Beste mensen,
Ik heb eigenlijk een heel simpele vraag, en hoop dat het antwoord dat ook is.
Bij het ontluchten van het koelsysteem vul ik eerst alles af en daarna laat ik de motor stationair draaien met de radiateurdop eraf, om zo de lucht te laten ontsnappen. Het probleem is nu dat vrijwel direct na het starten van de motor het vloeistofpeil in de radiateur stijgt en langzaam over de rand loopt. Als ik op deze manier moet wachten tot de motor op temperatuur is verlies ik veel te veel vloeistof. Er zit bij mijn weten geen ontluchtingsnippel op dit type. Wat doe ik verkeerd, of klopt er iets niet?
Bedankt en groeten,
Kees.
PS. Wat is een normale bedrijfstemperatuur voor dit type Civic? Sinds ik de auto heb, ongeveer een half jaar, geeft de temperatuurmeter onder alle omstandigheden ongeveer 1/3 aan, dit schijnt normaal te zijn? De laatste tijd stijgt de meter, met name boven de 110 km/u, naar 1/2 tot 2/3.
Moet ik mij zorgen gaan maken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Thermostaat vervangen.
Gewoon vol gooien en rijden met de dop erop , anders gaat het niet , volgens mij heb je alleen een overlooptankje en geen exspansietankje.
Af laten koelen , en bijvullen in de radiateur , overlooptankje dient niet vol gegooid te worden , maar tussen min en max.
Waarom moet je trouwens vullen , reparatie gedaan ?
Dank voor je reactie.
Waarom thermostaat vervangen? Als hij open blijft staan loopt de temperatuur juist niet op toch?
Volgens de Haynes manual moet je stationair laten draaien zonder dop totdat de thermostaat open gaat, vandaar. Sommigen zeggen ook wel laten draaien totdat de koelfan twee keer is aangeslagen.
Ik heb laatst het overlooptankje, inderdaad, van binnen gereinigd en toen wat zaken los gehad en heb het idee dat sindsdien de temperatuur iets oploopt, maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk.
Het gaat mij in ieder geval hierom of het normaal is dat je de motor niet stationair kunt laten lopen met de dop eraf zonder dat de vloeistof over de rand sijpelt.
Gr Kees
11 jaar
Thermostaat kan ook half open blijven staan , hoeft niet perse helmaal open te gaan , bij defect.
Als er ergens lucht zit , duwt deze de koelvloeistof voor zich uit , totdat hij bij de radiateur is en dan ontsnapt , vandaar dat het er overheen loopt.
In het ergste geval is je koppaking lek en is dit de reden.
Koelvloeistof laten testen op aanwezigheid van uitlaatgassen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar