Ik wil bij mijn Accord de remschijven en blokken voor vervangen omdat de auto sterk trilt bij remmen op hogere snelheden (>80km/h). Maar het viel mij op dat bij deze auto de schijven niet gewoon tussen het wiel en de naaf zitten, maar achterop de naaf. Ofwel het lijkt er op dat ik de naaf uit het lager moet trekken om de schijven te kunnen vervangen. Daarom heb ik een paar vraagjes.
1. Is dit inderdaad het geval of is er een slimmigheidje?
2. Moet ik ook perse het lager vervangen?
3. Wat is het aanhaalmoment van de naafmoer?
4. Hoe zit het lager opgesloten, met een borgring of borgmoer?
5. Heeft er iemand een duidelijk plaatje van deze constructie?
Alvast bedankt!!
Ivo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1- klopt, lukt het beste met een dikke slagtrekker
2- in principe niet, hangt ook van de km-stand af
3- 245 Nm nieuwe bout
4- kwee nie
5- nee
succes!
Even om te voorkomen dat anderen na deze info met een slagtrekker aan de gang gaan....
Ik heb inmiddels een copie uit de werkplaatsinstructie en het zit iets anders.
De naaf zit in het lager geperst (zoals altijd), maar het lager zit op de knuckle geschroefd met 4 bouten. Nu weet ik nog niet zeker of die 4 bouten bereikbaar zijn zonder de aandrijfas te verwijderen, maar na een snelle blik lijkt mij dat dit net zou moeten kunnen met een ringsleutel. De lagerbouten zitten vast met 50Nm (evenals de remschijfbouten aan het lager), en de naafmoer (36mm) zou met 250Nm moeten worden aangedraaid. Het is al met al een beetje een boutjesconstructie, maar een slagtrekker is voor de schijf te vervangen in ieder geval niet nodig omdat als je het lager losneemt je ook de schijf eraf kunt halen.
20 jaar
Helaas is het bij mij ook niet gelukt. Ik heb van de zomer de nuckle losgehaald (naafbout + 3 fuseekoppelingen losgenomen), maar het lager is er toch enigszins ingeperst. Ook al staat in het originele Honda werkplaatshandboek niets over het uitpersen van het lager. Naderhand kreeg ik van een collega de tip om het lager los te duwen dmv lange bouten door de remschijf te draaien. Ik ben bang dat als je een slagtrekker gebruikt dat je dan ook meteen het lager beschadigd. Oh ja, let bij de bestuurderskant op dat je niet de homokineet uitelkaar trekt als je de nuckle loshaalt. Dit is mij wel gebeurd en kostte zeker een uur extra om weer te fiksen (rubber mof losnemen, kineet weer inelkaar frotten, nieuw vet en nieuwe klemring om rubber). Ik had gewoon te weinig tijd uitgetrokken voor het vervangen van de schijven, al is het natuurlijk een waardeloze constructie voor een vervangingsdeel!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Accord of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar