Hallo,
Ik heb al geruime tijd een koelingsprobleem met mijn auto en verschillende dingen vervangen om een poging te doen het probleem op te lossen. Wanneer ik normaal gebruik maak van de auto, dus niet hard op trek en de toeren binnen de perken houd blijft de auto gewoon op normale temperatuur en is er niks aan de hand. Wanneer ik op de snelweg een keer wat extra gas moet geven of gewoon harder rijd, dan blijft de temperatuur op de snelweg nog normaal, maar wanneer ik dan af moet remmen stijgt de temperatuur meteen en begint de motor te koken. Wanneer dit gebeurt is de koelvloeistof helemaal onder de motorkap geploft en zit alles eronder.
Ik heb de volgende dingen vervangen en gecontroleerd aan de auto, de thermostaat is vervangen, de sensor voor de koelfan is gecontroleerd, de fan slaat aan wanneer hij onder normale omstandigheden te warm word. De radiotor om te kijken of deze verstopt zat, dit was ook niet het geval die liep gewoon mooi door.
Ik heb geen idee wat ik verder nog zou moeten bekijken om dit op te kunnen lossen, ook begint het de afgelopen week steeds erger te worden.
Alvast bedankt,
Michel Kaandorp
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koelvloeistof kookt, bij een normale butenluchtdruk van 76 cm/kwik bij 100 graden. Net als water. Daarom is van het koelsysteem een gesloten systeem gemaakt dat onder druk kan komen te staan. Daardoor stijgt het kookpunt , afhankelijk van de maximale druk welke de overdruk dop aan kan, kan de temperatuur dan wel 120 graden worden zonder dat de vloeistof kookt. Als er lucht in de koelvloeistof zit gebeurt er iets anders. bij verwarming wil de lucht uitzetten. Veel meer dan vloeistof. Hierdoor loopt de druk heel snel voorbij de druk welke de dop aankan, Eerst wordt alle lucht in het expantievat welke boven de vloeistof zit door de dop gedrukt, en daarna de vloeistog welke in het expantievat zit, totdat de hete lucht rechtsstreeks kan ontsnappen. Maar daardoor ben je al snel een behoorlijke hoeveelheid koelvloeistof kwijt.
De oorzaak kan komen doordat (na werkzaamheden aan het koesysteem) het systeem niet afdoende is ontlucht. Maar er kan ook iets anders mis zijn. bv een lek tussen het koelsysteem en de verbrandingsruimte (lekke koppakking oid). Wat je ook onderneemt?? regelmatig wordt er dan verbrandingsgas (lucht) in het koelsysteem geperst, met eerder genoemd probleem as gevolg..
Het is jammer maar waar, Wat ook de oorzaak is, meestal zal bij lucht in het systeem er zodanige temperatuurverschillen in het motorblok zijn dat daardoor de afdichting tussen motorblk en cilinderkop als eerste de geest geeft.
Uit voorgaand relaas moet duidelijk worden dat, als blijkt dat de koppakking lek is, dit niet moet worden gezien als de oorzaak, maar, als gevolg van een ander defect waardoor de temperatuurverschillen zijn ontstaan. Een ervaren monteur zal meestal zijn vinger wel op de zere plek leggen. En een gewaarschuwde man(doe het zelver) telt voor twee
Een lekke koppakking komt niet of nauwelijks voor, tenzij er inderdaad een geschiedenis is vwb het koelsysteem. Maar als dat niet het geval is, zou je ook aan de opbrengst van de waterpomp kunnen denken. Misschien is de doorstroming onvoldoende omdat de pomp onvoldoende opbrengst heeft. En dat merk je in de zomer nauwelijks, maar 's winters des te meer omdat je kachel dan ook onvoldoende capaciteit heeft.
11 jaar
De waterpomp of een andere oorzaak van een slechte circulatie is meestal niet de oorzaak van een lekke koppakking. Een goede en correct gemonteerde pakking geeft eigenlijk alleen maar de geest omdat er in de combinatie motorblok/cilinderkop ontoelaatbare temperatuurverschillen ontstaan, waardoor de pakking op de ene plaatst zo zwaar ineengeperst wordt dat de pakking geplet wordt. Op een andere plek komt de pakking hierdoor los te liggen waardoor daar lekkage ontstaat. De koelvloeistof en/of de verbrandingsgassen hebben vrij spel om de pakking dan voorgoed te bederven..De temperatuurverschillen ontstaan door lucht in het koelsysteem of omdat de vloeistof kookt.. De vloeistog gaat bij een goed functionerende overdruk dop, pas bij meer dan ongeveer 130 graden Celcius koken. Conclusie, overdruk systeem testen, koelsysteem afdoende onluchten en zorgen dat er voldoende vloeistof in het systeem is. Een thermostaat, welke weigert te openen of soms een gebroken vsnaar kan ook de oorzaak van abnormale oververhitting zijn, als dit niet wordt opgemerkt..[quote=Pivavar]Een lekke koppakking komt niet of nauwelijks voor, tenzij er inderdaad een geschiedenis is vwb het koelsysteem. Maar als dat niet het geval is, zou je ook aan de opbrengst van de waterpomp kunnen denken. Misschien is de doorstroming onvoldoende omdat de pomp onvoldoende opbrengst heeft. En dat merk je in de zomer nauwelijks, maar 's winters des te meer omdat je kachel dan ook onvoldoende capaciteit heeft.[/quote]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar