Ik heb een Honda Accord ctdi met een vreemd bijgeluid waar Honda technici geen verklaring voor hebben. Het geluid is het duidelijkst waarneembaar bij stationaire loop en lijkt op een versleten spanrollager of dynamolager. Ik heb reeds een door Honda geadviseerde modificatie uitgevoerd waarbij de multiriem een andere loop heeft gekregen (als bij de CRV). Deze modificatie heeft echter niets opgeleverd. Ik heb ook bij een Accord diesel met slechts 23000km op de teller geluisterd en daar was het geluid (in geringere mate) ook hoorbaar. Mijn Accord heeft nu 186000km gereden en ik stel vast dat het bijgeluid sterker is geworden en zou graag willen weten of iemand hier de oorzaak van kent en een eventuele oplossing weet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Honda's diesel heeft inderdaad een specifiek geluid. Komt van het tandwiel van de oliepomp icm de ketting. Lijkt mij niet iets om heel erg wakker van te liggen. Aan de andere kant, als het geluid erger wordt, zou je misschien toch eens e.e.a. wat nader moeten (laten) bekijken. Kettingen vinden matig onderhoud en/of tuning niet erg prettig. Is de historie van de auto bekend en is ie nog standaard?
Peter, bedankt voor je reactie.
Naar aanleiding van jouw vragen. Mijn Accord krijgt zijn normale voorgeschreven dealer onderhoud en is 60.000km geleden (bij 125000km) professioneel gechiptuned naar 180pk/ 415Nm. Weet jij wat Honda voorschrijft mbt tot het onderhoud aan de distributieketting? (controle maximale rek?) Ik verbeeld me dat het geluid wat sterker is geworden maar zoals ik al schreef was dit typische geluid bij een bijna nieuwe motor ook al hoorbaar. Mocht blijken dat de ketting te veel is gerekt (en de tandwielen daardoor zijn gaan inlopen) is tijdig vervangen van de ketting + tandwielen raadzaam voordat de ketting breekt (zal bij een Honda wel niet zo snel gebeuren). Het zal wel een paar lieve centen kosten maar een total loss motor is natuurlijk aanzienlijk duurder.
Volgens mij kun je de spanner bekijken als je een dekseltje weghaalt? Voorschriften zijn er volgens mij niet, bij twijfel zou ik inderdaad geen risico nemen. Verversingstemijn en oliekwaliteit is wel belangrijk.
16 jaar
Goedemorgen mijnheer,
Ik bezit ook een accord diesel 2004 en heb nu problemen met mijn ketting.
Op 140000 km waren er ineens trillingen in de cabine waarneembaar en een ruis wat leek alsof het van de multiriem afkomstig was. (spanrol etc)
Nu op 260000 km de multiriem vervangen omdat het geluid irritant werd. Na vervanging was het geluid niet weg en verder onderzoek toonde aan dat de ketting grote slijtage vertoont.
Dus als u nog onder de 200000 km zit (garrantie) zou ik direct naar de garage gaan en een nieuwe ketting claimen. Daar doet u zichzelf een plezier mee, omdat de kosten bij de dealer voor het vervangen van de ketting en aanverwante artikelen 2000 euro kost. De fabriek schrijft zelfs voor om direct de inpuiters te vervangen, waarmee je volgens de dealer op 3000 euro komt. Dus haast u!!!
Kent u nog meer mensen met hetzelfde probleem?
Groet,
Matthew
15 jaar
"Dus als u nog onder de 200000 km zit (garrantie)"
Het gaat hier niet om garantie maar " Coulance "
Garantie is 100.000 km of 3 jaar .
Ja, en coulance op een getuned blok ??
Blijft vreemd dat het al op 140.000 geconstateerd is, en dat het vervolgens 120.000 km duurt voordat het erger wordt c.q er actie wordt ondernomen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Accord of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar