waardoor een een of twee millimeter speling zat. Daardoor moest hij te hard en over een grote afstand de vonken 'trekken'. Zou die analyse kunnen kloppen?

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Een of twee millimeter is geen enkel probleem dit is gewoon ouderdom.
Het kan ook gekomen zijn doordat de bougies niet op tijd vevangen zijn dan die krijgen dan te veel weerstand en gaat de vonk een korter weg zoeken.
Vaak is dat dan de plek zoals bij jou in de verdeelkap daardoor brand alles weg daar.
Let wel goed op dat je de juiste onderdelen koopt er zijn nogal wat verschillende type's.

Hans

Jimmy5436 (0), 18 jaar geleden

OK nieuwe bougies is dus ook een (extra) optie. Dank voor je raad. Ik ga er even mee aan de slag.

Jimmy5436 (0), 18 jaar geleden

Rotor en kap heb ik vervangen en de ontsteking zit er weer op. Maar hij wil nog niet aanslaan bij het starten. Hoe kom ik bij de bougies? Ze zitten heel diep in/onder het blok.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Daar heb je een lange bougiesleutel voor nodig.
Maar hij wil niet aanslaan? vonkt de ontsteking wel?

Hans

Jimmy5436 (0), 18 jaar geleden

Hoe weet ik of hij vonkt? Dat kan ik niet zien als ik hem start. De motor maakt wel het startgeluid ( de startmotor, neem ik aan).

Lange boegiesleutel heb ik gehaald. De vierde boegie krijg er alleen (nog) niet uit. Er zitten stukjes rubber in de buis (rond de boegies). Het is me nog niet gelukt om die er (met een schroevendraaier) uit te krijgen.

Jimmy5436 (0), 18 jaar geleden

Ik heb nu ook alle bougies vervangen. Bij het starten leek het er even op alsof de motor nu wel aan wilde slaan. Maar toen draaide de startmotor ineens steeds langzamer, hoorde ik een (of meer) zekering(en) klikken in de auto en de radio (zonder front) wat geluiden maken (tik, tik, tik) alsof hij aan wilde gaan. En nu gebeurt er, op een droge klik na, helemaal niks meer als ik de sleutel in het contact draai. WAt zou er aan de hand zijn?

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

accu is nu leeg.

Hans

Jimmy5436 (0), 18 jaar geleden

Dat dacht ik ook. :-) Ga ik snel ff checkken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.