close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Civic VTEC: Startprobleem

Bouwjaar: 1990

Hallo,

Ik heb al een behoorlijke tijd een raar startprobleem met m'n Honda Civic VTEC EE9 uit 1990 (motor: B16A1). Het probleem doet zich alleen voor als ik die dag nog niet eerder met de auto gereden heb. Als ik 'm dan start draait ie normaal rond, maar slaat niet aan. Na een aantal keren proberen slaat ie dan soms wel aan, maar altijd pas als je de sleutel los laat.
Als ie eenmaal loopt doet ie het perfect. Mist geen slag, geen gestotter en geen zwabberende toerenteller o.i.d.
Als ik eerder die dag al gereden heb slaat ie altijd meteen aan, gewoon normaal. Ook als ie al bijv. 6 uur afgekoeld is terwijl het vriest.

Heb het volgende al nagekeken:
Foutcode (geen foutcode op ECU of check-engine lampje)
Contactslot (of er slecht contact in 'START' stand is)
Startonderbreker van alarm (lijkt goed te werken allemaal, maar heb geen schema)
Massakabel(s) naar motor
Boegies (nieuw)
Verdelerkap + rotor (nieuw)
Boegiekabels
Zekering startersignal naar ECU
Spanning op + draad bobine tijdens starten, is goed maar zakt wel naar ongeveer 10 volt. Maar dit lijkt me wel normaal vanwege de grote stroom die de startmotor trekt.
Brandstof hoofdrelais (bekende probleem met dry-joints, relais is goed en symptomen zijn ook anders)

Tijdens starten geven de bougies geen vonk, dus probleem moet bij de ontsteking liggen.
Nou leek het mij logisch dat de bobine zwak zou zijn. Dat deze wel een vonk kan leveren, maar dat tijdens het starten de vonk net te zwak is. Bovendien had de primaire winding een weerstand van 0,9 ohm terwijl deze volgens het werkplaatshandboek tussen de 0,4 en 0,5 moet liggen. Dus vervangen, maar dit heeft niks geholpen.

Het laatste wat ik zelf zo kan bedenken is de igniter-unit. Maar alles wat ik hierover op forums oid kan vinden geeft andere symptomen als deze stuk is. (slecht lopen als de motor warm is, afslaan, zwabberende toerenteller etc.). En deze is een beetje duur om zo maar ff voor de test te kopen. Is er een manier om deze unit te testen?
Of is er een manier om het uitganssignaal van de ECU naar de igniter/bobine te testen?

Iemand andere ideeen of ervaring?

Laatst op een ochtend de auto proberen te starten, deed weer niks en toen maar aangeduwd. Toen sprong ie wel meteen aan.




Geplaatst door

FritsEE9 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mij lijkt het een kapotte accu.
Probeer maar eens een andere/nieuwe.

Peter8838 0

18 jaar

Hallo Peter. De accu is prima, de startmotor laat de motor snel ronddraaien. Ook na een kwartier of langer starten.

FritsEE9 0

18 jaar

Ja, dat dacht ik ook bij mijn auto met hetzelfde probleem. Totdat iemand zei dat ik de accu maar eens moest vervangen. Heb ik gedaan... en het was over.

Peter8838 0

18 jaar

Hmmm.. klint raar. Maar ik zal het binnenkort eens met een andere accu proberen.

FritsEE9 0

18 jaar

Probeer het eens met startkabels als ie de volgende keer weer niet start. Als het dan wel gaat weet je genoeg.

Peter8838 0

18 jaar

kijk eens naar je contactslot

chris1636 0
badge

18 jaar

T probleem zit in t hoofdrelais, dit zit bij de zekeringkast, bekende kwaal van civic!

Maarten6801 0
badge

18 jaar

Hoi Chris en Maarten, ik heb het contactslot en het hoofdrelais (idd bekende kwaal) al nagekeken. Deze gaven geen problemen. Ik ga waarschijnlijk vandaag even met startkabels aan de slag.

FritsEE9 0

18 jaar

overbrug de startonderbrekingen van het alarm, heeft misschien een grote overgangsweerstand op de relais.

Jack T 0
badge

18 jaar

Ik ben gisteren met startkabels aan de slag geweest, maar het hielp niets. Hij sloeg na een 5 a 6 startpogingen wel aan, maar weer op het moment dat ik de sleutel los liet.

Jack, ik kreeg die tip ook via een andere weg. Vandaag ga ik uitpluizen hoe het alarm in de kabelboom is aangesloten, ik heb wel een schema van de auto. Maar niet van het alarm. Hopelijk kom ik eruit. Bedankt voor de tip!

FritsEE9 0

18 jaar

Heb het alarm -na lang puzzelen- omzeild.. maar of het heeft geholpen? Hij startte wel in één keer, maar weer pas na het loslaten van de sleutel. Dus het lijkt nog niet opgelost.

Morgen als ie weer koud is maar weer eens proberen....

FritsEE9 0

18 jaar

Probleem is opgelost, het bleek toch de ontstekingsmodule te zijn. Dus als iemand anders dit probleem nog eens tegenkomt...

Iedereen bedankt voor de tips!

FritsEE9 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.